پایان نامه آماده
دانلودپایان نامه ارشد رشته مدیریت مدل ساختاری تاثیر چهارچوب مدیریت دانش بر افزایش توان کارآفرینی سازمانی بافرمت ورد وقابل ویرایش تعدادصفحات175
چکیده
محیطهای پیچیده و تغییرات سریع محیطی سازمانها را برای حفظ بقا و باقی ماندن در صحنه رقابت ناگزیر به تغییر ساختار و یا بهره برداری از فنون نوین مدیریتی میکنند. یکی از این فنونها، مدیریت دانش است. مدیریت دانش فرایندی است که به سازمانها کمک میکند اطلاعات مهم را بیابند، گزینش، سازماندهی و منتشر کنند و تخصصی است که برای فعالیتهای نظیر حل مشکلات، آموختن پویا، و تصمیمگیری ضروری است. از این رو مدیران و مسئولان سازمان آموزش فنی و حرفه ای مصمم شدند تا ظرفیت سازمان آموزش فنی و حرفه ای را برای استقرار مدیریت دانش به جهت اقزایش توان کارآفرینی سازمان بررسی نمایند. لذا اهداف تحقیق به صورت زیر تعریف شد: مدل ساختاری تاثیر چهارچوب مدیریت دانش بر افزایش توان کارآفرینی در سازمان آموزش فنی و حرفه ای (حوزه ستادی و اجرایی استان تهران) شناسایی عوامل موثر بر مدل ساختاری چهارچوب مدیریت دانش در سازمان آموزش فنی و حرفه ای (حوزه ستادی و اجرایی استان تهران) شناسایی نقاط ضعف و قوت سازمان آموزش فنی و حرفه ای جهت مدل ساختاری مدیریت دانش در این تحقیق از مدل دانش فیلپری و ایلکاتومی استفاده شد که دارای شش مولفه است. فرضیات تحقیق مبتنی بر این شش مولفه به قرار زیر تعیین شد: 1- ابزار دانش موجود در سازمان آموزش فنی و حرفه ای برافزایش توان کارآفرینی تاثیر دارد. 2- مدیریت (ساختار رسمی و غیررسمی) موجود در سازمان آموزش فنی و حرفه ای برافزایش توان کارآفرینی تاثیر دارد. 3- مدیریت تغییر موجود در سازمان آموزش فنی و حرفه ای برافزایش توان کارآفرینی تاثیر دارد. 4- اندازهگیری دانش موجود درسازمان آموزش فنی وحرفه ای برافزایش توان کارآفرینی تاثیر دارد. 5- مفهوم دانش موجود در سازمان آموزش فنی و حرفه ای برافزایش توان کارآفرینی تاثیر دارد. 6- محتوای دانش موجود در سازمان آموزش فنی و حرفه ای برافزایش توان کارآفرینی تاثیر دارد. روش تحقیق از نظر نوع هدف کاربردی – پیمایشی است و از نظر گردآوری اطلاعات اسنادی – میدانی میباشد. ابزار اندازهگیری، پرسشنامه میباشد. نتایج حاصله پس از استنباط آماری، تائید شدن کلیه فرضیات تحقیق است و به این معناست که سازمان آموزش فنی و حرفه ای به منظور ارائه مدل ساختاری تاثیر چهارچوب مدیریت دانش نیازمند بسترسازی لازم در این سازمان میباشد.
مقدمه:
امروزه دیگر سازمانهای بزرگ و پیچیده ای که دهه های قبل به وجود آمده بودند، کارساز نیستند، سازمانهای بزرگ با ساختارهای سنتی توان و انعطاف لازم جهت همسویی با تغییرات محیط پیرامونی به ویژه با توجه به مسایل جهانی شدن را ندارند و برای بقای خود ناچارند یا تغییر ساختار دهند یا خود را به ابزارهایی مجهز کنند تا توان مقابله با تغییرات جهانی را بدست آورند. یکی از این ابزارها ایجاد و نهادینه کردن یادگیری سازمانی است. (خلیلی عراقی، 82، 1) دنیای متغیر امروز ایجاب می کند که سازمانها برای بقاء به دنبال ابزاری نوین باشند، یکی از ابزارهایی که می تواند سازمانها را در تأمین این اهداف یاری کند، مدیریت دانش است. مدیریت دانش فرایندی است که به سازمانها کمک می کند اطلاعات مهم را بیابند، گزینش، سازماندهی و منتشر کنند و تخصصی است که برای فعالیتهایی چون حل مشکلات، آموختن پویا و تصمیم گیری ضروری است. لذا برای تسهیل مشارکت افراد و ایجاد دانش، فرهنگ سازمانی حائز اهمیت است. شرکت باکمن بعد از تحقیقات فراوان به این نتیجه رسید که یک فرهنگ باز،با انگیزه هایی که پیرامون یکپارچه سازی مهارتها و تجربه های افراد ایجاد می کند، برای ایجاد و توسعه مدیریت دانش مناسب خواهد بود(ویگ،1999).
فهرست مطالب
چکیده... ................... ............1
فصل 1: کلیات تحقیق 13
مقدمه: 14
1-1- بیان مساله تحقیق : 15
1-2- اهمیت موضوع و دلایل انتخاب آن : 17
1-2-1- ادبیات تحقیق،چهارچوب نظری : 18
1-2-2- مدل تحقیق : 18
1-3- اهداف تحقیق : 19
1-4- فرضیات تحقیق : 19
1-5- قلمرو تحقیق : 19
1-6- تعریف واژگان تحقیق : 20
فصل 2: مطالعات نظری 22
2-1- مقدمه : 23
2-2- بخش اول : دانش 24
2-2-1- مفهوم داده،اطلاعات،و دانش 24
2-2-2- شکلهای صریح وضمنی دانش 27
2-2-3- دانش شخصی در مقابل دانش سازمانی 28
2-2-4- مراحل تبدیل دانش از نظر نوناکا و تاکه اوچی 30
2-2-5- تعریف دانش ازنظر (هوبرو نوناکا ( 31
2-2-6- سیر مراحل تبدیل داده به دانش و خرد سازمانی 32
2-2-7- عناصر دانش از نظر داونپورت و پروساک 32
2-2-8- سلسله مراتب کارکردی دانش 32
2-2-9- جریان دانش 33
2-2-10- فرآیند دانش 34
2-2-11- خصوصیات دانش 35
2-2-12- در ادبیات دانش، خصیصه های زیر از دانش بیان شده است : 35
2-2-13- دانش اهرم کسب و کار است. دانش کسب و کار بر دو پایه استوار است: 36
2-2-14- اهرم دانش در شش مورد قابل دسته بندی است: 36
2-2-15- زمانی یک سازمان می تواند از دانش خود به طور مؤثر استفاده کند که: 37
2-2-16- طبقهبندی انواع دانش 37
2-2-17- دانش نهان: 39
2-2-18- که خود به سه دسته تقسیم میشود: 39
2-2-19- دانش صریح یا آشکار 40
2-2-20- در دو طبقه و نوع قرار میگیرد: 40
2-3- بخش دوم : مدیریت دانش 40
2-3-1- مقدمه 40
2-3-2- مفهوم مدیریت دانش 41
2-3-3- عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش 42
2-3-4- چارچوب مفهومی استقرار سیستم یکپارچه مدیریت دانش( C K M S) 45
2-3-5- سنجش آمادگی سازمان جهت پذیرش مدیریت دانش 45
2-3-6- ایجاد زیرساختهای مورد نیاز مدیریت دانش 45
2-3-7- راهبردهای دانایی 45
2-3-8- ساختار سازمانی دانشمدار 46
2-3-9- آموزش و تربیت نیروی انسانی دانشمدار 46
2-3-10- فرهنگ سازمانی دانش محور 46
2-3-11- فناوری اطلاعات 47
2-3-12- هدفگذاری در سطح کسب و کار 47
2-3-13- مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کار 47
2-3-14- اقدامات مدیریت دانش 48
2-3-15- ارزیابی اقدامات مدیریت دانش 48
2-3-16- مدلهای مدیریت دانش 49
2-4- مدل عمومی دانش در سازمان 49
2-4-1- مدل نوناکا و تاکه اوچی 50
2-4-2- مدل استیو هالس 50
2-4-3-مدل فلاین (2004): 52
2-4-4- چرخه ی مدیریت دانش 53
2-4-5- نیاز به دانش 54
2-4-6- توسعه و بهبود دانش 55
2-4-7- توزیع و نشر دانش 55
2-4-8- بهره برداری از دانش 56
2-4-9- حفظ و ذخیره دانش 57
2-4-10- ارزیابی دانش 57
2-4-11- فاکتورهای اساسی موفقیت در مدیریت دانش 58
2-4-12- تکنولوژی: 58
2-4-13- فرآیندها: 58
2-4-14- افراد: 59
2-4-15- حفظ تعهدات سازمانی: 59
2-4-16- چشم انداز: 59
2-4-17- پاره ای از ارزشهای سازمان های متعالی به قرار زیر است: 60
2-4-18- مدل مورد استفاده پژوهش حاضر 61
2-5- پیشینه تحقیق : 63
2-5-1- تحقیقات داخلی : 63
2-5-2- تحقیقات خارجی : 65
2-6- بخش سوم کارآفرینی: 69
2-6-1- تعاریف و مفاهیم کارآفرینی: 69
2-6-2- کارآفرینی سازمانی: 72
2-6-3- تعریف کارآفرینی سازمانی : 74
2-6-4- مدل کارآفرینی سازمانی : 75
2-7- تاریخچه و معرفی سازمان آموزش فنی و حرفه ای ایران 76
2-7-1- آموزش های فنی و حرفه ای غیررسمی در قبل از انقلاب: 76
2-7-2- آموزش های فنی و حرفه ای غیررسمی بعد از انقلاب: 78
فصل 3: روش تحقیق 82
3-1- مقدمه : 83
3-2- روش تحقیق : 83
3-3- جامعه آماری : 84
3-4- تعیین حجم نمونه : 84
3-5- ابزار جمعآوری اطلاعات : 85
3-5-1- روش کتابخانهای: 85
3-6- روش میدانی: 85
3-7- پرسشنامه : 85
3-8- بررسی روایی و پایایی عوامل مطرح شده : 86
3-8-1- روایی 86
3-8-2- پایایی (قابلیت اعتماد) پرسشنامه 87
3-9- آزمون آلفای کرونباخ برای پایایی پرسشنامه: 89
3-10- روش آماری : 91
فصل 4: تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق 96
4-1- مقدمه: 97
4-2- توصیف داده ها : 97
4-3- استنباط آماری پیرامون فرضیهها : 98
4-3-1- تاثیر مفهوم دانش بر افزایش توان کارآفرینی : 100
4-3-2- تاثیرمدیریت بر افزایش توان کارآفرینی: 102
4-3-3- تاثیرابزار دانش بر افزایش توان کارآفرینی : 104
4-3-4- تاثیر اندازه گیری دانش بر افزایش توان کارآفرینی: 107
4-3-5- تاثیرمدیریت تغییر بر افزایش توان کارآفرینی: 108
4-3-6- تاثیرمحتوای دانش بر افزایش توان کارآفرینی: 111
4-4- آمار استنباطی: 113
4-4-1- نتایج آزمون بارتلت جهت کفایت نمونه 113
4-4-2- تحلیل عاملی( تاییدی) 113
4-5- فرضیه های پژوهش: 126
4-5-1- مدل مفهومی: 126
4-5-2- بررسی شاخص ها: 126
4-5-3- تخمین غیر استاندارد مدل : 127
4-5-4- تخمین استاندارد مدل : 128
4-5-5- مدل T -V A LU E S 128
4-6- بررسی فرضیه اول : 129
4-7- بررسی فرضیه دوم : 129
4-8- بررسی فرضیه سوم : 130
4-9- بررسی فرضیه چهارم : 130
4-10- بررسی فرضیه پنجم : 131
4-11- بررسی فرضیه ششم : 132
فصل 5: نتیجه گیری و پیشنهادات 133
5-1- مقدمه : 134
5-2- خلاصه : 135
5-2-1- فرضیه اصلی : 135
5-2-2- فرضیه های فرعی : 136
5-2-3- نتیجه گیری : 136
5-2-4- نتایج بدست آمده از آزمون فرضیه اول : 137
5-2-5- نتایج بدست آمده از آزمون فرضیه دوم : 137
5-2-6- نتایج بدست آمده از آزمون فرضیه سوم : 138
5-2-7- نتایج بدست آمده از آزمون فرضیه چهارم : 138
5-2-8- نتایج بدست آمده از آزمون فرضیه پنجم : 139
5-2-9- نتایج بدست آمده از آزمون فرضیه ششم: 140
5-2-10- محدودیت های تحقیق: 140
5-2-11- پیشنهادات و راه کارهای بهبود برای سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور : 140
5-3- پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی: 143
مقالات فارسی : 145
منابع انگلیسی: 146
چکیده انگلیسی: 148
فهرست شکلها
شکل 1-1 مدل شش بعدی مدیریت دانش فیل پری و ایلکاتومی 18
شکل 2-1 روابط بین دانش شخصی و دانش سازمانی 28
شکل 2-2 روابط داده، اطلاعات و دانش 31
شکل 2-3 فرآیند تبدیل داده به دانش 32
شکل 2-4 مدل عمومی دانش در سازمان 49
شکل 2-5 مدل مدیریت دانش نوناکا و تاکه اوچی 50
شکل 2-6 :مدل مبتنی بر فرآیند های دانش 51
شکل 2-7 مدل فلاین برای مدیریت دانش 52
شکل2-8 چرخه مدیریت دانش،مدل واندراسپک و اسپیجکروت 53
شکل2-9 چرخه ی مدیریت دانش،مدل پروست و همکاران 54
شکل 2-10 مدل شش بعدی مدیریت دانش 61
فهرست جدول ها
جدول2-1 دانش به عنوان اطلاعات 26
جدول 2-2 دانش به عنوان فرآیند 26
جدول 2-3 کاربرد انواع دانش در ساختارهای پنج گانه مینتزبرگ(Jorna,2001:8) 39
جدول 2-4 : عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش (Jafari et al , 2007) 44
جدول شماره 3-1 : نحوه تخصیص سؤالات پرسشنامه به هر یک از مؤلفههای مدیریت دانش 86
جدول شماره 3-2 آزمون آلفای کرونباخ برای پایایی پرسشنامه 89
جدول شماره 3-3 آزمون آلفای کرونباخ برای پایایی سؤالات چهارجوب مدیریت دانش 89
جدول شماره 3-3 آزمون آلفای کرونباخ برای پایایی سؤالات ابزار دانش 90
جدول شماره 3-4 آزمون آلفای کرونباخ برای پایایی سؤالات مفهوم و محتوای دانش 90
جدول شماره 3-5 آزمون آلفای کرونباخ برای پایایی سؤالات اندازهگیری دانش 90
جدول شماره 3-6 آزمون آلفای کرونباخ برای پایایی سؤالات مدیریت و ساختار 90
جدول شماره 3-7 آزمون آلفای کرونباخ برای پایایی سؤالات مدیریت تغییر 91