دانلود پایان نامه آماده
دانلود پایان نامه رشته علوم اجتماعی نقد و بررسی عوامل مؤثر بر فرآیند توسعه جامعه شناسی در ایران با فرمت ورد و قابل ویرایش تعداد صفحات 87
مقدمه
جامعه¬شناسی در ایران از جنبه¬های گوناگون سیاسی، علمی، تاریخی و فرهنگی می¬تواند مورد بحث قرار گیرد. این تحقیق به طرح عوامل مؤثر در فرآیند توسعه این علم می¬پردازد تا امکان مطالعه و بیان زمینه¬های مختلف پیدایش و رشد جامعه¬شناسی که مصادف با طرح برنامه¬های توسعه از دهه¬ی 1320 و در ادامه پس از انقلاب اسلامی تا کنون می¬باشد میسر شود. به همین منظور به طرح تأثیر مسائل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بر شکل¬گیری جامعه¬شناسی در ایران پرداخته خواهد شد. قابل توجه است که آن¬چه به عنوان جامعه¬شناسی در ایران از بدو شروع وجود داشته است، با جامعه¬شناسی در سایر کشورها مخصوصاً جامعه¬شناسی غرب، متفاوت بوده است. با این¬که در اصول وجوه اشتراک دیده می¬شود، اما در زبان، برخورد با مسائل جامعه، نحوه¬ی بررسی مسائل و مشکلات اجتماعی، رابطه با پدیده¬های فرهنگی و نحوه¬ی ارتباط با دیگر رشته¬های علمی وضعیتی خاص پیدا کرده است. جامعه¬شناسی امروزی ایران تحت تأثیر گرایش¬های فکری و اجتماعی در طول دهه¬های گذشته و اندیشه¬های ناشی از حوادث مربوط به انقلاب اسلامی می-باشد. از این¬رو می¬توان گفت که « جامعه¬شناسی در ایران» از عناصر چندگانه برخوردار است، زیرا عوامل بسیاری در پیدایش، روند توسعه و شکل¬گری شرایط امروزی آن مؤثر بوده¬اند. پیگیری روند شکل¬گیری و تحول جامعه¬شناسی در ایران براساس رویکرد فرا جامعه¬شناسی است. جامعه¬شناسی به عنوان ایده و اندیشه تلقی شده که در گذر زمان دچار تحول و تغییر گردیده است. بیان عوامل و عناصر مؤثر در شکل-گیری جامعه¬شناسی در ایران و تحول آن موردنظر می¬باشد. شناسائی موقعیت جامعه¬شناسی در ایران می¬تواند با دیدگاه¬های متعددی انجام بگیرد. دیدگاه¬های ممکن در بررسی جامعه¬شناسی را می¬توان به دو دسته تقسیم کرد: 1) دیدگاه ایدئولوژیک (نقد جامعه¬شناسی براساس پیش¬فرض¬های مذهبی، سیاسی و انگیزه¬ای) در این دیدگاه، ارزیابی جامعه¬شناسی با تکیه بر دلیل¬آوری¬های سیاسی و ایدئولوژیک است اما فهم علمی چون جامعه-شناسی در ایران که از محصولات و نتایج توسعه¬ی اجتماعی-اقتصادی است بدون استفاده از روش¬های تحقیق و پیش¬فرض¬های موجود در نظام جدید که ساختار جدید دارد امکان ندارد. 2) دیدگاه دوم تأکید بر تحقق جامعه¬شناسی هم چون یک واقعیت تاریخی اجتماعی است. در این دیدگاه با جامعه¬شناسی علم، جامعه¬شناسی معرفتی و فرا جامعه¬شناسی روبه¬رو می¬شویم. براساس هر سه دیدگاه در آغاز بایستی ریشه¬ها، زمینه¬ها و موقعیت¬هایی که موجب پیدایش جامعه¬شناسی در ایران شده است روشن گردد. در این تحقیق با توجه به رویکرد نوع دوم، بررسی رابطة علم جامعه¬شناسی در ایران با جریان توسعه¬ی اجتماعی، اقتصادی و علمی موردنظر می¬باشد.
بیان مسأله
در اغلب جوامع در حال توسعه مسائل و معضلات فرهنگی و اجتماعی در حوزه علوم اجتماعی قرار می¬گیرند و متفکران و متخصصین رشته¬های این علوم در طرح صحیح موانع و مشکلات نقشی اساسی دارند. در جوامع درحال گذار امروزی که بین صنعت و مدرنیته در نوسان است علوم انسانی به طور اعم و رشته¬های علوم اجتماعی به طور اخص با مسائلی روبه¬روست که مختص این جوامع می¬باشد. در کشورما و در سال¬های اخیر ضرورت توجه به این رشته¬ها بیشتر به نظر می¬رسد. در گذر زمان جامعه¬شناسی در ایران از علمی صرفاً حاشیه¬ای به حوزه اصلی بحث و گفتگو تبدیل شده و نظر بسیاری از سیاستمداران، روشنفکران و منتقدان را به خود جلب کرده است. جامعه¬شناسی در ایران از موضوعاتی است که تاکنون به طور جدی و همه¬جانبه مورد مطالعه و ارزیابی قرار نگرفته است. ضمن آن¬که رویکرد نقد و ارزیابی جامعه¬شناسی در ایران بیشتر بیرون از حوزه¬ی جامعه¬شناسی صورت گرفته است. در تحقیق حاضر سعی براین است که ضمن طرح این سؤال که روند شکل-گیری، تحول و موقعیت و عملکرد جامعه¬شناسی در ایران چگونه است؟ و اساساً مشکلات ساختاری این علم چیست؟ شناسائی موقعیت جامعه¬شناسی در ایران، ریشه¬ها، زمینه¬ها و عواملی که موجب پیدایش و رشد جامعه¬شناسی در ایران شده است مورد بررسی علمی و موشکافانه¬تری قرار گیرد و با طرح مسائل و ارائه راه حل¬ها به یک جمع¬بندی کلی و عمومی در این زمینه¬ها پرداخته شده و درنهایت کمکی به ارتقاء سطح علمی جامعه¬شناسی و جریان آموزش این علم در دانشگاه¬ها و حل مسائل و مشکلات در جامعه باشیم.