پایان نامه آماده
دانلودپایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت مدل ساختاری تاثیر چهارچوب مدیریت دانش بر افزایش توان کارآفرینی سازمانی بافرمت ورد وقابل ویرایش تعدادصفحات174
چکیده
محیطهای پیچیده و تغییرات سریع محیطی سازمانها را برای حفظ بقا و باقی ماندن در صحنه رقابت ناگزیر به تغییر ساختار و یا بهره برداری از فنون نوین مدیریتی میکنند. یکی از این فنونها، مدیریت دانش است. مدیریت دانش فرایندی است که به سازمانها کمک میکند اطلاعات مهم را بیابند، گزینش، سازماندهی و منتشر کنند و تخصصی است که برای فعالیتهای نظیر حل مشکلات، آموختن پویا، و تصمیمگیری ضروری است. از این رو مدیران و مسئولان سازمان آموزش فنی و حرفه ای مصمم شدند تا ظرفیت سازمان آموزش فنی و حرفه ای را برای استقرار مدیریت دانش به جهت اقزایش توان کارآفرینی سازمان بررسی نمایند. لذا اهداف تحقیق به صورت زیر تعریف شد: مدل ساختاری تاثیر چهارچوب مدیریت دانش بر افزایش توان کارآفرینی در سازمان آموزش فنی و حرفه ای (حوزه ستادی و اجرایی استان تهران) شناسایی عوامل موثر بر مدل ساختاری چهارچوب مدیریت دانش در سازمان آموزش فنی و حرفه ای (حوزه ستادی و اجرایی استان تهران) شناسایی نقاط ضعف و قوت سازمان آموزش فنی و حرفه ای جهت مدل ساختاری مدیریت دانش در این تحقیق از مدل دانش فیلپری و ایلکاتومی استفاده شد که دارای شش مولفه است. فرضیات تحقیق مبتنی بر این شش مولفه به قرار زیر تعیین شد: 1- ابزار دانش موجود در سازمان آموزش فنی و حرفه ای برافزایش توان کارآفرینی تاثیر دارد. 2- مدیریت (ساختار رسمی و غیررسمی) موجود در سازمان آموزش فنی و حرفه ای برافزایش توان کارآفرینی تاثیر دارد. 3- مدیریت تغییر موجود در سازمان آموزش فنی و حرفه ای برافزایش توان کارآفرینی تاثیر دارد. 4- اندازهگیری دانش موجود درسازمان آموزش فنی وحرفه ای برافزایش توان کارآفرینی تاثیر دارد. 5- مفهوم دانش موجود در سازمان آموزش فنی و حرفه ای برافزایش توان کارآفرینی تاثیر دارد. 6- محتوای دانش موجود در سازمان آموزش فنی و حرفه ای برافزایش توان کارآفرینی تاثیر دارد. روش تحقیق از نظر نوع هدف کاربردی – پیمایشی است و از نظر گردآوری اطلاعات اسنادی – میدانی میباشد. ابزار اندازهگیری، پرسشنامه میباشد. نتایج حاصله پس از استنباط آماری، تائید شدن کلیه فرضیات تحقیق است و به این معناست که سازمان آموزش فنی و حرفه ای به منظور ارائه مدل ساختاری تاثیر چهارچوب مدیریت دانش نیازمند بسترسازی لازم در این سازمان میباشد.
فهرست مطالب
چکیده...................1
فصل 1: کلیات تحقیق 13
مقدمه: 14
1-1- بیان مساله تحقیق : 15
1-2- اهمیت موضوع و دلایل انتخاب آن : 17
1-2-1- ادبیات تحقیق،چهارچوب نظری : 18
1-2-2- مدل تحقیق : 18
1-3- اهداف تحقیق : 19
1-4- فرضیات تحقیق : 19
1-5- قلمرو تحقیق : 19
1-6- تعریف واژگان تحقیق : 20
فصل 2: مطالعات نظری 22
2-1- مقدمه : 23
2-2- بخش اول : دانش 24
2-2-1- مفهوم داده،اطلاعات،و دانش 24
2-2-2- شکلهای صریح وضمنی دانش 27
2-2-3- دانش شخصی در مقابل دانش سازمانی 28
2-2-4- مراحل تبدیل دانش از نظر نوناکا و تاکه اوچی 30
2-2-5- تعریف دانش ازنظر (هوبرو نوناکا ( 31
2-2-6- سیر مراحل تبدیل داده به دانش و خرد سازمانی 32
2-2-7- عناصر دانش از نظر داونپورت و پروساک 32
2-2-8- سلسله مراتب کارکردی دانش 32
2-2-9- جریان دانش 33
2-2-10- فرآیند دانش 34
2-2-11- خصوصیات دانش 35
2-2-12- در ادبیات دانش، خصیصه های زیر از دانش بیان شده است : 35
2-2-13- دانش اهرم کسب و کار است. دانش کسب و کار بر دو پایه استوار است: 36
2-2-14- اهرم دانش در شش مورد قابل دسته بندی است: 36
2-2-15- زمانی یک سازمان می تواند از دانش خود به طور مؤثر استفاده کند که: 37
2-2-16- طبقهبندی انواع دانش 37
2-2-17- دانش نهان: 39
2-2-18- که خود به سه دسته تقسیم میشود: 39
2-2-19- دانش صریح یا آشکار 40
2-2-20- در دو طبقه و نوع قرار میگیرد: 40
2-3- بخش دوم : مدیریت دانش 40
2-3-1- مقدمه 40
2-3-2- مفهوم مدیریت دانش 41
2-3-3- عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش 42
2-3-4- چارچوب مفهومی استقرار سیستم یکپارچه مدیریت دانش( C K M S) 45
2-3-5- سنجش آمادگی سازمان جهت پذیرش مدیریت دانش 45
2-3-6- ایجاد زیرساختهای مورد نیاز مدیریت دانش 45
2-3-7- راهبردهای دانایی 45
2-3-8- ساختار سازمانی دانشمدار 46
2-3-9- آموزش و تربیت نیروی انسانی دانشمدار 46
2-3-10- فرهنگ سازمانی دانش محور 46
2-3-11- فناوری اطلاعات 47
2-3-12- هدفگذاری در سطح کسب و کار 47
2-3-13- مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کار 47
2-3-14- اقدامات مدیریت دانش 48
2-3-15- ارزیابی اقدامات مدیریت دانش 48
2-3-16- مدلهای مدیریت دانش 49
2-4- مدل عمومی دانش در سازمان 49
2-4-1- مدل نوناکا و تاکه اوچی 50
2-4-2- مدل استیو هالس 50
2-4-3-مدل فلاین (2004): 52
2-4-4- چرخه ی مدیریت دانش 53
2-4-5- نیاز به دانش 54
2-4-6- توسعه و بهبود دانش 55
2-4-7- توزیع و نشر دانش 55
2-4-8- بهره برداری از دانش 56
2-4-9- حفظ و ذخیره دانش 57
2-4-10- ارزیابی دانش 57
2-4-11- فاکتورهای اساسی موفقیت در مدیریت دانش 58
2-4-12- تکنولوژی: 58
2-4-13- فرآیندها: 58
2-4-14- افراد: 59
2-4-15- حفظ تعهدات سازمانی: 59
2-4-16- چشم انداز: 59
2-4-17- پاره ای از ارزشهای سازمان های متعالی به قرار زیر است: 60
2-4-18- مدل مورد استفاده پژوهش حاضر 61
2-5- پیشینه تحقیق : 63
2-5-1- تحقیقات داخلی : 63
2-5-2- تحقیقات خارجی : 65
2-6- بخش سوم کارآفرینی: 69
2-6-1- تعاریف و مفاهیم کارآفرینی: 69
2-6-2- کارآفرینی سازمانی: 72
2-6-3- تعریف کارآفرینی سازمانی : 74
2-6-4- مدل کارآفرینی سازمانی : 75
2-7- تاریخچه و معرفی سازمان آموزش فنی و حرفه ای ایران 76
2-7-1- آموزش های فنی و حرفه ای غیررسمی در قبل از انقلاب: 76
2-7-2- آموزش های فنی و حرفه ای غیررسمی بعد از انقلاب: 78
فصل 3: روش تحقیق 82
3-1- مقدمه : 83
3-2- روش تحقیق : 83
3-3- جامعه آماری : 84
3-4- تعیین حجم نمونه : 84
3-5- ابزار جمعآوری اطلاعات : 85
3-5-1- روش کتابخانهای: 85
3-6- روش میدانی: 85
3-7- پرسشنامه : 85
3-8- بررسی روایی و پایایی عوامل مطرح شده : 86
3-8-1- روایی 86
3-8-2- پایایی (قابلیت اعتماد) پرسشنامه 87
3-9- آزمون آلفای کرونباخ برای پایایی پرسشنامه: 89
3-10- روش آماری : 91
فصل 4: تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق 96
4-1- مقدمه: 97
4-2- توصیف داده ها : 97
4-3- استنباط آماری پیرامون فرضیهها : 98
4-3-1- تاثیر مفهوم دانش بر افزایش توان کارآفرینی : 100
4-3-2- تاثیرمدیریت بر افزایش توان کارآفرینی: 102
4-3-3- تاثیرابزار دانش بر افزایش توان کارآفرینی : 104
4-3-4- تاثیر اندازه گیری دانش بر افزایش توان کارآفرینی: 107
4-3-5- تاثیرمدیریت تغییر بر افزایش توان کارآفرینی: 108
4-3-6- تاثیرمحتوای دانش بر افزایش توان کارآفرینی: 111
4-4- آمار استنباطی: 113
4-4-1- نتایج آزمون بارتلت جهت کفایت نمونه 113
4-4-2- تحلیل عاملی( تاییدی) 113
4-5- فرضیه های پژوهش: 126
4-5-1- مدل مفهومی: 126
4-5-2- بررسی شاخص ها: 126
4-5-3- تخمین غیر استاندارد مدل : 127
4-5-4- تخمین استاندارد مدل : 128
4-5-5- مدل T -V A LU E S 128
4-6- بررسی فرضیه اول : 129
4-7- بررسی فرضیه دوم : 129
4-8- بررسی فرضیه سوم : 130
4-9- بررسی فرضیه چهارم : 130
4-10- بررسی فرضیه پنجم : 131
4-11- بررسی فرضیه ششم : 132
فصل 5: نتیجه گیری و پیشنهادات 133
5-1- مقدمه : 134
5-2- خلاصه : 135
5-2-1- فرضیه اصلی : 135
5-2-2- فرضیه های فرعی : 136
5-2-3- نتیجه گیری : 136
5-2-4- نتایج بدست آمده از آزمون فرضیه اول : 137
5-2-5- نتایج بدست آمده از آزمون فرضیه دوم : 137
5-2-6- نتایج بدست آمده از آزمون فرضیه سوم : 138
5-2-7- نتایج بدست آمده از آزمون فرضیه چهارم : 138
5-2-8- نتایج بدست آمده از آزمون فرضیه پنجم : 139
5-2-9- نتایج بدست آمده از آزمون فرضیه ششم: 140
5-2-10- محدودیت های تحقیق: 140
5-2-11- پیشنهادات و راه کارهای بهبود برای سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور : 140
5-3- پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی: 143
مقالات فارسی : 145
منابع انگلیسی: 146
چکیده انگلیسی: 148
...