یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

پایان نامه ارشد رشته روانشناسی تحلیل مردم شناختی تلویزیون و فرهنگ پذیری در خانواده ...

اختصاصی از یارا فایل پایان نامه ارشد رشته روانشناسی تحلیل مردم شناختی تلویزیون و فرهنگ پذیری در خانواده ... دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

پایان نامه ارشد رشته روانشناسی تحلیل مردم شناختی تلویزیون و فرهنگ پذیری در خانواده ...


پایان نامه ارشد رشته روانشناسی تحلیل مردم شناختی تلویزیون و فرهنگ پذیری در خانواده ...

دانلود پایان نامه آماده

دانلود پایان نامه ارشد رشته روانشناسی تحلیل مردم شناختی تلویزیون و فرهنگ پذیری در خانواده  (مطالعه موردی محله خیابان دولت ، دانش آموزان اول و دوم ابتدایی ) با فرمت ورد و قابل ویرایش تعدادصفحات 93

 چکیده : 

   رسانه ها به عنوان یکی از نهادهای اجتماعی، کارکرد انتقال میراث فرهنگی و اجتماعی و ارزش های جوامع را بر عهده دارند، در عصر کنونی با توجه به نقش بارز آن ها در جامعه و اطلاع رسانی پیرامون موضوعات اجتماعی، فرهنگی ، سیاسی، سعی می¬کنند الگوهای نوینی را به جوامع وارد کنند، که جایگزین فرهنگ ها و ارزش ها و الگوهای سنتی می¬شوند و در این رهگذر رسانه ها، به عنوان عاملان تغییر و تحول در ارزش ها و هنجارها مطرح هستند و به طوری که سنت ها را به مبارزه می طلبند و به صورت یک عامل مؤثردر دگرگونی نگرش ها و رفتارهای نسل جدید عمل می کنند و همین امر میتواند منجر به شکاف نسلی و  عدم انتقال تجربیات نسل گذشته به نسل فعلی شود. در دوران کنونی نقش نهادهای اجتماعی همانند خانواده ، مدرسه و همسالان در اجتماعی کردن و فرهنگ پذیری کودکان ضعیف است  و در مقابل ، روز به روز بر اهمیت و نقش رسانه ها افزوده می شود  تا جایی که برخی از نظریه پردازان ارتباطی بر این باورند که رسانه ها الویت ذهنی و حتی رفتاری ما را تعیین می¬کنند و اگر چگونه فکر کردن را به ما یاد ندهند، اینکه به چه چیزی فکر کنیم را به ما می آموزند . بر همین اساس با توجه به نقش تأثیر گذار رسانه،  بالاخص تلویزیون، بر تمامی اعضای جامعه، مخصوصاً کودکان که فرآیند فرهنگ پذیری در آن ها یک سویه انجام می گیرد و در مقابل این وسیله تأثیر پذیر ، هدف اصلی این پژوهش بررسی و تحلیل مردم شناختی تلویزیون به عنوان یکی از رسانه های فراگیر و گسترده و در دسترس همگان بر فرهنگ پذیری کودکان در خانواده است که برای رسیدن به این منظور علاوه بر پژوهش اسنادی و کتا بخانه ای از 50 دانش آموز دختر اول و دوم ابتدایی مدرسه مهدا واقع در خیابان دیباجی جنوبی در منطقه 3 تهران مصاحبه به عمل آمد ومحقق به مشاهده مشارکت آمیز در جامعه آماری پرداخت وطی پژوهش این مسئله بدست آمد که تلویزیون باعث تغییراتی در باورها و ارزش ها ،عادات و علایق ،الگوهای فراغت ،ادبیات و فرهنگ تغذیه دانش آموزان مورد بررسی شده که میزان این تغییرات در دانش آموزانی که بیشتر تمایل به تماشای برنامه های تلویزیون داشتند و والدینی که توجه و نظارت کمتری نسبت به نوع برنامه ها و تعداد ساعات تماشای کودکان خود داشتند بیشتر و قابل لمس تر بود.     

  پیش گفتار : 

تلویزیون در دنیای امروز، گسترده ترین رسانه است به گونه ای که حتی کامپیوتر و شبکه جهانی اینترنت هم نتوانسته رقیب قدرتمندی برای آن باشد، امروزه این رسانه تا دور افتاده ترین روستاها راه افتاده و آنتن های آن را می¬توان بر فراز آپارتمان های مرتفع تهران تا طیف خانه های پست و کوتاه روستاها مشاهده کرد، از این روست که می توان تلویزیون را یک دانشگاه وسیع با مخاطبانی در طیف های مختلف در نظر آورد که البته ، کودکان به عنوان جدی ترین و بیشترین مخاطبان برنامه های تلویزیونی مطرح می باشند و تأثیر پذیری آنان  بیش از دیگرگروههای سنی است.  کودکان ارزش ها و باورها و مفاهیم فرهنگی و روش های زندگی و واکنش به تحریکات محیطی  و غیره را از تلویزیون می آموزند و امروزه نقش رسانه ها در فرهنگ پذیری اولیه کودکان و فرهنگ پذیری دراز مدت بزرگسالان به طور گسترده مورد قبول قرار گرفته است و به عنوان عاملی مهم در فرآیند اجتماعی کردن و انتقال مفاهیم فرهنگی ایفای نقش می کند و رسانه ها برای ایجاد فرهنگ پذیری دو گونه از الگوهای رفتاری را به مخاطب ارائه می دهند: الگوهای رفتاری فردی و الگوهای رفتاری اجتماعی که منجر به جامعه پذیری می شود.  

  مقدمه: 

شتاب فرایند پیشرفت های فن آوری در دنیای معاصر و تحول سریع درامر ارتباطات ،مرکز ثقل تحولات اجتماعی بوده و در دهه های اخیر شاهد تحولات سریع و گسترده ای در تمامی ابعاد زندگی اجتماعی و فرهنگی و از جمله خانواده بوده ایم. نهاد خانواده تحت تأثیر عوامل متعدد درونی و بیرونی، این تغییرات  را تجربه کرده و شکی نیست که رسانه گسترده ای همچون تلویزیون، در فرهنگ سازی اعضای خانواده، بالاخص کودکان ، جایگاه بسیار برجسته ای دارد و تلویزیون در کنار پدر و مادر وفرزند، فرد چهارم خانواده است و از نظر آگاهی رسانی و راهنمایی چند جانبه ، مهم ترین و نزدیک ترین و سریع ترین  ابزار درک اطلاعات به شمار می رود.  بنابراین جایگاهی که تلویزیون ،در انتقال ارزش ها و پیام ها و تثبیت یا تغییر و تزلزل فرهنگ ها و ارزش پیدا کرده است، بسیار حساس و خطیر است و گستردگی استفاده از این ابزار و داشتن مقبولیت گسترده نزد عموم مردم بر اهمیت موضوع می افزاید.  گذشته از تأثیر گذاری عمومی و اجتماعی  تلویزیون، کودکان، از اثر پذیری بیشتری نسبت به این رسانه برخوردارند و اثر گذاری آن تا آنجا است که متخصصین آن رااز ارکان مهم تربیتی میشمارند.   

 فهرست مطالب
عنوان                                                                                          
بخش اول :
1-1 پیش گفتار     2
1-2 مقدمه     3
1-3 بیان مسئله     4
1-4 اهمیت و ضرورت تحقیق     6
1-5 هدف ها ی پژوهش     7
1-6 سوالات پژوهش     8
1-7 پیشینه تحقیق     9
1-8 جامعه مورد بررسی     12
1-9 روش تحقیق     13
1-10 کلید واژگان     14

بخش دوم :
2-1 فرهنگ     16
2-2 فرهنگ از منظر صاحبنظران علوم اجتماعی     18
2-3 خصوصیات فرهنگ     21
2-4  فرهنگ به واقعیت معنا می بخشد     23
2-5 فرهنگ پدیده ای فراگیر است     23
2-6 فرهنگ امری مشترک است     23
2-7 فرهنگ یاد گرفتنی است     23
2-8 فرهنگ به عنوان یک رفتار اکتسابی     24
2-9 سطح های فرهنگ     25
2-10 طبقه بندی فرهنگها     25
2-11 ابداع فرهنگ پذیری     26
2-12 فرهنگ پذیری     27
2-13 نوسازی مفهوم فرهنگ     28
2-14 عناصرمهم در فرهنگ پذیری     29
2-15 روند ها و متغیرهای فرهنگ پذیری     30
2-16 انواع فرهنگ پذیری     30
2-17 انواع فرهنگ  پذیری از منظری دیگر     32
2-18 آژانس های فرهنگ پذیری     32
2-19 ماهیت رسانه     36
2-20 رسانه و فرهنگ پذیری     36
2-21 کارکردهای رسانه ها     37
2-22 رسانه ها و تغییر ارزشهای سنتی و شکاف نسلی     38
2-23 طبقه بندی نیاز های مرتبط با رسانه     45
2-24 تلویزیون     45
2-25 ویژگی های تلویزیون     36
2-26 تلویزیون به عنوان ابزاری فرهنگی     46
2-27 تلویزیون از دید نظریه پردازان     46
2-28 قدرت تلویزیون     48
2-29 کارکردهای مثبت تلویزیون     49
2-30 جنبه ها ی اجتماعی شدن کودکان     50
2-31 کارکردهای منفی تلویزیون     51
2-32 نقش ها و وظایف وسایل ارتباطی     53
2-33 کودک کیست     54
2-34 ویژگی های کودک در دوره ابتدایی     54
2-35 قابلیت های کودک نسبت به تلویزیون     56
2-36 ارتباط کودک و تلویزیون     57
2-37 کودکان قربانیان تلویزیون     58
2-38 چهارچوب نظری     59
....... نظریه فرهنگ و شخصیت     59
....... نظریه کنش متقابل نمادین     60
...... نظریه کارکردگرایی     61

بخش سوم :
3-1 مقدمه     63
3-2 تلویزیون و تغییر در الگوهای گذران اوقات فراغت کودکان     70
3-3 تلویزیون و تغییر در عادات و سلایق کودکان     73
3-4 تلویزیون و تغییر در باورها نگرشها و ارزشهای کودکان     75
3-5 تلویزیون و تغییر در فرهنگ تغذیه     79
3-6 تلویزویون و تغییر در ادبیات کودکان     80
3-7 سوالات پرسیده شده از والدین     81
3-8 مصاحبه با والدین     81
3-9 مصاحبه با مربیان     86
3-10 نتیجه گیری     87
فهرست منابع     91
چکیده انگلیسی
 


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.