دانلود پایان نامه آماده
دانلود پایان نامه ارشد رشته علوم اجتماعی بررسی مردم شناختی فرهنگ بازی های محلی در روستای مُزداران با فرمت ورد وقابل ویرایش تعدادصفحات 185
چکیده:
بازی کلمه ای فارسی و اصل آن«واژیک» پهلوی است. بازی عملکرد خود است، کوششی جهت هماهنگ کردن فرایندهای جسمی و اجتماعی با خویشتن. در این تحقیق به بررسی، مردم شناختی فرهنگ بازی های محلی در روستای مزداران از توابع شهرستان فیروزکوه استان تهران پرداخته شده است. هدف اصلی از این بررسی شناخت بازی های محلی در میان مردم روستای مزداران می باشد. چارچوب نظری تحقیق با استفاده از نظریه کارکرد گرایی تهیه شده است. و پرسش اصلی تحقیق این است که، چه بازی هایی به صورت محلی در میان اقشار و گروه های سنی و جنسی مختلف در روستای مزداران رایج بوده و چه کارکردهایی برای آن بازی ها متصور می باشد. روش های تحقیق به کار رفته شده عبارتند از: روش اسنادی، روش میدانی، توصیفی و تحلیلی تکنیک های جمع آوری اطلاعات براساس انجام مصاحبه باز و مشارکت در زمین تحقیق بوده است. جامعه آماری به طور تصادفی از گروه های سنی و جنسی مختلف مردم روستای مزداران انتخاب شدند.پس از اجرای پژوهش در نهایت پنجاه و شش بازی در منطقه ی مورد مطالعه ، شناسایی ، توصیف و توضیح داده شد و کارکردهای آن مورد تحلیل قرار گرفته است . نتایج تحقیق حاکی از آن است که تغییر در شیوه ی زندگی مردم گسترش شهرنشینی و پیدایش فن آوری نوین بسیاری از بازی های محلی را منسوخ کرده و به حاشیه رانده است و بازی های محلی به ندرت در این روستا انجام می شود ازاین رو احساس می شود که روستا رفته رفته برخی از مسائل فرهنگی و فولکلوریک خود را از دست می دهد و تکنولوژی مدرن و بازی های تکنیکی جدید را جانشین بازی های قدیم می کند.
مقدمه:
بازی های محلی در بیشتر نقاط ایران مشاهده می شود بسیاری از بازی ها با توجه به موقعیت جغرافیایی و اقلیمی خاص همان منطقه هستند. بطوری که در مناطق کوهستانی، کویری و جنگلی هر یک بازی های مربوط به خود را دارد.هماهنگی بازی های محلی با توجه به اقلیم و فرهنگ هر منطقه، برخی از مهارت ها را که نیازمند زندگی در آن منطقه بوده است را در افراد تقویت می کند. حرکت و جنب وجوش نشاط و سرزندگی مهمترین خصوصیات بازی های محلی به شمار می روند. از سوی دیگر با توجه به این که بازی های محلی و سنتی اغلب به صورت گروهی و جمعی برگزار می شود و نیازبه برقراری ارتباط با دیگران می باشد، تقویت روحیه جمع گرایی و اجتماعی شدن و به تدریج حضور یافتن در اجتماع و رفتار درست و شایسته با جمع بودن را کودکان می آموزند. «رسول آذر می گوید: کودک در ضمن بازی قواعد و راه رسم زندگی را می آموزد و عملاًرعایت حال جمع را می نمایدو اصول و ضوابط مورد پسند جامعه را می پذیرد و یاد می گیرد که چگونه در بین جمع زندگی کند و چه ضوابطی را برای زندگی در نظر داشته باشد. در بازی های گروهی کودک احساس می کندکه درمیان جمع پذیرفته شده است. و دیگران برای او ارزش قائلند و از این که او را هم در جمع به حساب می آورند مایه آرامش اوست.(منبع اینترنت) ابزار و لوازم اولیه مورد نیاز در بازی های محلی از محیط زندگی تهیه شده و لوازمی هستند که به وفور در طبیعت و محیط پیرامون شان یافت می شود و بسیار کم هزینه و شاید در برخی از بازی ها هیچ هزینه ای در بر ندارد. لوازمی که برای بازی تدارک دیده می شود. ساخت و تولید خودشان است و چون این بازی ها در فضای ازاد انجام می پذیرد می توانند با طبیعت مانوس شوند. سالمندان امروز در دوران کودکی بازی های محلی را به صورت گروهی و فردی فرا گرفته اند و در دوران نوجوانی و جوانی بارها این بازی ها را انجام داده اندو کودکان نیز این بازی ها را آموخته و نسل به نسل منتقل شده اند تا این میراث معنوی گران بها که بخشی از خاطره نیاکان ما هستند به یادگاربماند. تغییر در شیوه زندگی مردم و گسترش شهرنشینی، صنعتی شدن، مهاجرت، پیدایش فن آوری نوین، استفاده از وسایل ارتباط جمعی، ورود بازی های رایانه ای و ورزش های جدید همه دست به دست هم داده و این بازی ها را کم کم به حاشیه رانده و امکان پرداختن این بازی ها را به حداقل ممکن کاهش داده اند، بازی هایی که در نهایت آزادی و بدون مقید بودن به مکان و زمان و ابزار لازم برای بازی و مقررات دست و پاگیر که عموم مردم می توانستند به راحتی آن را انجام دهند، نقش پر اهمیتی در پر کردن اوقات فراغت داشته اند.بازی های محلی از تنوع و جذابیتی که هر یک از این بازی ها دارند. در میان مردم رواج داشته و امروزه به دلیل شرایط زندگی اجتماعی، بسیاری از این بازی ها منسوخ شده و رو به فراموشی اند. تلاش برای احیای این بازی ها یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و می توان با معرفی و تبلیغ بازی های محلی آن رابه صورت همگانی در آورد تا از مرزهای ملی گذشته و پا به عرصه بین المللی گذارند.
فهرست مطالب
عنوان
چکیده
فصل اول : کلیات پژوهش
1-1 –مقدمه 2
2-1-بیان مسئله 4
3-1-اهمیت و ضرورت تحقیق 5
4-1-هدف تحقیق 7
5-1 سوال های تحقیق 7
6-1-تعریف مفاهیم 8
7-1-مکان تحقیق 12
8-1-زمان تحقیق 18
9-1-روش تحقیق 18
10-1-جامعه آماری 19
11-1-مشکلات ومبهمات تحقیق 20
فصل دوم : ادبیات و پیشینه ی تحقیق
1-2-مقدمه 22
2-2-تعریف بازی 23
3-2-تاریخچه بازی در جهان 24
4-2-تاریخچه بازی در ایران 25
5-2-طبقه بندی بازی ها 27
6-2-تقسیم بندی بازی های سنتی و محلی 29
7-2-پیشینه ی تحقیق 32
فصل سوم :دیدگاه های صاحب نظران در زمینه بازی
1-3- دیدگاه اسلام و اندیشمندان ایرانی درباره بازی 38
- دیدگاه اسلام 38
-ابن خلدون 39
- ابن مسکویه 39
- ابن سینا 39
- غزالی 39
- خواجه نصیرالدین طوسی 40
2-3- دیدگاه اندیشمندان خارجی درباره بازی 40
- دیدگاه فروبل در زمینه بازی 40
- دیدگاه دکرولی در زمینه بازی 41
- فرانک 41
- کارل گروس 42
- روت گری فیتر 42
- آدلر 42
- بای تاندیک 43
- سی شور 43
- استانلی هال 43
- مک دوگال 44
- جروم برونر و برایان سارتون- اسمیت 44
- کلاپارد 44
-مید 44
-فروید 44
-اسپنسر 45
- پیاژه 45
- استرانگ 45
3-3- نظریه ها 45
- نظریه های مربوط به بازی 45
- نظریه انرژی اضافی 46
- نظریه پیش تمرین 47
- نظریه استراحت و رفع خستگی 47
- نظریه تکرار فعالیت های اجدادی 48
- نظریه جبران 49
- نظریه اصل لذت 50
- بازی به عنوان عقده گشایی یاتصفیه عواطف 50
4-3- انواع بازی ازدیدگاه پیاژه 51
- بازی های تمرینی 51
- بازی های سمبولیک 52
- بازی های با قاعده 53
فصل چهارم: چارچوب نظری
1-4- مقدمه 56
2-4- کارکرد 56
3-4- کارکردگرایی 57
4-4- کارکرد اجتماعی بازی 59
5-4- کارکرد تربیتی بازی 61
6-4- کارکرد اخلاقی بازی 61
7-4- کارکرد آموزشی بازی 62
8-4- کارکرد جسمانی بازی 64
9-4- کارکرد بازی در رشد عاطفی 65
10-4 - هدف بازی 66
11-4- بازی های فردی و گروهی 67
12-4- بازی در فرهنگ 69
13-4- نقش محیط در بازی 71
14-4- نقش جنسیت در بازی 72
15-4- جمع بندی. 73
فصل پنجم:بازی های محلی روستای مزداران(فیروزکوه)
1-5- مقدمه 76
2-5- قواعدعمومی بازی های محلی 77
3-5- گروه های سنی مختلف و بازی ها 80
4-5- طبقه بندی بازی های محلی روستای مزداران بر حسب سن و جنس 81
بازی ها 82
5-5 آدامسِ کُول بازی 82
6-5- آسیاب بچرخ 83
7-5- آلوچه حُب 84
8-5- اسب اسب کی 85
9-5- الک دولک 87
10-5- اسم فامیل 92
11-5 - این جا بذارم گربه نبره 93
12-5- این جا مرو 94
13-5- بالا بلندی 96
14-5- برف بازی 97
15-5- بنشین و پاشو 98
16-5- بورده بورده 99
17-5- پِلاپَجَک 101
18-5- پیس پیسی 102
19-5- تاب بازی 103
20-5- تخم مرغ بازی 106
21-5- تخم مرغ بازی قطاری(1) 108
22-5- تخم مرغ بازی قطاری(2) 109
23-5- تیرکمان بازی 110
24-5- جفتک چارکش 112
25-5- جناق شکستن 114
26-5- چرخ بازی 115
27-5- چوب توپ 116
28-5- خاله بازی 118
29-5- دوز بازی 119
30-5- زیر دیواری 120
31-5- سک سک 122
32-5- شاه وزیر 122
33-5- شلاق بازی 123
34-5- شمری کا 124
35-5- طناب بازی 126
36-5- فرفره بازی 128
37-5- قاب بازی(چهارقاب) 129
38-5- خرتک 133
39-5- سه قاب 134
40-5- قلعه بازی با قاب 135
41-5- قایم موشک 137
42-5- قلعه بازی 140
43-5-کشتی 140
44-5- کمربند بازی 142
45-5- گردو بازی(جفت تیله) 144
46-5- گردو بازی چاله ای 146
47-5- گردو بازی دایره ای 148
48-5- گل یا پوچ 151
49-5- لنگه بازی 153
50-5- لی لی 154
51-5- لیس پس لیس 156
52-5- مداد بازی 157
53-5- میرکا بازی 158
54-5- نقطه بازی 159
55-5- نون بیار کباب ببر 160
56-5- وسطی 161
57-5- هفت سنگ 163
58-5- یه قل دو قل 165
59-5- یه مرغ دارم 170
60-5- نتیجه گیری 171
61-5- خلاصه پژوهش 175
62-5- فهرست منابع 181
63-5 پیوست 183