دانلود پایان نامه آماده
دانلود پایان نامه کارشناسی ارشدرشته علوم تربیتی –مدیریت آموزشی بررسی رابطه بین سلامت سازمانی و تعهد سازمانی مدارس راهنمایی دخترانه دولتی شهرتهران از دیدگاه دبیران با فرمت ورد و قابل ویرایش تعدادصفحات 226
چکیده تحقیق
در این پژوهش به دو ضرورت اصلی در سازمانها که امروزه از جمله مسائل مهم به شمار می رود، یعنی سلامت سازمانی وتعهد سازمانی در مدارس راهنمایی دخترانه دولتی از دیدگاه دبیران در سال 87-86 پرداخته شده است. فرضیۀ اصلی تحقیق بررسی رابطه بین سلامت سازمانی وتعهد سازمانی در مدارس راهنمایی دخترانه دولتی از دیدگاه دبیران در سال 87-86 است. هدف از این تحقیق بررسی رابطه بین سلامت سازمانی وتعهد سازمانی در جامعۀ آماری وارائه پیشنهادها وراهکارهایی جهت بهبود امور مدارس به مسئولان آموزش وپرورش جامعه تحقیق عبارت بود از : کلیۀ دبیران مقاطع راهنمایی شهرتهران که ازاین جامعه به حجم 8500 نفر، نمونه ای با حجم 380 نفر با استفاده از جدول «کرجسی ومورگان» تعیین و به صورت نمونه گیری تصادفی مرحله ای انتخاب شد برای جمع آوری اطلاعات از سه نوع پرسشنامه مشخصات فردی، سلامت سازمانی وتعهد سازمانی استفاده شد. این تحقیق از نوع توصیفی بوده که از روش همبستگی استفاده شده است. وکلیۀ عملیات آمار توصیفی واستنباطی پژوهش با استفاده از نرم افزار spss انجام گرفت وسطوح احتمال خطا پذیریر 01/0=x منظور شد وبا توجه به آزمون فرضیه ها نتایج زیر به دست آمد. 1. بین سلامت سازمانی در بعد ساختدهی وتعهد سازمانی معلمان در جامعه آماری رابطه مستقیم وجود دارد. 2. بین سلامت سازمانی در بعد ملاحظه گری(رعایت ) وتعهد سازمانی معلمان در جامعه آماری رابطه مستقیم وجود دارد. 3. بین سلامت سازمانی در بعد روحیه وتعهد سازمانی معلمان در جامعه آماری رابطه مستقیم وجود دارد. 4. بین سلامت سازمانی در بعد حمایت منابع وتعهد سازمانی معلمان در جامعه آماری رابطه مستقیم وجود دارد. 5. بین سلامت سازمانی در بعد تأکید علمی وتعهد سازمانی معلمان در جامعه آماری رابطه مستقیم وجود دارد. 6. بین سلامت سازمانی در بعد یگانگی نهادی وتعهد سازمانی معلمان در جامعه آماری رابطه مستقیم وجود دارد. 7. بین سلامت سازمانی وافزایش تعهد عاطفی در جامعه آماری رابطه وجود دارد. 8. بین سلامت سازمانی وافزایش تعهد مستمردر جامعه آماری رابطه وجود دارد. 9. بین سلامت سازمانی وافزایش تعهد هنجاری در جامعه آماری رابطه وجود دارد. 10. بین سلامت سازمانی وتعهد سازمانی در جامعه آماری رابطه ی مستقیم وجود دارد.
مقدمه
چون انسان موجودی است زیستی و روانی، لذا نیازهای او در قلمرو زیستی و روانی قرار دارد . سرشت نیازمند انسانی او را به زندگی اجتماعی سوق می دهدو به او می آموزد که باید روابط خود را با محیط و انسان ها برقرار سازد. محیط بی جان و جاندار قادر به تاثیر در او هستند، در سایه تاثیرات محیطی انسان ها ، عکس العمل نشان می دهند وبه زبان روان شناسی از خود بروز رفتار می کنند (عسکریان، 1383، ص 75 و 76). شخصیت هر عضو سازمانی در قالب الگوهای رفتار سازمانی او مشخص می شود، الگوهای رفتاری فرد در سازمان می تواند تابعی از الگوهای مدیریتی آن سازمان باشد. شخصیتی که زیرساز آن، شخصیت خود فرد قبل از ورود به سازمان است و تاثیرات عوامل محیطی مختلف در سازمان در لایه های فرهنگی فرد از عوامل تشکیل دهندة شخصیت اوست. (عسکریان، 1385، ص 102) پس رفتار سازمانی از کنش ها و واکنش هاییکه اعضای سازمان با در نظر گرفتن تاثیر فرهنگ و هویت سازمانی، ارزش های رایج، هدف مشترک سازمانی، هماهنگی یا فعالیت سایر افراد سازمان از خود بروز می دهند، تشکیل یافته است. به طور کلی زمانی که فرد وارد سازمان می شود، انتظار دارد در قبال در اختیار دادن انرژی و مهارت خود ، از سازمان دریافتی داشته باشد . یعنی یک مبادله و معامله ای بین فرد و سازمان پدید می آید و این رابطه زمانی موفقیت آمیز تلقی می شود که فرد احساس کند توانایی و مهارتی که در اختیار سازمان قرار می دهد کمتر از حقوق و مزایایی است که دریافت می کند و سازمان نیز با توجه به مخارجی که افراد می پردازند، منفعت قابل قبولی را به دست می آورد . بنابراین هنگامی که دو طرف موجود در رابطه سازمانی خشنود باشند، پدیده ای رخ می دهد که به آن سینرژی می گویند(نیاز آذری، 1381، ص 46 و ص 61) به عبارت دیگر فرایند رهبریت اثری مستقیم بر توانایی سازمان در ارضای نیاز های کارمندان، ایجاد جو مطلوب کاری و اثر بخشی دارد. این فرایند شامل مباحثی از جمله مهارت های رهبریت، استراتژی ها ، رفتار، خط مش های مدیریت یا بوروکراسی: ارتباطات، حل درگیری ها و مسائل، انگیزش، تعهد به اهداف سازمانی و روحیه می باشد (شیرازی، 1373، ص 282). یکی از عناصر عمده ای که تشکل سازمان های آموزشی بدون آن امکان پذیر نیستند ، نیروی انسانی آموزشی آن سازمان ها یعنی معلم است که صرفاً در امر تدریس و برخوردار بودن معلم از دانش وسیع نمی تواند، ملاک اصلی برای اشتغال پایگاه اجتماعی و مقام معنوی معلم باشد، بلکه شرایط خاص دیگری نیز می خواهد ، برخورداری از شرایط خاص، به منظور ایجاد دگرگونی های لازم در فتار دانش آموز و تکمیل استنتاجات او از مفاهیم است (عسکریان، 1385، ص 47). بنابراین وجود نیروی انسانی وفادار به اهداف و ارزش های سازمان و تمایل به حفظ عضویت در آن تمایل خواهد داشت که با تمام تلاش و کوشش خود فراتر از وظایف و مسئولیت های تعیین شده در چارچوب شرح و شغل فعالیت می کند . چرا که احساس تعهد درونی و الزام عملی نسبت به وظیفه بزرگترین عامل اجرایی برای ممانعت از هر گونه قصور در انجام کار می باشد (بابایی،1376، ص 55). از میان همه اشکال تعهد، تعهد سازمانی لذت بخش تر، پر جاذبه تر، رایج تر به نظر می رسد به طوری که این علاقه مندی و توجه از طریق مطالعات متعددی که روابط بین تعهد سازمانی و پیش شرطها و پیامدهایش را مورد بررسی قرار داده اند قابل مشاهده است (اشرفی، 1374). اما انچه که به دنبال تلاش های علمی قابل ملاحظه ای که در دهه های اخیر صورت گرفته و در پی توضیح و سنجش جو اجتماعی مدارس بوده، بحث سلامت سازمانی جلب نظر می کند.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده
فصل اول:کلیات پژوهش
مقدمه 2
بیان مسئله 4
ضرورت واهمیت تحقیق 7
اهداف تحقیق 12
فرضیه های تحقیق 13
تعاریف مفهومی وعملیاتی 14
الف-تعاریف مفهومی – جو سازمانی 14
مدرسه سالم 17
مدرسه ناسالم 17
تعهد سازمانی 18
تعاریف عملیاتی 19
فصل دوم:ادبیات وپیشینه پژوهش
مقدمه 23
ادبیات تحقیق 24
مفاهم وتعاریف سلامت سازمانی 24
سازمان به عنوان یک سیستم اجتماعی 27
عناصر یک سیستم اجتماعی 28
کارکرد اجتماعی پارسونز 30
جوسازمانی 31
مفهوم سلامت 33
سلامت سازمانی 34
ابعاد سلامت سازمانی 37
سطح نهادی 37
سطح اداری 37
سطح فنی 40
ابعاد دهگانه سلامت 41
خصوصیات ابعاد سلامت از نظر مایلز 44
مدل سطح تامپسون در ترکیب نگرشهای سازمانی وسلامت سازمانی 49
ویژگیهای اساسی سازمان سالم 50
ویژگیهای اساسی سازمان ناسالم 52
مفاهیم وتعاریف تعهد سازمانی 55
انواع تعهد 59
دیدگاههای مختلف در خصوص ابعاد تعهد سازمانی 62
دیدگاه کانتر 63
دیدگاه اتزیونی 64
دیدگاه ایوروسون روی 65
دیدگاه استاو وسالانسیک 65
دیدگاه آرجریس 66
دیدگاه بیکر 67
دیدگاه مایرواسکورمن 67
مدل سه بخشی تعهد سازمانی می یروآلن 69
اجزاء تعهد سازمانی 72
عوامل موثر بر تعهد سازمانی 73
الف- عوامل شخصی 74
ب- عوامل سازمانی 76
ج- عوامل غیر سازمانی 77
ماهیت شغل وتعهد سازمانی 80
انگیزش وتعهد سازمانی 81
تقوی وتعهد سازمانی 82
ضرورت واهمیت تعهد مدیریت 83
سطوح تعهد سازمانی 85
1- تعهد پایین 86
2- تعهد متوسط 87
3- تعهد بالا 88
نتایج وپیامدهای تعهد سازمانی 91
مدلهای تئوریک تجزیه وتحلیل تعهد سازمانی 95
پایه های تئوریک وتجربی رابطه رضایت شغل با تعهد سازمانی 97
نتیجه گیری از مفاهیم سلامت سازمانی 98
نتیجه گیری از مفاهیم تعهد سازمانی 100
پیشینه تحقیقات 101
تحقیقات داخلی در مورد سلامت سازمانی 101
تحقیقات داخلی در مورد تعهد سازمانی 110
تحقیقات خارجی در مورد سلامت سازمانی 116
تحقیقات خارجی در مورد تعهد سازمانی 124
تحقیقات منطبق داخل کشور 130
تحقیقات منطبق خارج کشور 132
نتیجه گیری 133
فصل سوم:روش اجرای پژوهش
مقدمه 137
روش تحقیق 137
جامعه آماری 138
نمونه آماری وروش نمونه گیری 138
روش جمع آوری داده ها 140
اعتبار وپایایی پرسشنامه سلامت سازمانی وتعهد سازمانی 140
الف- پرسشنامه سلامت سازمانی 142
ابعاد پرسشنامه سلامت سازمانی 142
سطح نهادی 142
سطح اداری 143
سطح فنی 146
پرسشنامه تعهد سازمانی 148
ابعاد پرسشنامه تعهد سازمانی 148
الف-تعهد عاطفی 148
ب – تعهد مستمر 149
ج- تعهد هنجاری 149
روشهای آماری 150
فصل چهارم:تجزیه وتحلیل داده ها
مقدمه 152
داده های جمعیت شناسی 152
توصیف داده ها 157
تحلیل آماری داده ها 159
فصل پنجم:بحث ونتیجه گیری
مقدمه 180
خلاصه تحقیق 181
یافته های تحقیق براساس صورت کلیه فرضیه ها:
فرضیه اول 181
فرضیه دوم 181
فرضیه سوم 182
فرضیه چهارم 182
فرضیه پنجم 183
فرضیه ششم 183
فرضیه هفتم 184
فرضیه هشتم 184
فرضیه نهم 185
فرضیه اصلی تحقیق (فرضیه دهم) 185
یافته های تحقیق براساس متغیرهای تشکیل دهنده فرضیه ها 185
آزمون فرضیه اول 185
آزمون فرضیه دوم 187
آزمون فرضیه سوم 188
آزمون فرضیه چهارم 189
آزمون فرضیه پنجم 190
آزمون فرضیه ششم 191
آزمون فرضیه هفتم 193
آزمون فرضیه هشتم 194
آزمون فرضیه نهم 195
آزمون فرضیه دهم 197
نتیجه گیری 201
نتایج داده های توصیفی 204
نتایج داده های استنباطی 205
محدودیتهای تحقیق 208
پیشنهادهای تحقیق 209
الف-پیشنهادهای مبتنی بر یافته های تحقیق 209
ب-پیشنهادهای محقق 212
فهرست منابع 214
منابع فارسی 215
منابع انگلیسی 222
پیوست ها 224