فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:59
فهرست مطالب:
مقدمه
تاریخچه شرکت تولیدی کیان تایر
تاریچه تکامل تایر بادی
خلاصه ای از کل کار
مکانهای مختلف در کارخانه
مواد اولیه مصرفیدر صنعت لاستیک
آزمایشگاه تستس فیزیکی
آزمایشگاه شیمی
بنبوری ها و عملکرد اصلی آنها
نسمت روم رلنمتهای مورد استفاده
اکسترودر
کلندر
بیدسازی
بایاس ماشین
بند سازی
ساختار تایر وتایر سازی سواری
تایرسازی رادیال
تایرسازی باری
مطالبی راجع به گلهای تایر
رنگ زنی تایرهای خام
پخت تایر
تیوب سازی
پخت تیوب
منابع انرژی
شمایی از سالن تولید تایر
شمایی از ساخت تایر و تیوب
مقدمه
به دنبال انقلاب صنعتی و گسترش صنعت اتومبیل سازی، کارخانجات سازنده اتومبیل در دنیا جهت بالا بردن سرعت و کیفیت حرکت اتومبیل بر آن شدند که چرخ های لاستیکی را در وسایل نقلیه موتوری بکارگیرند وبرای رسیدن به این منظور دست به تحقیقات و سرمایه گذاری گسترده ای زدند.
امروزه صنعیت لاستیک سازی جهان از رشد و گسترش فراوانی برخوردار است و انواع و اقسام تایرها در اندازه و شکلهای گوناگون با مقاومتهای بسیار بالا توسط ماشین های پیشرفته و دستگاه های اتوماتیک با صرف کمترین زمان جهت استفاده در انواع اتومبیل ها و ماشینها تولید میشود.
با ورود انواع ماشینها به داخل کشور کم کم صنعت اتومبیل سازی و بدنبال آن صنعتی لاستیک سازی به داخل راه پیدا کرده تا بدین شکل توسعه و گسترش یافته است.
تاریخچه شرکت تولیدی کیان تایر:
این شرکت تحت نام «بی اف- گودریچ ایران» در سال 1341 با مشارکت بی اف گودریچ امریکا برای تولید انواع تایر و تیوب سواری، وانتی، باری و کشاورزی و با ظرفیت اسمی8000 تن در سال و 600 نفر پرسنل آغاز به کار کرد.
با طرح توسعه این شرکت در سال 1348 ظرفیت اسمیآن به 14000 تن در سال رسید. در سال 1354 سهام سرمایه گذار خارجی به صاحبان سهام ایرانی فروخته شد و این شرکت با تغییر نام به «شرکت تولیدی کیان تایر» فعالیت خود را از سرگرفت. شرکت کیان تایر طی برنامه ای در چند سال اخیر، اقدام به نوسازی ماشینها و توسعه ظرفیت تولیدی خود کرده، بطوریکه هم اکنون ظرفیت اسمیآن به 28000 تن در سال افزایش یافته است.
ظرفیت تفکیکی این شرکت برای تایرهای سواری، وانتی، باری و کشاورزی به ترتیب 15 درصد، 20 درصد، 50 درصد و 15 درصد میباشد. این کارخانه در جنوب غربی تهران در کیلومتر 10 جاده ساوه و تعداد پرسنل آن حدود 2000 نفر میباشد. این شرکت در 3 شیفت 8 ساعته در روز و 300 روز کاری در سال فعال است. محصولات این شرکت تیوب، تایر در انواع سواری، وانت، اتوبوس، مینی بوس و کامیون و ماشینهای کشاورزی میباشد.
تاریخچه تکامل تایر بادی:
در سال 1854 میلادی شخصی بنام ویلیام تامسون برای اولین بار موضوع استفاده از یک تیوب تو خالی قابل باد شدن را بجای تایرهای آهنی که تا آن زمان معمول بود، مطرح نمود. طرح او نیروی لازم برای حرکت وسیله نقلیه را کاهش داده، حرکت آسانتری را به آنها ارزانی میداشت و صدای ناهنجار حرکت وسیله نقلیه بر جاده های ناهموار را کم کرد. لیکن علیرغم آزمایشات اولیه که ظاهرا با موفقیت همراه بود. از این طرح استقبال کمیبعمل آمد و پروژه مزبور بدست فراموشی سپرده شد.
چهل و سه سال بعد وان دانلب در حقیقت تایر بادی را دوباره اختراع کرد. اولین کار را در ابتدا به منظور آسانتر کردن و نرم کردن حرکت دوچرخه روی جاده های سنگفرش آن زمان انجام داد، لیکن بزودی اختراع خود را از جنبه های دیگر نیز مورد آزمایش قرار داده و در سال 1888 میلادی برگه مشخصات فنی این تایر (spec) را نوشت. بدنبال این اختراع در مدت نسبتا کوتاهی تایر بادی خصوصیات امروزی خود را بدست آورد.
پوشش لاستیکی (Teard) بیرون تایر، از ترکیبی که مخلوطی از کائوچو و اجزا دیگری بود تهیه شد و برای اینکه تا حد ممکن مقاوم گردد، و مکانیزه شد و روی سطح آن طرحهای اولیه ای برای ایجاد چسبندگی تایر به جاده طراحی شد. طوقه های سیمی(bead) نیز که از سیمهای فولادی تشکیل شده بودند بکار گرفته شد تا تایر براحتی روی رینگ سوار شده و در هنگام حرکت روی آن نلغزد. برای استحکام بدنه تایر در برابر نوسانات، از نخ با پوشش لاستیکی استفاده گردید.
این تایر به سرعت برای اتومبیلهای جدید و سپس برای وسایل نقلیه مدرنتری نظیر هواپیما بکار گرفته شد.
خلاصه ای از کل کار:
قسمتهای مختلف کارخانه بطور کلی عبارتند از:
1. انبار مواد اولیه :
این قسمت خود از چهار بخش تشکیل شده است که شامل
الف. انبار کائوچوها
ب. انبار دوده ها
ج. انبار سیم ها و نخ ها
د. انبار سایر مواد افزایشی مانند گوگردها، آنتی اکسیدانت ها و غیره
2. سمنت روم:
در این قسمت انواع چسب ها، سیمانها، رنگها، شامپوها و صابونهای مورد نیاز وجود دارند و چون در اینجا از حلالهای فرار استفاده میشود دقت و ایمنی بیشتری را نسبت به قسمتهای دیگر طلب میکند.