فرمت فایل : WORD , PDF
تعداد صفحات: 114
فهرست مطالب:
عنوان صفحه
فصل اول : کلیات پژوهش
1-1-مقدمه....................................................................................................................................................................................... 2
2-1- بیان مساله................................................................................................................................................................................ 3
1-3-اهمیت وضرورت تحقیق............................................................................................................................................................ 4
1-4-اهداف تحقیق............................................................................................................................................................................ 5
1-5-فرضیه هاوپرسشها..................................................................................................................................................................... 5
فصل دوم :ادبیات تحقیق (پیشینه تحقیق)
2-1- ریشه پیدایش بد حجابی در جهان...........................................................................................................................................8
2-2-آثار مخرب بی حجابی در جهان..............................................................................................................................................10
2-2-1 - از بین رفتن شخصیت زن و ایجاد نا امنی........................................................................................................................10
2-2-2-سستی بنیان خانواده..........................................................................................................................................................11
2-2-3-گسترش فساد در جامعه.....................................................................................................................................................12
2-2-4-آسیب پذیری فعالیت ها ومسئولیت های اجتماعی............................................................................................................13
2-4-عوامل بدحجابی در قبل از انقلاب........................................................................................................................................19
2-5-تهاجم فرهنگی پس از انقلاب...............................................................................................................................................20
2-6- قرآن وحجاب......................................................................................................................................................................23
2-6-1-وظائف مشترک بین زن و مرد..........................................................................................................................................26
2-6-2- دواستثناء.......................................................................................................................................................................26
2-6-3-بررسی اقوال..................................................................................................................................................................30
2-6-4- کیفیت پوشش..............................................................................................................................................................31
2-6-5-استثناءدوم ....................................................................................................................................................................31
2-6-6-جلباب............................................................................................................................................................................32
فصل سوم : طرح پژوهش
1-3- جامعه آماری......................................................................................................................................................................34
2-3-نمونه آماری و روش نمونه برداری......................................................................................................................................34
3-3- روش نمونه گیری..............................................................................................................................................................35
3-4-روش گردآوری داده ها.......................................................................................................................................................35
3- 5- رواییِِِِ واعتبار پرسشنامه....................................................................................................................................................37
3-6- طرح پژوهش.....................................................................................................................................................................38
3-7- روشها تجزیه و تحلیل داده ها ........................................................................................................................................39
3-8- محدودیتهای تحقیق........................................................................................................................................................39
3-9- متغیرهای مستقل و وابسته...............................................................................................................................................40
فصل چهارم : یافته های تحقیق
4-1-توصیف داده ها در خصوص شناخت دختران نسبت به حجاب.......................................................................................42
4-1-1-میزان پذیرش حجاب در بین دختران ......................................................................................................................42
4-1-2- شناخت دانش آموزان نسبت به حجاب در ادیان دیگر.............................................................................................43
4-1-3- آیا چادر همان پوشش کامل است؟.........................................................................................................................44
4-1-4- شناخت دانش آموزان از قرآن راجع به پوشش......................................................................................................45
4-1-5- شناخت نسبت به الگوهای حجاب.........................................................................................................................46
4-1-6-تشویق خانواده برحجاب دختران............................................................................................................................47
4-1-7- تأثیر خانواده بر پوشش دختران.............................................................................................................................48
4-1-8-تأثیر پوشش دوستان .............................................................................................................................................49
4-1-9-تأثیر پوشش معلمان و مسئولین مدرسه.................................................................................................................50
4-1-10-تأثیر رفتار مسئولین مدرسه برروی پوشش دختران............................................................................................51
4-1-11-تأثیر اقوام وهمسایگان بر پوشش دانش آموزان دختر........................................................................................52
4-1-12-تأثیر خودنمائی بر پوشش دختران......................................................................................................................53
4-1-13-لباس و مد..........................................................................................................................................................54
4-1-14-عقده های روانی و کمبود عاطفی......................................................................................................................56
4-1-15-پوشش وعدم موفقیت در ازدواج........................................................................................................................57
4-1-16-پوشش وموفقیت در ازدواج................................................................................................................................58
4-1-17-نقش حجاب در ازدواج ......................................................................................................................................59
4-1-19-تأثیر حجاب در خودآرایی...................................................................................................................................60
4-1-20-حجاب و حفظ معنویت.......................................................................................................................................62
4-1-21-حجاب و اعتدال روحی.......................................................................................................................................63
4-1-22-مدگرایی و اقتصاد خانواده..................................................................................................................................63
4-1-23-تأثیر از مراکز بزهکاری در پذیرفتن پوشش.......................................................................................................64
4-1-24-میزان اعتقاد فرد به حجاب................................................................................................................................65
4-1-25-نقش فیلمهای سینمائی در ترویج بدحجابی......................................................................................................66
4-1-26-نقش برنامه های تلویزیون در ترویج بدحجابی.................................................................................................67
4-1-27-ماهواره و ترویج بدحجابی یا بی حجابی...........................................................................................................68
4-1-28-نقش فیلمهای ویدئوئی ، سی دی درترویج بد حجابی یابی حجابی .............................................................69
4-1-29-برنامه های تلویزیونی و ارائه الگوهای برتر پوشش.........................................................................................70
4-1-30-روزنامه ها و مجلات و ارائه پوشش مناسب....................................................................................................71
4-2-تحلیل داده ها........................................................................................................................................................72
تحلیل استنباطی..............................................................................................................................................................87
فصل پنجم : بحث و تفسیر نتایج
5-1-بحث و تفسیر نتایج فرضیه ها.............................................................................................................................89
5-1-1-بحث و تفسیر در خصوص فرضیه اول پژوهش.............................................................................................89
5-1-2-بحث وتفسیر در خصوص فرضیه دوم پژوهش..............................................................................................90
5-1-3-بحث و تفسیر در خصوص سئوال سوم پژوهش............................................................................................ 92
5-2-سایر یافته های پژوهش وتفاسیر آنها ................................................................................................................94
5-3- توصیه ها و پیشنهادات......................................................................................................................................98
پیوست ها..................................................................................................................................................................101
پرسشنامه..................................................................................................................................................................102
فهرست منابع............................................................................................................................................................106
چکیده
همه میدانیم حجاب وپوشش یکی ازمو ضوعات مهم فرهنگی است ودین اسلام بعنوان دژی محکم در مواجهه با مفاسدو بی بندوباریهای اخلاقی وجنسی بآن نگریسته و مسلمانان را به رعایت آن سفارش نموده است .پر واضح است که عدم رعایت آن زمینه از بین رفتن ارزش های اخلاقی دیگر را دربر دارد.
بی اقبالی و کم توجهی به این موضوع مهم که در سالهای اخیر محسوس و ملموس است ما را بر آن داشت ریشه یابی نموده ومیزانآگاهی دانش آموزان دختررا بررسی کنیم و برای محدود کردن دامنه ی تحقیق و دقیق بودن پژوهش دو دبیرستان دخترانه واقع در منطقه18 را انتخاب نمودم.برای این منظور80نفراز کل جامعه ی آماری بعنوان نمونه وبه طور تصادفی انتخاب شدند واز طریق پرسشنامه نظرات آن ها درخصوص شناخت نسبت به حجاب یاعلل گرایش به بدحجابی مورد بررسی و سنجش قرار گرفت.
نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهدکه علت اصلی بی توجهی به پوشش مناسب در بین دختران جوان بترتیب:وجود روحیه ی خودنمایی در بین آنان،ضعف شناخت آنان نسبت به موضوع حجاب،آشنا نبودن اولیاء با شیوه ی برخورد با جوانان و نوجوانان و کم توجهی وسایل ارتباط جمعی به حدود حجاب می باشد امید آن است که نتایج این پژوهش بتواند مسئولین آموزش و پرورش را در جهت برنامه ریزی دقیق برای رفع این مشکل یاری نماید.
فصل اول:
کلیات پژوهش
1-1- مقدمه
مساله حجاب که یکی از موضوعات مهم و کلیدی جوامع اسلامی است با بسیاری از مسایل پیوند خورده است ودارای ابعاد سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی، فرهنگی گردیده است .
این موضوع از جهتی که مورد خطاب آن بیشتر زنان جامعه اسلامی است،به نیمی از جمعیت جامعه ارتباط پیدا می کند ولی از آن جهت که در تنظیم روابط زن و مرد نقشی مهم و اساسی را ایفا می کند در واقع به همه افراد جامعه مربوط می شود و کل جامعه را تحت تاثیر قرار میدهد. هرچند حجاب در تمام ادیان آسمانی مورد توجه بوده است ولی دین مبین اسلام بعنوان آخرین و کاملترین ادیان به موضوع حجاب توجهی خاص دارد.دین اسلام بعنوان یک حکم الهی به زن می آموزد در برخورد با مرد و در پوشش خود حدودی را رعایت کند تا ضمن حضور خویش در فعالیت های مختلف جامعه اسلامی نقش اساسی خود را بعنوان مربی واقعی انسان بخوبی ایفا نماید.موضوع حجاب همواره بعنوان یک مساله جنجالی و پر هیاهو در بین طرفداران و مخالفین حجاب در داخل و خارج کشور مطرح بوده است و دشمنان ما به این مساله توجه زیادی دارند و علت توجه آنان عمدتا مبارزه با حجاب بعنوان یکی از مهمترین نشانه های اصالت فرهنگی در مقابل تجاوزگران و بیگانگان است.
دربین جوامع اسلامی برسر مساله حجاب ونیز تا حدودی چگونگی آن اختلاف نظر وجود دارد و همه آنها یکسان به این مساله نمینگرند و در رعایت و التزام به آن یکسان عمل نمیکنند
به گونه ای که عده ای از مردم جوامع وکشورهای اسلامی کاملا به آن مقیدند،عده ای هم هیچ قیدوبندی به آن ندارند،وعده ای تا حدودی آن را رعایت می کنند. این همه اختلاف در رفتار مسلمین با وجود پیامبرواحد،کتاب آسمانی واحد و نزدیکی نظرات علما و فقهای مذاهب مختلف اسلامی درباره حجاب و پوشش ناشی ازچه عواملی است؟
چرا در یک جامعه اسلامی زنان و دخترانی وجود دارند که توجه کافی به پوشش اسلامی ندارند وازآن مهمتر اینکه در بسیاری از موارد مشاهده میشود مادران دارای پوشش مناسب هستند ولی دختران آنها در اجتماع بدحجابندوبعضادر مجالس خصوصی گرفتار بی حجابی می شوند.
چرا در کشور اسلامی ایران با گذشت بیش ازسه دهه از انقلاب شکوهمند اسلامی و باوجود توجه مدارس به این موضوع،انتشار کتب ورسالات مذهبی مختلف و...نسل جوان ما اهمیت کمتری به این مساله داده و گرایش به بدحجابی پیدا می کنند.هرچند تا کنون در خصوص مساله حجاب و عوامل بد حجابی سخنرانیهای زیادی شده است و کتابهای زیادی به رشته تحریر درآمده است ولی کماکان جامعه دچار بد حجابی است.به نظر می رسد یکی از دلایل مهم گرایش رو به رشد دختران جوان به بد حجابی،عدم آشنایی آنان به مفهوم و فلسفه حجاب و رابطه دین و دستورات دینی با سعادت و شقاوت انسانهاست و همچنین نقش خانواده،مدرسه،دوستان،رسانه های گروهی و ماهواره و...از جمله مواردی هستند که در موضوع بد حجابی حایز اهمیت هستند وهر کدام در جای خود تاثیر بسزایی در کاهش ویا افزایش بدحجابی عهده دار می باشند.دراین پژوهش سعی بر این است نقش هر کدام از عوامل فوق در میزان آگاهی دختران دبیرستانی نسبت به حجاب مورد ارزیابی و سنجش قرار گیرد.امید آنکه نتایج این پژوهش بتواند در ترویج حجاب اسلامی وجلوگیری از گسترش بد حجابی و کاهش این ناهنجاری اجتماعی موثر واقع گردد.
1-2- بیان مساله پژوهش
از جمله مسایل و موضوعاتی که در تمام ادیان آسمانی و حتی در مکاتب غیر دینی از آن سخن به میان آمده است پوشش و رعایت حریم در روابط زن و مرد است.
از آنجا که جوانهای ماجامعه اسلامی زندگی می کنند و برنامه های آموزشی و تربیتی مدارس،برنامه های صدا وسیما،مراسم مذهبی،کتب ومقالات دینی والگوهای اسلامی و اجتماعی همگی درصدد تربیت جوانان ونسل جدید می باشند لکن متاسفانه آنگونه که می بایست عوامل فوق درتربیت فرزندان موفقیت مطلوبی بدست نیاورده اند و موضوع حجاب در جامعه اسلامی ما نسبت به دهه اول انقلاب کم رنگ تر شده ودر قشرها ومکانهایی به طور کلی رنگ باخته است . این مسئله ما را بر ان داشت تا به ریشه یابی عوامل موثر در گرایش دختران جوان به بدحجابی بپردازیم.امید است یافته های این پژوهش، ریشه های کم توجهی به حجاب را در میان دانش اموزان ودانش پژوهان شناسایی نماید. و متولیان امر تعلیم وتربیت با بهره گیری ازنتایج این تحقیقبرنامه ریزی های لازم را جهت برطرف نمودن این مشکل به عمل آورند.
1-3 -اهمیت وضرورت تحقیق
وجود جامعه سالم در گرو تربیت دختران سالم ومقید به احکام الهی است و وقتی که در لباس ورفتارفرزندان تغییرایجاد شده است باید منتظر تغییر در سلامت جامعه خود و آیندگان باشیم.
در هر جامعه ای که روابط زن ومرد بر اساس عفاف باشد وزنان در خارج از دایره ازدواج خود آرا وخود نما نباشد قلبها آرام وروحها سالم خواهد بودو در هر جامعه ای که از این مسئله غافل شودغریزه جنسی تحریک پذیر شده است و برای هر دو جنس ناآرامی و طغیانگری را بدنبال خواهد داشت وثمره آن چیزی جز خیانت به ناموس دیگران ،قتل ،آدم ربایی ،حسادت ،رقابت در خود آرایی ،خود کم بینی،افسردگی، برهم خوردن روابط خانوادگی ،وجود فرزندان بی سر پرست ، بی فرهنگی و بی هویتی و در یک کلمه دوری از خدا نخواهد بود.
حال که جامعه کنون ما در این وادی قدم گذاشته و خانواده ها احساس خطر و بی امنیتی برای فرزندان خود دارند ضروری است که با توجه دادن جوانان به امر حجاب و پوشش اسلامی ، اعتقادات آنها به این ارزش اخلاقی و اجتماعی تعمیق و با شناخت عوامل موثر در بوجود آوردن بد حجابی در جامعه به کمک مسئولین فرهنگی و دست اندر کاران تعلیم و تربیت بشتابیم و با مشارکت موثر خانواده ها، رسانه های جمعی و گروهی عوامل بوجود آورنده این ناهنجاری اخلاقی و اجتماعی را در حد امکان از بین ببریم تا جوانان ما بتوانند در بستری مناسب در فعالیت های مختلف اجتماعی ، فرهنگی ،اقتصادی، سیاسی جامعه حضوری فعال و موثر داشته باشند.
1-4-اهداف تحقیق
هدف این پژوهش شناسایی عوامل تاثیر گذار درپذیرفتن یا نپذیرفتن پوشش و حجاب اسلامی می باشد و تلاش خواهد شد، مسایلی مانند عدم شناخت نسبت به موضوع ، برخورد نا مناسب وتند یاسهل انگاری والدین،بی توجهی مراکز آموزشی ،همنشینی با دوستان ، وسایل ارتباط جمعی ،سینما ،ویدیو،سی دی و ماهواره مورد بررسی قرار گیرند و نتایج آن در اختیار مسئولین آموزش وپرورش قرار گرفته تا بتوانند برای بر طرف نمودن و یا کاهش این مشکل برنامه ریزی نمایند تا جامعه کنونی ما که دچار ناهنجاری بد حجابی شده است تا حدودی از این مشکل رها شده و زمینه تعمیق اعتقادات دختران جوان به این موضوع مهم فراهم گردد.
1-5-فرضیه هاو پرسشها
1)دانش آموزان دختر نسبت به حجاب اسلامی آگاهی کمی دارند .
2) آیا برنامه های فرهنگی رسانه های گروهی باعث ترویج بد حجابی در بین دختران است؟
3) رفتاراولیاء ،مربیان،اقوام ودوستان درگرایش دختران به رعایت حجاب به چه میزان مؤثر
می باشد؟
1-6-تعاریف مفاهیم
در این پژوهش بعضی از تعاریف و واژه ها و کلمات بکاربرده شده دارای معانی خاص هستند که به شرح زیر در خصوص آنها توضیح داده می شود:
حجاب و پوشش: منظور حفظ احکام واجب اسلامی درمورد حجاب یعنی پوشش تمام بدن به جز قرص صورت از رستنگاه مو تاچانه ودستها تا مچ.
بدحجاب: کسی که حدود حجاب را که در بالا گفته شد رعایت ننماید.
ادیان:منظورازادیان در این پژوهش دین های آسمانی است شامل اسلام، مسیحیت ، یهودیت،و ادیان دیگر مانند زرتشت،و...میباشد
الگوها ونمونه های اسلامی: زنانی که به خانواده پیامبر اسلام(ص)منسوبند و زنان دیگر که،مسلمانان در طول تاریخ از آنها تاثیر پذیرفته اندمانند حضرت زهرا (س)،حضرت زینب کبری(س)،حضرت خدیجه وحضرت هاجر.