فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:106
پایان نامه:
جهت اخذ درجه کارشناسی رشته مددکاری اجتماعی
فهرست مطالب:
چکیده پایان نامه
1- فصل اول
مقدمه .....................................................................................................................................................................................11-1
بیان مسئله ............................................................................................................................................................................41-2
انگیزه پژوهش ......................................................................................................................................................................71-3
هدف پژوهش .......................................................................................................................................................................81-4
اهمیت وضرورت پژوهش....................................................................................................................................................91-5
6-1فایده پژوهش......................................................................................................................................................................10
2- فصل دوم
مقدمه ................................................................................................................................................................................11 2-1
2-2تاریخچه ی سرقت در جهان .........................................................................................................................................12
تاریخچه ی سرقت در ایران ............................................................................................................................................132-3
تعریف بزهکاری .................................................................................................................................................................142-4
تعریف سرقت .....................................................................................................................................................................152-5
سرقت در کودکان و نوجوانان .........................................................................................................................................162-6
دزدی برحسب عادت ........................................................................................................................................................172-7
علائم و نشانه های سرقت ...............................................................................................................................................182-8
علل سرقت .........................................................................................................................................................................192-9
درمان سرقت ..................................................................................................................................................................21-10
سرقت از دیدگاه جرم شناسان ....................................................................................................................................212-11
سرقت از دیدگاه قرآن و روایات ..................................................................................................................................222-12
سرقت و آثار زیانبار آن بر فرد و جامعه ....................................................................................................................23-13
14-2نظریه امیل دورکیم ......................................................................................................................................................29
نظریه ساخت اجتماعی و آنومی رابرت.ک.مرتن .....................................................................................................322-15
نظریات مارکس و انگلس ..............................................................................................................................................342-16
نظریه ویلهلم بنگر ..........................................................................................................................................................362-17
نظریه یادگیری اجتماعی ..............................................................................................................................................382-18
19-2مروری بر پژوهش های انجام شده..............................................................................................................................39
20-2نقش مددکاران اجتماعی در پیشگیری از جرم........................................................................................................41
اصول مددکاری ..............................................................................................................................................................422-21
چارچوب نظری ...............................................................................................................................................................432-22
23-2مدل نظری ......................................................................................................................................................................45
فرضیه های پژوهش ......................................................................................................................................................462-24
3- فصل سوم
مقدمه .................................................................................................................................................................................47-1
روش پژوهش .....................................................................................................................................................................493-2
جمعیت آماری ..................................................................................................................................................................503-3
روش نمونه گیری .............................................................................................................................................................523-4
واحد پژوهش......................................................................................................................................................................533-5
ابزار و نحوه جمع آوری اطلاعات ...................................................................................................................................543-6
7-3اعتبار و روایی.....................................................................................................................................................................55
8-3روش تجزیه و تحلیل داده ها..........................................................................................................................................56
تعریف مفاهیم ...................................................................................................................................................................563-9
4- فصل چهارم
مقدمه ................................................................................................................................................................................. 604-1
یافته های توصیفی ..........................................................................................................................................................61 4-2
3-4یافته های تحلیلی ............................................................................................................................................................92
5- فصل پنجم
1-5مقدمه ...............................................................................................................................................................................98
نتایج پژوهش ....................................................................................................................................................................99 5-2
پیشنهادات .......................................................................................................................................................................1035-3
4-5پیشنهاد برای پژوهش های آتی .................................................................................................................................105
منابع و مأخذ ...................................................................................................................................................................106
1-1مقدمه:
هیچکـس از مادر مجرم متولد نمی شود . خداوند همه بندگان خود را پاک و بی آلایش می آفریند انسان در دوران اولیه زندگی خود معصوم است و اگر به گناهی آلوده شود از محیط خانوادگی اجتماع ، و محیط پرورشی و... است . ریشه ها و علل وعوامل ناهنجاریهـا باید مـورد مطالعه قرارگیرد و برای از بیـن بردن و یـا کاهش اینگونه بیماری های اجتماعی که مانند بیماری های جسمی مسری هستند ، اگر از ابتدا وقوع جرم به فکر اصلاح و از بین بردن علل ارتکاب جرم بیفتیم ممکن است به دیگران سرایت نکند. راه درست برای پیشگیری، انجام مطالعات علمی برای شناخت ریشه و علل اینگونه جرایم بزهکاری است. ریشه درد بیشتر درجامعه است نه فرد، باید به فکر بود و راهی پیدا کرد که از ارتکاب روزافزون جرایم جلوگیری کرد. مجازات وشکنجه جلوی ارتکاب جرایم را نگرفته است و دیده شده کسی که مرتکب خلافی شده وبه زندان سپرده شده است، اگر بار دوم به زندان بیفتد مدتی زندانی بودنش طولانی ترشده است، چون جرمش سنگین تر بوده وبرای بار سوم و چهارم با ارتکاب جرایم سنگین تری، مدت بیش تری را نیز درزندان سپری خواهد کرد پس می توان گفت زندان ممکن است برای برخی مردم آموزشگاه مناسبی برای فراگیری جرایم سنگین تر بوده چون درکنار مجرمین با سابقه زندگی می کنند.نامتعادل بودن شرایط اقتصادی واجتماعی عامل دیگری برای ارتکاب جرم وجنایت است اگر علل ارتکاب جرایم بیماری های روانی باشد اینگونه بیماریها هم از وضع نابسامان جامعه ناشی می شود.درجامعه ای که ارزش انسانها به میزان ثروت ودارایی اوست نه به میزان آگاهی فکری هرکس برای کسب موفقیت های اجتماعی پس به هر طریقی که شده حتی از راه نامشروع درصدد کسب پول بیش تر گام برمی دارد وحتی به خاطر به دست آوردن پول بیشتری به ارزشهای معنوی انسان وسایر امورپشت پا می زند. برای جلوگیری از تکرار جرم بایستی زمینه های لازم را برای برگشت بزهکاران به زندگی متعارف فراهم ساخت- مانند بهسازی محیط خانواده، اشتغال، سرپرستی درست نوجوانان، کم کردن فاصله طبقاتی درجامعه که مجموعه این عوامل سبب بازسازی نوجوانان بزهکارشده و وی قادر به بازگشت به بطن جامعه شده واز سوی دیگر جامعه نیز باید زمینه را برای بازگشت آنان فراهم کند.
امروزه توسعه زندگی شهری، گسترش بی رویه مهاجرت از روستاها به شهرها واز شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ(مکان شهرها) ، افزایش حاشیه نشینی وپدیده اسکان غیررسمی وبه تبع آن فقدان کنترل اجتماعی رسمی وغیررسمی به روی افراد، تضاد طبقاتی وفاصله اجتماعی فقیروغنی، فراوانی مشکلات اقتصادی واجتماعی وجوان بودن درصدبالایی از افراد جامعه و...، باعث افزایش کمی وکیفی آسیب های اجتماعی شده وزمینه مناسبی را برای ابتلاء به انواع آسیب ها مخصوصاً برای قشر نوجوان فراهم گردیده است که از جمله این آسیب ها می توان به پدیده بزهکاری اشاره کرد. امروزه مساله بزهکاری نوجوانان به صورت یکی از حادترین وپیچیده ترین مسائل اجتماعی جوامع مختلف انسانی درآمده است.اگرچه وقوع جرائم پدیده ای نوظهور وجدید در اجتماعات بشری تلقی نمی شود وپیدایش جوامع وارتکاب جرم بایکدیگر قرین وهمزاد بوده اند،اماشاید هیچگاه آدمی تا به این حد با معضلی به نام"بزهکاری "درجامعه خویش مواجه نبوده وهنگامی که این معضل درمیان نوجوانان امروز که سازندگان وپایه گذاران جامعه فرداهستند ،ریشه می دواند.
2-1بیان مساله
یکی از مسائل مهم مطرح نزد اندیشمندان بالاخص حقوقدانان وجرم شناسان موضوع بزهکاری نوجوانان وجوانان، همچنین نحوه مقابله باآن وشیوه های درمان انحراف و کجروی آنان درجامعه می باشد که دراین راستا سعی شده عوامل موثر وعلل بزه وبزهکاری نیز شناسایی شود.سرقت عبارت ست از ربودن مال غیربه قصد تملک.سرقت وتکرارآن را می توان یک بزه دانست.شخصیت فرد درمرحله نوجوانی وجوانی مشکل می گیرد واگر تکوین شخصیت به شکلی همراه با اعمال مجرمانه باشد، دیری نخواهد گذشت که آنها به صورت جنایتکاران حرفه ای بارآمده ومشکلی برای خود ومردم خواهند شد. بزهکاری نوجوانان یکی از مشکلات عمده اجتماع می باشد که جامعه برای جلوگیری از ارتکاب جرم یا درمان آن باید امکانات مادی ونیروی انسانی زیادی دراختیار بگیرد ویکی از راه های کاهش آسیب های اجتماعی تحقیقات علمی می باشد. درجرایم نوجوان بزهکار کانون اصلاح وتربیت،سرقت بیش ترین فراوانی را دارد.همچنین سارقین نوجوان و جوان به طور متوسط یعنی از مددجویان کانون راتشکیل می دهند ونوجوانان وجوانان زیادی هستند که علی رغم اقدامات اساسی وتربیتی درکانون بازهم دست به سرقت می زنندکه این امر نشان دهنده مشکلی اساسی ومشترک میان آنان می باشد.بدیهی است افرادی که دردوران نوجوانی خود بی بند وبار بوده وهیچگونه ضابطه کنترلی در برابر خود نداشته اند وافرادی که دچارمحرومیت های شدید عاطفی بوده اند زودتر تحت تاثیرکسانی قرار می گیرند که آنها را وسیله وابزار رسیدن به مقاصد خود می نمایند. ساختار خانواده، سازمان وانگاره های آن کلیدی یرای شناخت شخصیت ورفتار فرد پرورش یافته تلقی می شود وهرگونه نابسامانی وبی سازمانی دراین نهادوساختار آن درتوسعه وتکوین شخصیت بزهکار وکجرو دخیل است. هنگامی که اعضای خانواده نقشها ووظایف خود را بطور مناسب وشایسته انجام ندهند،گسیختگی خانوادگی بودجود می آید. دراین هنگام است که نوجوانان روابط خود را به خارج از خانواده انتقال می دهد وروابط افراد کجرو باهم فرصتی را برای او بودجود آورده که گروهی را برای خود پدیدآورده و به هر طریقی که خواست آن گروه باشد زندگی می کند.
آرزوها، اهداف ومقاصد آنها شبیه هم وبه نوعی از حمایت گروه برخوردار می شوند وخود را عضوآن گروه می دانند؛چرا که وابستگی هایی از نوع فکری- اخلاقی،رابطه ای ومادی حکمفرما می شود که فرد طبق آن ضوابط رفتار کرده و از سوی دیگر موردحمایت آن گروه واقع می شود وگروه بعنوان یک منبع انگیزاننده عمل می کند.جداشدن از خانواده وملحق شدن به اجتماع وگروه های اجتماعی یکی از ویژگی های دوره نوجوانی است .نوجوان بخاطر کسب استقلال و بدست آوردن آزادی عمل درکارها ورفتار وکردار خود می خواهد از خانواده جدا شود و بدین سبب زمینه های پیداکردن دوستان ناباب شکل می گیرد. یکی از عوامل مهم انحرافات نوجوانان پیدانمودن دوستان ناباب و فاسد است که زمینه انجام اعمال بزهکارانه را درآن تقویت می کند.
بدیهی است افرادی که در دوران نوجوانی خود بی بند وبار بوده و هیچگونه ضابطه کنترلی دربرابر خود نداشته اند وافرادی که دچار محرومیت های شدید عاطفی بوده اند زودتر تحت تاثیرکسانی قرار میگیرندکه آنها را وسیله و ابزار رسیدن به مقاصد خود می نمایند. از آنجاییکه متفکرین، دانشمندان ویا افراد بزهکار ومنحرف فعلی، همان نوجوان کم سن وسال دیروز بوده اند لذا برای تربیت هریک از اینگونه افراد و اشخاص مذکور باید ریشه تربیتی آنها را مدنظر داشته وتمام هم وغم خود را متوجه بارورساختن استعدادها وذهنیات مثبت آنان در سنین پایین تر بخصوص نوجوانی بنماییم. هنگامی یک عمل انحراف ویا بزهکاری قلمداد می شود، که دیگران چنین پندارند وبه چگونگی تفسیرآن عمل توسط دیگران بستگی دارد.درواقع انحراف از طریق فرایندی که از تعامل بین فرد منحرف بالقوه وعوامل کنترل کننده اجتماعی بوجود آمده وتقویت آن ناشی از واکنش اعضای جامعه (ازقبیل والدین، دستگاه قضایی، معلمان ومقامات اداری و...)نسبت به فردی است که برچسب انحراف خورده است.
بعبارتی می توان گفت که بزهکاری نوجوان یکی از مشکلات عمده اجتماع می باشدوجامعه برای جلوگیری از ارتکاب جرم می بایست امکانات مادی وغیرمادی زیادی را دراختیار گرفته ودراین راه، هزینه سنگینی را می باید تحمل کند. از طرفی هم بدون تشخیص وشناسایی بزهکاری نمی توان برای پیشگیری ودرمان آن اقدام کرد .بنابراین دراین پژوهش به دنبال این هستیم که چه عوامی وعللی درپیدایش جرم سرقت دربین نوجوانان موثراست؟
3-1انگیزش پژوهش:
درتحقیق حاضر، باتوجه به حساس بودن جرایم نوجوانان بزهکار وبالارفتن آمار روز افزون این جرایم وهمچنین تحت تاثیرقرارگرفتن ابعاد مختلف جامعه ازقبیل(خانواده، مدرسه،دوستان و...)پژوهشگر را به این داشت تا شاید باشناسایی علل وعوامل موثر درتکرار سرقت نوجوانان گامی درجهت حساس سازی دست اندرکاران،سیاست گذاران وعلی الخصوص خانواده ها ودرنهایت نوجوان بزهکارنسبت به وجود مساله وآسیب زا بودن آن بردارد.ازسوی دیگر، افراد فوق آگاهی لازم را نسبت به وجود مساله واهمیت آن بدست آورده ودرنهایت با الگوی مشارکت عملی ودخالت دادن دستگاه های قضایی وسازمان های قبولی وذیربط از یک سو وخانواده ها ونوجوانان بزهکار به گونه ای که، درتعدل وکاهش وحتی ریشه کن کردن این آسیب اجتماعی، اهم اقدامات لازم را به عمل آورند واین امر جزء درسایه تلاش وهمکاری های بین بخشی وبین سازمانی امکانپذیرنیست.
4-1هدف پژوهش:
1-این تحقیق باهدف شناسایی عوامل موثربه سرقت دربین نوجوانان بزهکاری است که به دلیل سرقت درکانون اصلاح وتربیت به سرمی برند واز آنجاکه این مقطع سنی درحیات انسان از اهمیت خاصی برخورداراست ونوجوانان تحت تاثیرعلل وعوامل زیادی قرار دارند لذا بررسی دلایل وعوامل موثر بربزهکاری وسرقت (هدف تبیینی) وارائه راه کارهای مناسب برای شناسایی ورسیدن به یکسری یافته ها ودرک این مطلب که مجموعه علل وعوامل به وجود آورنده تکرار جرم سرقت چیست وچگونه می توان با ارائه راهکارهایی این جرم را به حداقل رسانید.
2- ارائه راه حل ها وراهکارهای متکی برپژوهش درسطوح خردوکلان به مسئولین ودست اندرکاران برای کاهش وتعدیل وحتی از بین بردن جرائمی نظیر سرقت که در بین نوجوانان بزهکار شایع است.