یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

مقاله اهمیت مطالعه کردن در تعلیم و تربیت

اختصاصی از یارا فایل مقاله اهمیت مطالعه کردن در تعلیم و تربیت دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

مقاله اهمیت مطالعه کردن در تعلیم و تربیت


مقاله اهمیت مطالعه کردن در تعلیم و تربیت

 

 

 

 

 

 


فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحات:110

فهرست مطالب:

۱-۱ مقدمه. ۱

۲-۱ بیان مسئله. ۴

۳-۱ اهداف تحقیق. ۵

هدفهای کلی تحقیق. ۵

هدفهای جزئی تحقیق. ۵

۴-۱ اهمیت موضوع تحقیق. ۶

۵-۱ فرضیه‌های تحقیق. ۸

۶-۱ تعریف عملیاتی مفاهیم و متغیرها ۸

الف) مفاهیم. ۸

ب) متغیرها ۹

الف) ادبیات تحقیق. ۱۰

۱-۲ مقدمه. ۱۱

۲-۲- تاریخچة شروع کتاب‌نویسی برای کودکان در ایران. ۱۲

۳-۲ اشاره به مسئله کتاب و کتابخانه در دیگر کشورهای جهان. ۱۴

۴-۲ ادبیات کودکان و اهداف آن. ۱۶

۵-۲ اهمیت مطالعه. ۱۸

۱-۵-۲ اهداف مطالعه: ۲۰

مطالعه دارای هدفهای جزئی هم می‌باشد: ۲۱

عوامل مؤثر در مطالعه: ۲۱

۲-۵-۲ انگیزه‌های مطالعه: ۲۲

۳-۵-۲ روشهای مطالعه: ۲۲

۱- خواندن اجمالی.. ۲۲

۲- سریع خواندن. ۲۳

۳- عبارت خواندن. ۲۴

۴- روش دقیق خواندن. ۲۵

۵- خواندن تجسسی.. ۲۶

۶- خواندن انتقادی.. ۲۷

۷- خواندن برای درک زیبایی و جنبه‌های هنری مطالب.. ۲۷

۴-۵-۲ تأثیرات مطالعه: ۲۸

۵-۵-۲ ارتباط مطالعه و خواندن با دروس دیگر: ۲۹

۶-۲ ویژگی و معیارهای اساسی کتاب کودک: ۳۰

۱-۶-۲ اهم مطالبی که در خصوص قالب و محتوای کتاب کودک گفتنی است عبارتند از: ۳۲

الف) قالب (فرم) کتاب.. ۳۲

ب) محتوای کتاب.. ۳۳

۲-۶-۲ نکاتی در مورد چگونگی علاقمند کردن کودکان به کتابخوانی: ۳۳

۷-۲ راههای ایجاد عادت به مطالعه در کودکان. ۳۵

۸-۲ رغبتهای مطالعه در کودکان و نوجوانان چیست؟. ۳۹

۹-۲ کتابخانه‌ای برای کودکان فراهم کنیم. ۴۲

۱۰-۲ همکاری خانه و مدرسه: ۴۳

۱۱-۲ نقش مطالعه در توسعة فرهنگی.. ۴۵

خلاصة نتایج. ۴۶

۱-۳ مقدمه. ۵۹

فصل سوم. ۵۹

۲-۳ جامعة آماری.. ۶۰

۳-۳ نمونه و روشن نمونه‌گیری.. ۶۰

۴-۳ ابزار اندازه‌گیری.. ۶۰

۵-۳ روش جمع‌آوری اطلاعات.. ۶۲

۶-۳ روشهای آماری تحقیق. ۶۲

۱-۴ مقدمه. ۶۴

فصل چهارم. ۶۴

۴-۴ بررسی وضعیت هر یک از فرضیه‌های تحقیق. ۹۰

۱-۵ بحث و نتیجه‌گیری.. ۹۳

فصل پنجم. ۹۳

۲-۵ محدودیتهای تحقیق. ۹۶

الف) محدودیتهای در اختیار پژوهشگر. ۹۶

ب) محدودیتهای خارج از کنترل. ۹۶

۳-۵ پیشنهادهای تحقیق. ۹۷

بیان مسئله. ۹۸

فصل ششم. ۹۸

هدفهای کلی تحقیق: ۹۹

هدفهای جزئی تحقیق : ۹۹

فرضیه‌های تحقیق : ۱۰۰

روش تحقیق: ۱۰۰

جامعة آماری.. ۱۰۱

نمونه و روش نمونه‌گیری.. ۱۰۱

ابزار اندازه‌گیری.. ۱۰۱

روش جمع‌آوری اطلاعات.. ۱۰۲

روشهای آماری تحقیق. ۱۰۲

نتایج تحقیق. ۱۰۲

منابع و مآخذ. ۱۰۴

 

 

 

1-1 مقدمه

به نام خداوندی که والاترین تعلیم خویش را برای برگزیده‌ترین مخلوق حضرت محمّد(ص) با امر بخوان آغاز نمود و به ایشان چنین وحی فرمود «اقرء بِسمِ رَبّکَ الذَّی خَلَق«  بخوان به نام پروردگارت که تو را آفرید خواندن را آغاز تعلیم و کاملترین دین خویش قرار داد و قرائت را نخستین پایه‌ای برای تکامل نهایی و رسیدن به آخرین مرحله تعلیم ضروری دانست و لوح قلم نگاشته بدان را چنان گرامی و مقدس دانست که سوگند مؤکد خویش را بر آن استوار نمود و فرمود «ن والقلم و ما یسطرون»  سوگند به قلم و آنچه بدان نویسند و چنین شد که خواندن و آنچه از قلم عالمان مؤمن و متقی و متعهد تراوش نمود نخستین گام باروری و اعتقاد و ایمان آدمی و اولین مرحله گام نهادن در وادی آگاهی و سیر به سوی کمال و آراستگی انسان است و انوار حاصل از خواندن مشعل طریق سعادت و کامیابی بشر گردیده است و درود بر حضرت محمد مصطفی (ص) که با ظهور خود چراغ فروزان دانش و آگاهی و تقوا را فرا راه بشر قرار داد و آدمیان را از تپّة ظلمانی ضلالت و گمراهی به سوی بادیة منوّر فضل و دانش رهنمون گردانید و دعوت به آگاهی و امر به آموزش و خواندن را سرلوحة کلام خویش ساخت و فرمود «اطلبو العلم من المهد الی اللحد» خواند و آموختن را از گهواره تا گور بجویید.
    در دو قرن اخیر که سرعت پیشرفت بشر به واسطة پیدایش ابزار جدید ارتباط جمعی از قبیل روزنامه، مجلات، رادیو و تلویزیون و...  و دگرگونی عمیق و شیوة چاپ و نشر کتب بیشتر گردیده و آموزش به نوعی عمومیت تامی یافته است نقش کتاب و کتابخوانی اهمیت و درخشش ویژه داشته است و توجه این موضوع نظر علمای تعلیم و تربیت را به خود جلب نموده تا جایی که رشتة تخصصی روشهای مطالعه عنوان یکی از شاخه‌های آموزش گردیده است و عده‌ای از علمای تربیتی به تحقیق و بررسی آن مشغول شدند و نتایج پژوهشهای اکثر ایشان به صورت مختلف چاپ و نشر شده است آنچه را که اکثر محققین بر آن معتقدند این است که در جهان متغیر عصر حاضر که هر روز در زمینه‌های علمی – سیاسی – اقتصادی – هنری دگرگونی تازه‌ای رخ می‌دهد کتاب و مطالعه دیگر کار افراد ویژه نیست بلکه هر شخصی در هر موقعیت و در هر مقام و شغلی نیازمند به مطالعه و خواندن مستمر است و باید بطور مرتب مقداری از وقت روزانة خود را به خواندن مطالب کتب و روزنامه‌ها و مجلات اختصاص دهد شک نیست که اگر دانش‌آموزان به روزنامه‌خوانی و مطالعة کتب خود گیرند و هر روز که از عمرشان می‌گذرد مقداری بر سطح آگاهیشان افزوده گردد می‌توانند به عنوان افرادی آگاه و بصیر جامعه خود را به سوی پیشرفت و ترقی سوق دهند.
    کتابخوانی انسان را در تعیین سرنوشت خود و جامعة خویش شریک می‌کند حس همنوع‌دوستی و خیرخواهی را برمی‌انگیزد، قوة ابتکار و خلاقیت، روحیة آزادی‌خواهی و بزرگ‌منشی را تقویت می‌کند. خواندن و مطالعه در نزد انسان یک توانایی اکتسابی است که هر چه فرد در آن بیشتر تمرین کند تبحّر بیشتری کسب می‌نماید تمام کسانی که با سرعت و علاقه به خواندن می‌پردازند سالها تجربة مطالعه و کتابخوانی از همان دوران کودکی داشته‌اند بنابراین هر چه انسان بیشتر مطالعه کند و با کتاب و سایر مطالب خواندنی بیشتر سر و کار داشته باشد بر فنون و روشهای درست و تسریع مطالعه تسلط بیشتری پیدا می‌کند و بهتر می‌آموزد که چگونه بر مشکلات سریع‌خوانی غلبه کند همچنین ایجاد علاقمندی و عادت به مطالعه بایستی قسمتی از برنامه مؤسسات آموزشی، کودکستانها، مدارس ابتدائی و متوسطه باشد و در هر سنی مطابق با امکانات و احتیاجات همان سن کار مداوم و مطابق با برنامة معین انجام گیرد.
 
2-1 بیان مسئله
    علاقه به مطالعة کتاب که ریشه در حس کنجکاوی انسان دارد امری فطری و هماهنگ با انگیزه‌های درونی افراد است و کم و بیش در تمام کودکان وجود دارد کودکان در صورتی که در خانواده‌ای با هر موقعیت فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی باشند حداقل به تماشای تصویر کتاب علاقه دارند اگر چه این امر می‌تواند سرآغاز علاقه به مطالعة کتاب در بزرگسالی شود اما به مرور زمان با توجه به موقعیت خانواده این علاقه در دو جهت مختلف شکل می‌گیرد در عده‌ای نگرش مثبت به کتاب رشد کرده و علاقه آنها روز به روز بیشتر می‌شود تا آنجا که طبق برنامة منظم و دقیق مطالعة کتاب را در برنامه روزانه خود جای می‌دهند و در عده‌ای نگرش منفی ایجاد می‌گردد و آنچنان از کتاب گریزان می‌شوند که کتابهای درسی را میز برای کسب حداقل نمره قبولی مطالعه می‌کنند و با کتابهای دیگر هیچ رابطة دوستی و نزدیکی ندارند از دلایل عدم استفاده از مطالعه را می‌توان گفت در کشور ما هنوز هیچ اقدام جدی در این زمینه صورت نگرفته است دلیل اصلی این بی‌توجهی را می‌توان در این دید که مطالعه هنوز در ایران یک موضوع جدی تلقی نشده و نیاز به مطالعه هنوز برای مردم یک نیاز واقعی به حساب نمی‌آید.
    نظر به اینکه گرایش و انگیزه به مطالعه در خانواده و از دوران کودکی شکل می‌گیرد قطعاً برای یافتن علت اصلی ابتدا باید سراغ خانواده و سپس به دنبال عوامل دیگر رفت که به نوبة خود دارای اهمیت ویژه‌ای هستند به همین دلیل به عنوان یک معلم که می‌تواند در تشویق دانش‌آموزان به مطالعه مؤثر باشد تحقیقی را در زمینة تاثیر مطالعات غیر درسی در کمک به تحصیلی دانش‌آموزان دورة ابتدائی، موضوع پژوهش قرار داده تا قدم کوچکی در راه تعالی بخشیدن فرهنگ مطالعه در میان آینده‌سازان کشور برداشته شود.
3-1 اهداف تحقیق
هدفهای کلی تحقیق
1- آگاهی از تاثیر مطالعات غیر درسی در موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان.
2- آگاهی از تأثیر کتابخانة مدارس در ایجاد عادت به مطالعه در دانش‌آموزان و زمینه‌سازی برای توسعة فرهنگی.
هدفهای جزئی تحقیق
1- آگاهی از تأثیر تشویق والدین و معلمان در گرایش دانش‌آموزان به مطالعه
2- آشنایی با عواملی که در مطالعة دانش‌آموزان نقش دارد.
3- آگاهی از ضرورت تهیة کتابهای ادبیات کودکان مطابق با سن و فهم و احتیاجات فعلی آنها از سوی متخصصان.


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.