یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

پایان نامه بّررسی رابطه ی عزّت نفس با پیشرفت تحصیلی دختران دبیرستانی شهرری

اختصاصی از یارا فایل پایان نامه بّررسی رابطه ی عزّت نفس با پیشرفت تحصیلی دختران دبیرستانی شهرری دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

پایان نامه بّررسی رابطه ی عزّت نفس با پیشرفت تحصیلی دختران دبیرستانی شهرری


پایان نامه بّررسی رابطه ی  عزّت نفس  با   پیشرفت تحصیلی دختران دبیرستانی شهرری

 

 

 

 

 

 

 


فرمت فایل : WORD , PDF

تعداد صفحات: 141

فهرست مطالب
چکیده
مقدّمه3
بیان مسأله5
اهمّیّت و ضرورت تحقیق7
هدف تحقیق:8
فرضیه تحقیق:8
طرح سؤال:8
متغیّرها:9
تعاریف علمی مفاهیم :10
تعاریف عملیاتی مفاهیم:10
مقدّمه11
الف:مبانی نظری تحقیق12
(1عزّت نفس12
تعاریف عزّت نفس12
تعریف انجمن ملی برای عزّت نفس (NASE):13
طبقه بندی عزّت نفس:13
اهمیت عزّت نفس16
ب) شک و تردید درباره خود:18
ج) تأیید خود:19
ابعاد عزّت نفس:19
بُعد اجتماعی:20
بُعد جسمانی (تصور بدنی):20
بُعد کلی:21
دیدگاههاونظریّات روان شناختی در مورد عزّت نفس22
دیدگاه کوپر اسمیت:22
دیدگاه آلیس:22
دیدگاه آدلر:22
دیدگاه آلپورت:23
دیدگاه بک:23
دیدگاه فروم:23
دیدگاه راجرز:24
دیدگاه مازلو:25
دیدگاه جرج کلی:25
دیدگاه ویلیام جیمز:25
دیدگاه ما سن:26
دیدگاه گرین و پرکلر:26
دیدگاه شاملو از عزّت نفس:28
عزّت نفس از دیدگاه اسلام29
شرایط عزّت نفس32
عوامل موثّر بر عزّت نفس:33
زندگی آگاهانه نخستین رکن عزّت نفس42
پیش فرض های موجود در مطالعه روان شناسی عزّت نفس :44
تکامل عزّت نفس45
ارتباط عزّت نفس با خودپنداره و خود ایده آل:47
الف- خودپنداره فردی:47
ب- خودپنداره اجتماعی:47
ج- خود آرمانی با توجه به خودپنداره شخصی فرد:47
معیارهای ارزیابی شخصی عزّت نفس:49
تفاوت عزّت نفس با اعتماد به نفس:50
تفاوت عزّت نفس با خویشتن پذیری:50
1ـ برنامه درسی74
2ـ کتاب های درسی و مواد آموزشی77
3ـ معلم، روش تدریس و تربیت معلم78
5ـ مدت زمان تحصیل در مدرسه و منزل81
6ـ سازمان و تسهیلات مدرسه83
8ـ آموزش از راه دور86
روشهای سنجش پیشرفت تحصیلی :87
3)رابطه بین عزّت نفس و پیشرفت تحصیلی:90
مدل علّی عمومی بین عزّت نفس وپیشرفت تحصیلی91
ب : تحقیقات انجام شده95
1ـ    برّرسی تحقیقات انجام شده در داخل ایران:95
2ـ    برّرسی تحقیقات انجام شده در خارج از ایران1:106
روش اجرای پژوهش115
نمونه آماری115
شیوه ی گردآوری داده ها116
ابزار پژوهش116
شیوه ی اجرا و نمره گذاری پرسشنامه عزّت نفس کوپر اسمیت117
نمودارها:128
الف)نتیجه گیری:131
ب)مقایسه نتایج تحقیقات قبلی واین پژوهش:132
ج)محدودیتهاومشکلات:134
د)پیشنهادات:135
فهرست منابع:138
منابع اینترنتی:141

 

 


چکیده پژوهش:
پژوهش حاضرباهدف بررسی رابطه عزّت نفس وپیشرفت تحصیلی دختران دبیرستانی شهرری اجراگردیده است.
جامعه آماری  این تحقیق دبیرستانهای دخترانه  شهرری است که نمونه آن شامل50نفر از جامعه آماری  است که به صورت تصادفی انتخاب شده اند .
داده های مورد نیاز در این پژوهش با استفاده از نمره به دست آمده از اجرای آزمون 58سؤالی عزّت نفس کوپر اسمیت به دست آمد و برای داده های پیشرفت تحصیلی معدل ترم گذشته این افراد محاسبه و مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت این دو دسته داده به دست آمده  مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. این پژوهش ازنوع همبستگی است جهت تجزیه و تحلیل یافته ها از نرم افزار Spss استفاده گردید.با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون این فرض رامی آزماییم که آیا رابطه مثبت و معنا داری میان معدل و عزّت نفس دانش آموزان برقرار است یا نه؟                                                                                                                                     
بااستفاده ازآمارتوصیفی واستنباطی مشاهده می شودکه ارتباط مثبت ومعناداری میان عزّت نفس وپیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختردبیرستانی شهرری برقراراست وفرض ماتأیید می شود.
واژگان کلیدی:عزّت نفس،پیشرفت تحصیلی،دختران دبیرستانی،شهرری

 

مقدّمه

     هر جامعه ای برای پیشرفت خود نیازمند شناسایی استعدادهای فرزندان خود می باشد که با صرف سرمایه های لازم این تواناییهای خدادادی و ذاتی پرورانده می شود تا به حداکثر فعلیت خود برسد، در این راستا نهاد آموزش و پرورش در زمینه تعلیم و تربیت فرزندان بیشترین مسؤولیت را بعد از خانواده عهده دار می باشد.

با توجه به اینکه درصد زیادی از جامعه ی ما را نوجوانان و جوانان تشکیل می دهند و در واقع         سیاست گذاران دهه های آینده کسانی هستند که امروزه در مرحله ی نوجوانی و جوانی به سر می برند، اگر بخواهیم در آینده ای نه چندان دور جوانانی داشته باشیم که توانمند بوده و در مقابل مشکلات سر تعظیم فرود نیاورند و با مشکلات به مبارزه پرداخته و به حل آن مبادرت ورزند و در جهت رشد و توسعه گام بردارند، امروزه باید آنان را دریابیم و عواملی را که سعادت روانی آنها را به خطر می اندازند شناخته و در رفع آن اقدام نماییم.

عزّت نفس یکی از عوامل اساسی در سازندگی هیجانی اجتماعی مطلوب است. اغلب روانشناسان بر تأثیر عزّت نفس در کارکردهای روزمره افراد تأکید کرده اند، به عبارت دیگر، فرد با عزّت نفس بالا،   خوشحال تر و موفق تر خواهد بود.

تا چندی پیش نظریه پردازان و محققان عزّت نفس را قضاوت کلی شخص درباره ی خودش می دانستند اما اخیراً این نکته آشکار شده است که کودکان و بزرگسالان خودشان را از جهات و زوایای مختلف مورد ارزیابی قرار می دهند. برای مثال خود را در مهارتهای بدنی، شناختی و اجتماعی خوب یا بد می دانند. به علاوه علاقمندی به جنبه های مسلط عزّت نفس به بروز معیارهای تازه درباره این مفهوم منجر شده است. «گرین والد» و « برکلی» عزّت نفس را شامل احساس خوب داشتن درباره ی خود دوست داشتن خود و دوست داشته شدن و رفتار خوب دیگران با او، احساس موفقیت و احساس تواناییها در رهبری وتأثیر گذاشتن بر دیگران می دانند (نوده فراهانی- فاطمه، 1384).

عزّت نفس با حس اتّکا به نفس، احساس ارزشمندی و تصور فرد از خود ارتباط معنی داری دارد و هرگونه نقصان و کاهش در عوامل مذکور موجب تغییراتی در کل رفتار فرد می گردد.

در اهمیت عزّت نفس همین بس که رضایت فرد از زندگی شدیداً به احساسات او در مورد ارزش خویشتن بستگی دارد. ویلیام جیمز (1880) عقیده داشت که حرمت نفس با سطوح خود ارزشمندی مترادف است.

در برخورد با کودک میزان محبت، لطف و تحسین افراد مؤثر، مثل والدین، معلمان و همسالان و غیره تعیین کننده ی سطوح حرمت نفس کودک می باشد.

حرمت نفس کودک در چهار بُعد اجتماعی، خانوادگی، تحصیلی و بدنی تحول و تکوین می یابد. بدبینی و خوش بینی نسبت به زندگی و هستی، پشتکار و تن آسایی، علاقه مندی و بی علاقگی، اعتماد به نفس و بی اعتمادی نسبت به خود و حتی سلامت و عدم سلامت روان به مقدار زیاد ناشی از تجارب موفق و ناموفق کودکان از واکنشهای اطرافیان آنها می باشد.

شخصی که عزّت نفس بالاتری دارد خودش و دیگران را به طریق مثبت ارزیابی می کند. شایستگی عاطفی – اجتماعی از ارزیابی مثبت منتج می شود، می تواند به عنوان سپر یا نیرویی در مقابل مشکلات خطیر آینده به کودک کمک کند (شمیرانی- مجتبی، 1379)

بهره مندی از عزّت نفس علاوه بر آن که جزئی از سلامت روانی محسوب می شود، با پیشرفت تحصیلی نیز مرتبط است. این ارتباط حتی زمانی که کودکان و نوجوانان خودشان را به عنوان دانش آموز ارزیابی     می کنند بالاتر است که می توان آنرا « عزّت نفس تحصیلی» نامید (آبنیکی فرد- زهرا،1382).

بیشتر صاحب نظران در ارزیابی بالینی و یا غیر بالینی خود، از عزّت نفس به عنوان نکته ی کلیدی که     می تواند اغلب جوانب زندگی فرد را تحت تأثیر قرار دهد یاد می کنند و با افزایش آن در دیگر زمینه های زندگی فرد تغییر ایجاد می کنند (آبنیکی فرد- زهرا،1382).

 

بیان مسأله

     عزّت نفس یا خود ارزیابی، اثرات برجسته ای در جریان فکری، تمایلات، ارزشها و هدف های مشخص دارد و کلید رفتار اوست. عزّت نفس در هر مرحله زندگی فرد در حال رشد و تحول است و رشد و تحول آن متأثر از عوامل مختلفی چون عوامل فردی، اجتماعی و فرهنگی و... می باشد

دوران تحصیل عمومی که سالهای بین 6تا18سال از عمر فرد را به خود اختصاص می دهد برای انسان دوران سرنوشت ساز و با اهمیتی است. دانش آموز در این سالها تجارت متفاوتی کسب می کند و واکنشهای متفاوتی را از سوی همسالان و معلمان در مدرسه و از طرف والدین در خانه دریافت می کند و در مقابل قضاوتهای مختلف دیگران به ویژه همسالان نسبت به خود، برداشتهای خود از واکنش دیگران به تصور ثابتی در مورد خودش می رسد و در نهایت فرد به شکل یک مفهوم خود مثبت به صورت فرد مطمئن با عزّت نفس بالا و مصمم و بردبار در می آید، یا با ایجاد یک خود منفی به صورت فردی نامطمئن، نا مصمّم، مضطرب و بی تحمّل در می آید.

همه این ویژگیهای شخصیتی که شالوده ی سلامت یا بیماری فرد را می سازند طی سالهای تحصیل در مدرسه شکل می گیرد و بی شک اثرات خود را بر روند تحصیل کودکان به جا خواهد گذاشت.

کودکی که نیازهایش برآورده شود در مقایسه با کودکی که پیوسته ناکامی را تجربه کرده است از اعتماد به نفس بالاتری برخوردار است. این تجارب خانه و مدرسه هر دو را در بر می گیرد. هرگاه مدرسه برای کودک ارضاء کننده باشد و تجارب جالبی را برانگیزد کودک در آن شاد و امن خواهد بود.

تجارب متناسب با سطح و میزان رشد کودک تجاربی است که او را در حل مسائل یاری می دهد. پشتیبانی توأم با تفاهم بزرگسالان در زمینه ی نیازهای کودک همگی در نیل به ایجاد احساس امنیت و شایستگی کودک مؤثر است.

شخص وقتی تصمیم گرفت، برای انجام آن احتیاج به عزّت نفس دارد. اعتماد به نفس به وجود نمی آید

مگر این که شخص در مدرسه موفقیت را تجربه کرده باشد. کودکان شکست خورده بدون داشتن اعتماد به نفس معتقدند از هر راهی بروند شکست می خورند لذا از تصمیم گرفتن باز می مانند.

عزّت نفس و اعتماد به نفس دو مفهوم جدا هستند ولی اعتماد به نفس به تدریج موجب ایجاد و افزایش عزّت نفس هم می گردد (شمیرانی- مجتبی، 1379).

یکی از مفاهیمی که به مفهوم نگرش به خود و عزّت نفس بسیار نزدیک است، مفهوم نگرش به خود و عزّت نفس تحصیلی در رابطه با یادگیری آموزشگاهی است. شخصی که مرتباً در آموزشگاه موفقیت کسب می کند باید تأثیر مدرسه و معلمان را به خود تعمیم دهد و یک مفهوم کلی مثبت درباره ی خودش به عنوان یادگیرنده ایجاد کند (خندابی- لیلا، 1386).

با توجه به اهمیت این مقوله و تأثیر آن بر تمام شئون زندگی شخصی، در صدد پاسخ به این سوال هستیم که آیا عزّت نفس بر پیشرفت تحصیلی دختران دبیرستانی تأثیر دارد یا خیر؟

اهمّیّت و ضرورت تحقیق

     عزّت نفس بر فرایندهای شناختی، گرایش ها، نیازها، علاقه ها و آرمان های فرد اثرگذار و اثرپذیر است. پیشرفت تحصیلی نیز می تواند متأثر از میزان عزّت نفس دانش آموزان باشد. الیس پاپ و همکارانش دریافته اند که بین عزّت نفس مثبت و نمره های بالا در مدارس، رابطه ی مستقیمی وجود دارد. عزّت نفس، یک جنبه ی مهم در کارکرد یا کنش کلی فرد بوده و با زمینه های دیگری مانند سلامت روانی اجتماعی و عملکرد تحصیلی او در ارتباط است. افرادی که دارای عزّت نفس پایین تری هستند، نسبت به آنهایی که عزّت نفس بالاتری دارند، بیشتر تحت تأثیر رابطه های قانع کننده قرار   می گیرند و بیشتر به همرنگی و هم نوایی در موقعیتهای اجتماعی تن در می دهند.

عزّت نفس از خصوصیات شخصیت هر فرد می باشد که برای ارزشیابی و قضاوتی پایدار برای او نسبت به خود، دلالت دارد که از تولد تا بزرگسالی علاوه بر تأثیر پذیری کودک از روند رشد جسمانی، تحت تأثیر عامل های مختلفی از جمله: خانواده، نزدیکان، مدرسه، فعالیتهای جسمانی، سلامت جسمانی، پیشرفت تحصیلی و غیره قرار می گیرد.

به نظر می رسد که رابطه پیشرفت تحصیلی و عزّت نفس یک رابطه ی دو طرفه باشد یعنی از طرفی داشتن عزّت نفس موجب پیشرفت تحصیلی است، چرا که باور داشتن خود و برداشت مثبت از خویشتن در یادگیری، انگیزش برای تحصیل و غیره مؤثر و موجب پیشرفت تحصیلی می گردد و از طرفی دیگر موفقیتهای تحصیلی در رسیدن به مدارج بالاتر در کار آموزشی، موجب افزایش عزّت نفس می شود (خندابی- لیلا، 1386).

بسیاری از روانشناسان معتقدند که بین این دو متغییر (عزّت نفس و پیشرفت تحصیلی) رابطه ی تنگاتنگی وجود دارد. به طوری که می توان با افزایش یا کاهش در یکی از آن ها، متغیّر دیگر را نیز دستخوش تغییر کرد.

به عقیده کوپر اسمیت کودکانی که عزّت نفس بیشتری دارند، کسانی هستند که در آنان خلاقیت، استقلال و احساس ارزشمندی بیشتری وجود دارد و کمتر تحت تأثیر و نفوذ عامل های محیطی قرار می گیرند.

جامعه ای که افراد آن از عزّت نفس بالا و احساس مسؤولیت برخوردار باشند، در مقابل فشارهای روانی، تهدیدها و واقعیت ها، مقاوم و پایدار خواهند بود.

عزّت نفس برای جوانان و نوجوانان، اهمیت اساسی دارد. این کیفیت های روانی که به تدریج شکل   می گیرند، پایه ی بهداشت روانی، شایستگی ها، ارتباط سالم و سازگاری اجتماعی، پیشرفت تحصیلی و آرمان شغلی محسوب می شوند. همچنین اهمیت تأثیر پیشرفت تحصیلی در سلامت روانی دانش آموزان، به حدی است که برخی از متخصصان، آن را دست کم تا نیمه ی دوم دو راهی نوجوانی، معیار اساسی برای تشخیص عملکرد سالم دانسته اند (سایت مجله شادکامی، واحد مشاوره ی فاطمیه).

 

هدف تحقیق:

     هدف این تحقیق" تعیین رابطه بین عزّت نفس و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختردبیرستانی"   می باشد.

 

فرضیه تحقیق:

     بین میزان عزّت نفس و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه ی مثبت و معنی داری وجود دارد.

 

طرح سؤال:

     آیا بین عزّت نفس و پیشرفت تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد یا خیر؟

 

متغیّرها:

در این تحقیق از دو متغیّر« عزّت نفس» و « پیشرفت تحصیلی» استفاده شده است.

 

متغیّر مستقل:

متغیّر مستقل به متغیّری گفته می شود که از طریق آن متغیّر وابسته تعیین و پیش بینی می شود و توسط پژوهشگر ، اندازه گیری دستکاری یا انتخاب می شود و تأثیر و یا رابطه آن با متغیّر دیگر اندازه گیری می شود (دلاور- علی، 1383).

در این پژوهش متغیّر مستقل « عزّت نفس» می باشد.

 

متغیّر وابسته:

متغیّر وابسته، متغیّر پاسخ، برون داد یا ملاک است و عبارت است از جنبه ای از رفتار یک ارگانیزم که تحریک شده است. متغیّر وابسته، متغیّری است که مشاهده یا اندازه گیری می شود تا تأثیر متغیّر مستقل بر آن معلوم و مشخص شود (دلاور- علی، 1383).

در این پژوهش متغیّر وابسته «پیشرفت تحصیلی» است.


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.