عنوان پروژه : بررسی شبکه های ادهاک و ارائه الگوریتم مسیریابی مبتنی بر ناحیه بندی در آن
تعداد صفحات : ۹۰
شرح مختصر پروژه : این پروژه با عنوان بررسی شبکه های ادهاک و ارائه الگوریتم مسیریابی مبتنی بر ناحیه بندی شبکه های Ad-hoc برای دانلود آماده شده است.شبکه های Ad–hoc به شبکه های آنی و یا موقت گفته می شود که برای یک منظور خاص به وجود می آیند. در واقع Ad hoc شبکه های بی سیم هستند که گره های آن متحرک می باشند. شبکه های بی سیم Ad hoc فاقد هسته مرکزی برای کنترل ارسال و دریافت داده می باشد و حمل بسته های اطلاعاتی به شخصه توسط خود گره های یک مسیر مشخص و اختصاصی صورت می گیرد. توپولوژی شبکه های Ad hoc متغیر است زیرا گره های شبکه می توانند تحرک داشته باشند و در هر لحظه از زمان جای خود را تغییر بدهند.
در این پروژه هدف ارائه الگوریتم مسیریابی پیشنهادی مبتنی بر خوشه یابی می باشد. شبکههای Ad–hoc برای اولین بار توسط وزارت دفاع آمریکا در سیستمهای نظامی و عملیاتی خود مورد استفاده قرار گرفته است. لیکن از سال ۱۹۷۰ بطور عمومی مورد استفاده میباشد.
تفاوت عمده شبکه های Ad hoc با شبکه های معمول بی سیم ۸۰۲٫۱۱ در این است که در شبکه های Ad hoc مجموعه ای از گره های متحرک بی سیم بدون هیچ زیرساختار مرکزی، نقطه دسترسی و یا ایستگاه پایه برای ارسال اطلاعات بی سیم در بازه ای مشخص به یکدیگر وصل می شوند.ارسال بسته های اطلاعاتی در شبکه های بی سیم Ad hoc توسط گره های مسیری که قبلا توسط یکی از الگوریتمهای مسیریابی مشخص شده است، صورت می گیرد.
در فصل اول به تقسیم بندی و توضیح شبکه های ادهاک و مروری بر پروتکلهای مسیریابی آن خواهیم پرداخت و سپس در فصل دوم عناصر مورد استفاده جهت شبیه سازی شبکه های MANET که شامل مدل های حرکت و ابزار شبیه سازی می باشد مورد بررسی قرار می گیرد و نیز فصل آخر را به بررسی الگوریتم های خوشه یابی و ارائه یک الگوریتم پیشنهادی و همچنین ارزیابی کارائی آن نسبت به سایر روش های خوشه یابی اختصاص داده ایم و فصل چهارم ننتیجه گیری و پیشنهاد برای آینده و در پایان نیز به طرح یک مقاله شخصی که شامل خلاصه این رساله می باشد پرداخته ایم.
در ادامه فهرست مطالب پروژه حاضر را مشاهده میفرمایید :
پیشگفتار
فصل ۱- شبکههای Ad Hoc
۱-۱- تقسیمبندی شبکههای بیسیم
۱-۲- مروری بر پروتکلهای مسیریابی در شبکههای MANET
۱-۲-۱- الگوریتمهای مسیریابی مسطح
۱-۲-۱-۱- پروتکلهای مسیریابی Table Driven
۱-۲-۱-۲- پروتکلهای مسیریابی on-Demand
۱-۲-۲- الگوریتمهای مسیریابی سلسلهمراتبی
۱-۲-۲-۱- مفهوم خوشهیابی
۱-۲-۲-۲- مزایای استفاده از خوشهیابی
۱-۲-۲-۳- الگوریتمهای مسیریابی سلسلهمراتبی مبتنی بر خوشهیابی
فصل ۲- عناصر مورد استفاده جهت شبیهسازی شبکههای MANET
۲-۱- تکنولوژی بیسیم مورد استفاده در شبیه سازی شبکه های Ad Hoc
۲-۲- مدلهای تحرک
۲-۲-۱- مدلهای تحرک تصادفی
۲-۲-۲- مدل تحرک با وابستگی لحظهای
۲-۲-۳- مدل تحرک با وابستگی فضایی
۲-۲-۴- مدلهای تحرک با محدودیت جغرافیایی
۲-۲-۵- خصوصیات مدل تحرک Random Waypoint
۲-۳- ابزار شبیهسازی
فصل ۳- خوشهیابی
۳-۱- مروری بر الگوریتمهای خوشهیابی
۳-۲- پارامترهای کارایی در روشهای خوشهیابی
۳-۳- الگوریتم خوشهیابی پیشنهادی
۳-۳-۱- گرههای همسایه
۳-۳-۲- شکل گیری خوشهها
۳-۳-۳- پیکربندی مجدد خوشهها
۳-۳-۴- ارزیابی کارایی
فصل ۴- نتیجهگیری و پیشنهاد برای آینده
ضمیمه ۱
ضمیمه ۲
مراجع