فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:149
فهرست مطالب:
چکیده 1
مقدمه 2
تعاریف مربوط به تونلها 6
عمق تونل 7
وضعیت لایه بندی و جنس زمین 8
نحوه ساخت تونل 8
پوشش داخلی تونل (Lining) 10
گزارشی از یک پروژه تونلسازی در نوع خود بینظیر 10
پروژه تونل SMART 10
روش ساخت تونل 12
ایمنی تونل 13
معرفی پروژه تونل رسالت 16
اهداف پروژه 20
مشخصات پروژه تونل رسالت 20
مطالعات اولیه 24
پایدار سازی 25
روشهای حفاری و خاکبرداریExcavating Procedure 26
ابزار دقیق و رفتارسنجی 27
پل – تونل ها( ترکیبی از پل و تونل) (Tunnel – Bridge) 35
پل – تونل اورساند بین سوئد و دانمارک 36
زمانبندی پروژه 37
پل اورساند 38
تونل اورساند 39
شبه جزیره و جزیره مصنوعی اورساند 40
پل – تونل واقع بر خلیج ChesaPeak 41
پل – تونل هامپتون رودز((Hampton.Roads 43
ماشین آلات اجرای تونل 46
ماشین آلات حفاری 46
یونیت ترانشه زن ATM 64
ماشین آلات حمل 67
ماشین آلات بتن ریزی 71
شاتکریت 71
بتن پاشی(shotcrete) 73
قالبهای رونده و لغزنده 77
قالب های لغزنده 77
قالب های لغزنده قائم 78
قالب ها ی لغزنده افقی 81
قالب های رونده 81
قالب های پرنده 82
شاتکریت نسوز 83
خلاصه 83
مقدمه 85
شاتکریت و انواع آن 86
مزیت اجرایی شاتکریت تر به خشک 87
لزوم مطالعه 87
عوامل موثر در آسیب رساندن آتش به شاتکریت 89
آزمایشات و راه حل ها 90
نتیجه آزمایش 93
نتیجه گیری 97
فصل دوم 99
مقایسه الیاف فولادی با الیاف مصنوعی در مخلوط شاتکریت تر 99
چکیده 100
مقدمه 101
معرفی 102
توصیف صنایع الیاف مصنوعی 106
نتایج 113
تحلیل اجزای محدود روش چتری در تونل سازی 115
خلاصه 115
مکانیزم رفتاری روش چتری 116
مطالعات میدانی و عددی انجام شده 119
مدل اجزای محدود 120
مدل سطح تماس 121
شرایط مرزی 121
پارامتر های فیزیکی مصالح 123
پارامتر های فیزیکی تسلیح کننده ها 124
تأثیر قطر فورپولهای کاربردی در پایداری تونل 126
تأثیر نحوه چینش و فاصله بین تسلیح کننده ها در پایداری تونل 128
بحث و نتیجه گیری 129
فصل سوم 131
حفاری در تونل و کیفیت تزریق ملات 131
چکیده 132
روشهای تزریق دوغاب 136
مصالح ملات 139
ملات های شیمیایی 141
نتیجه گیری 143
منابع و مراجع 144
چکیده
ساخت تونل به عواملی نظیر حفاری ، نگهدارنده های سنگ و تزریق ملات سیمان بستگی دارد . در سالهای اخیر تکنولوژی حفاری و سیستم نگهدارنده رشد فزاینده ای داشته است ولی تزریق ملات و روشهای وابسته به آن دارای همان نرخ پیشرفت نبوده است .
در مقاله حاضر سعی شده علاوه بر شناخت کلی از تکنولوژی تزریق ملات بررسی تاثیر ملات بر روی کیفیت سنگ ها ،هزینه هاو زمانبندی و نیز روشهای تزریق، مصالح و ملات های کاربردی مورد استفاده در این تکنولوژی پرداخته شود.
همچنین در این مقاله مزایای استفاده از الیاف در شاتکریت در مقایسه با مش فولادی بیان شده. همچنین دو نوع الیاف قابل استفاده در شاتکریت( الیاف فولادی و الیاف مصنوعی) مورد مقایسه قرار گرفته. در نهایتاین مقاله پاسخی به این سوال خواهد بود که چگونه الیاف با کارایی بالای پلی پروپیلن( HPP) که به تازگی استفاده از آن ها رایج شده را با الیاف فولادی مورد مقایسه قرار دهیم. همچنین نتایج آزمایشات انجام شده ارائه گردیده است.
مقدمه
رومی ها نیز در ساخت قناتها و همچنین در حفاری تونل های راه پرکار بودند. آنها در ضمن اولین دوربینهای مهندسی اولیه را در جهت کنترل ترا ز وحفاری تونل ها به کار بردند.
. این امرنشانگر این است که آنها در تلاشهایشان جهت ایجاد حفریات به دنبال راهی برای بهبود شرایط زندگی خود بوده اند. پیش ازتمدن روم باستان ، در مصر ، یونان ، هند و خاور دور و ایتالیای شمالی ، تماما تکنیکهای تونلسازی دستی مورد استفاده قرار میگرفت که در اغلب آنها نیز از فرایندهای مرتبط با آتش برای حفر تونل های نظامی ، انتقال آب و مقبرهها کمک گرفته شده است. در ایران نیز از چند هزار سال پیش، به منظور استفاده از آبهای زیر زمینی تونل هایی موسوم به قنات حفر شده است که طول بعضی از آنها به 70 کیلومتر و یا بیشتر نیز میرسد. تعداد قنات های ایران بالغ بر50000 رشته برآورده شده است. جالب توجه است که این قنات های متعدد، طویل و عمیق با وسایل بسیار ابتدایی حفر شده اند.
فصل اول
تاریخچه تونل سازی
اهمیت احداث تونل ها دردوران های قدیم ، تا بدین جاست که کارشناسان کارهای احداث تونل درآن تمدنها را نشانگر رشد فرهنگ و به ویژه رشد تکنیکی و توان اقتصادی آن جامعه دانستهاند. تمدنهای اولیه به سرعت ، به اهمیت تونلها ، به عنوان راههای دسترسی به کانی ها و مواد طبیعی نظیر سنگ چخماق به واسطه اهمیتش برای زندگی، پیبردند. همچنین کاربرد آنها دامنه گستردهای از طاق زدن بر روی قبرها تا انتقال آب و یا گذرگاههایی جهت رفت و آمد را شامل می شد. کاربردهای نظامی تونلها ، به ویژه از جهت بالابردن توان گریز یا راههایی جهت یورش به قرارگاهها و قلعه های دشمن ، ازدیگر جنبه های مهم کاربرد تونلها در تمدن های اولیه بود.
تونل سازی همزمان با انقلاب صنعتی، به ویژه به منظور حمل و نقل ، تحرک قابل ملاحظه ای یافت. تونلسازی به گسترش و پیشرفت کانال سازی کمک کرد و این امر در توسعه صنعت به ویژه در قرون 18 و 19 میلادی در انگلستان سهم بسزایی داشت. کانالها یکی از پایه های انقلاب صنعتی بودند وتوانستند در مقیاس بسیار بزرگ هزینههای حمل و نقل را کاهش دهند. تونل مال پاس با طول 157 متر برروی کانال دومیدی در جنوب فرانسه اولین تونلی بود که در دورههای مدرن در سال 1681 ساخته شد. همچنین اولین تونل ساخته شده با کاربرد حفاری و انفجار باروت بود. در انگلستان، قرن 18 نیز جیمز بریندلی از خانواده ای مزرعه دار با نظارت بر طراحی و ساخت بیش از 580 کیلومتر کانال و تعدادی تونل به عنوان پدر کانال و تونل های کانالی ملقب شد. وی در سال 1759 با ساخت یک کانال به طول 16 کیلومتر مجموعه معدن زغال دوک بریدجواتر را به شهر منچستر متصل نمود. اثر اقتصادی تکمیل این کانال نصف شدن قیمت زغال در شهر و ایجاد یک انحصار واقعی برای معدن مذکور بود.
در اوایل قرن نوزدهم به منظور عبور از قسمتهای پایین دست رودخانه تایمز هیچ سازه ای موجود نبود و 3700 عابر مجبور بودند با طی یک راه انحرافی 3 کیلو متری با قایق مسیر روترهایت به ویپنیگ را طی کنند. اقدام به ساخت یک تونل نیز به دلیل ریزشی بودن ومناسب نبودن رسوبات کف رودخانه متوقف شد. تا اینکه در حدود سال 1820 فردی بنام مارک ایرامبارد برونل از فرانسه ایده استفاده از سپر را مطرح نمود و در سال 1825 کار احداث تونل بین روترهایت و ویپنیگ را آغاز و علی رغم جاری شدن چند نوبت سیل در سال 1843 آن را بازگشایی نمود. این تونل تامس نام گرفته و اولین تونل زیر آبی بود که بدون هر گونه رودخانه انحرافی حفر شد.
در دیگر موارد تونلهای زهکشی بزرگ ، نظیر تونلی با طول 7 کیلو متر در هیل کارن انگلستان ، اهمیت زیادی در توسعه صنعت معدنکاری داشتهاند. البته بررسی تاریخچه پیشرفت در روش ها و تکنیک ها و به عبارتی در هنر تونل سازی نشانگر این مطلب است که مانند بسیاری دیگر از علوم و فنون بیشتر رشد این هنردر قرن گذشته صورت گرفته و تا حال نیز ادامه دارد.
ویژگی های فضاهای زیرزمینی و نمونه های بارز آنها
هم اکنون در زمینه های مختلف کاربرد تونلها ، مزایای متفاوت و گوناگونی را بر می شمرند. از آن جمله ویلت، استفاده فزاینده فعلی از فضاهای زیر زمینی را به دلایل زیر رو به افزایش دانسته است.
1- تفوق محیط ساختاری به معنای وجود یک حصار وساختار طبیعی فراگیر.
2-عایق سازی با سنگهای فراگیر که دارای ویژگیهای عالی عایقها می باشند.
3- محدودیت کمتر دراحداث سازه های بزرگ به دلیل نیاز کمتر به استفاده از وسایل نگهداری عمده در مقایسه با احداث همان سازه بر روی سطح زمین.
4- کمتر بودن تأثیرات منفی زیست محیطی.
از دیگر مزایای تونل ها در راههای ارتباطی می توان به :
1- کوتاهتر شدن مسیرها و افزایش راند مان ترافیکی
2- بهبود مشخصات هندسی مسیر
3- جلوگیری از خطرات ریزش کوه و بهمن
4- ایمنی بیشتر در برابر زلزله،
اشاره کرد .