یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

پایان نامه ایجاد ته رنگ مشکی بر روی کالای ابریشمی توسط رنگزای گیاهی / دندانه فلزی

اختصاصی از یارا فایل پایان نامه ایجاد ته رنگ مشکی بر روی کالای ابریشمی توسط رنگزای گیاهی / دندانه فلزی دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

پایان نامه ایجاد ته رنگ مشکی بر روی کالای ابریشمی توسط رنگزای گیاهی / دندانه فلزی


پایان نامه ایجاد ته رنگ مشکی بر روی کالای ابریشمی توسط رنگزای گیاهی / دندانه فلزی

 

 

 

 

 

 


فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحات:174

پایان نامه کارشناسی
مهندسی شیمی نساجی- نساجی و علوم الیاف

 دانلود فهرست مطالب پایان نامه

چکیده

     هدف از انجام این مطالعه رنگرزی کالای ابریشمی با رنگزای طبیعی می باشد. رنگزای طبیعی جزء رنگزا های زیست سازگار و مورد توجه در حال حاضر می باشد. در این پروژه دستیابی به یک شید خاص مد نظر است. ته رنگ مشکی یکی از ته رنگ هایی است که بدست آوردن آن بر روی کالای نساجی همواره با مشکلاتی مانند ثبات پایین ، بور شدن کالای رنگرزی شده ، عدم سازگاری رنگ های ترکیبی جهت تولید ته رنگ مشکی و ... همراه بوده است. در پروژه حاضر ، با ترکیب دو رنگزای گیاهی و کمک گرفتن از نمک فلزی به ته رنگ مشکی رسیدیم. برای بررسی کیفیت رنگرزی آزمون هایی بر روی کالای رنگرزی شده انجام شد ؛ مثل آزمایش های تعیین ثبات مانند ثبات نوری ، ثبات سایشی (لکه گذاری بر روی پارچه ی شاهد همسان و نا همسان) و همچنین بررسی تاثیر نوع نمک فلزی و غلظت های مصرفی بر روی پایداری رنگرزی بر روی کالای ابریشمی که در نهایت منجر به دست یافتن به مقادیر بهینه از رنگزا و نمک فلزی مصرفی شد.


واژه های کلیدی:
کالای ابریشمی ، رنگزای طبیعی ، زاج سفید ، زاج سبز ، زاج سیاه و بی کرومات پتاسیم
 


 فصل 1    

مقدمه

1-1 تاریخچه‌ی رنگرزی
     استفاده از رنگ و رنگینه‌ها سابقه ای چندین هزار ساله دارد ، انسان بدوی همواره کوشید که از طبیعت پیرامون خود تقلید کند. به این منظور در دست ساخته های خود رنگ را دخالت می‌داد تا با طبیعت هماهنگ شود. این که شناخت رنگها و علم رنگرزی چگونه به وجود آمده و اولین منسوج رنگرزی شده متعلق به کدام سرزمین می باشد هنوز مشخص نیست. اما آنچه عیان است آنکه رنگرزی با شکلها و شیوه های گوناگون در اکثر سرزمینها و تمدنهای کهن وجود داشته و تعداد اندکی از افراد با این عمل آشنا بوده و دو پیشینه‌ای به نام رنگرز کار می کردند. علم رنگرزی مانند رازی مهم ، از پدری به فرزند منتقل می شده است و بدین خاطر بسیاری از کشفیات انسان به دلیل آشکار نبودن اسرار این پیشه به خاک سپرده شد ، چه بسیار رنگرزهایی که به دلیل نداشتن فرزند یا مرگ زودرس قادر به منتقل کردن معلومات خود نشدند.
     شاید اگر به رنگرزی مانند کیمیاگری نگاه نمی شد و اسرارش برای همگان فاش می شد. اینک علم رنگرزی ، صورتی دیگر داشت.
     با وجود همه‌ی کمبودها ، از توانمندی انسان در گرفتن رنگ و منتقل کردن آن به الیاف طبیعی آثار و نشانه های ارزشمندی باقیمانده که به بررسی تعدادی از آنها پرداخته شده است.

1-2 تاریخچه‌ی رنگرزی در جهان
     نمونه های زیادی از آثار باقیمانده در مناطق مختلف جهان ، چگونگی استفاده بشر از رنگ در دوران قبل از تاریخ را نشان می دهد. نقاشیهای مربوط به دوران پارینه سنگی (9 تا 15 هزار سال ق-م) در غارهای لاسکو ، آلتامیرا و وفون دوگوم گواه آن است.
     البته انسان شکارگر ، خواص جادویی برای نقاشیهای روی دیواره‌ی غارها قائل بوده است ، مهم آنکه انسانهای آن دوران با علم رنگ کردن آشنا بوده و آن را جزئی از زندگی خود می دانستند. در دوران پارینه سنگی انسان کوچک می کرد و مایحتاج زندگی خود را با شکار حیوانات ، چیدن گیاهان و میوه‌های وحشی تأمین نموده و خود را با شاخ و برگ گیاهان و پوست حیوانات شکار شده از گرما و سرما محفوظ می دانست.
     در دوره نئولیتیک یا نوسنگی ، یکجا نشینی به وجود آمد. انسانها برای خود خانه ساختند و کشاورزی را رواج دادند. مناطق اریحا در فلسطین و چتل هویوک در ترکیه باقیماندههای آن دوران هستند. در این دوران انسان کم کم حیوانات و حشی را اهلی کرد و از پوست ، پشم و موی آنها بهره جست. به نظر می رسد اولین زیراندازها و رواندازها یا حتی لباسها ، چیزی شبیه نمد بود و بعدها با پیشرفت تمدنها وسایل ابتدایی بافت اختراع شد و بشر نخهای نه چندان ظریف را با الیاف گیاهی و حیوانی تولید کرد. ذهن فعال و هنرجویی انسان دریافت که می تواند از گیاهان رنگ گرفته و به الیاف منتقل کند و بدین ترتیب علم و هنر رنگرزی را به وجود آورد.


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.