فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:69
فهرست مطالب:
چکیده 1
پیشگفتار 2
فصل 1 3
نوار نقاله و اجزاء آن 3
ضخامت، نوع آمیزه و شکل سطح لاستیک روکش نوار 4
تقویت کننده ها 6
فصل 2 8
عرض، سرعت، زاویه شیب، تناژ یا ظرفیت حمل بار نوار 8
زاویه شیب نوار 10
تناژ یا ظرفیت حمل بار نوار 11
فصل 3 15
ماشین نقاله و اجزاء آن 15
فصل 4 19
محاسبة کششهای وارد بر نوار نقاله و محاسبة توان موتور 19
نمودار کششهای وارد بر نوار نقاله نمودار تشریحی آنها 24
انواع ماشین نقاله و فرمول های محاسبة کششهای وارد بر نوار آنها 25
فصل 5 42
شرایط انبار و نگهداری، تعیین متراژ و روش حمل نوار 42
شرایط انبار و نگهداری نوار 42
روش حمل نوار 44
فصل 6 45
روشهای آپارات نوار 45
فصل 7 49
عیب یابی دستگاه نوار نقاله و راههای چاره آنها 49
فصل 8 54
طراحی برخی قسمتهای ماشین نقاله 54
محاسبه فاصله درام سر تا آخرین هرزگرد در نوارهای ناودانی 56
فصل 9 58
نمایش استاندارد نوار نقاله و جداول تبدیل آحاد بین المللی 58
منابع و استانداردهای نوارنقاله 62
منابع 64
منابع لاتین 65
چکیده
هدف از این پروژه بررسی و شناخت ساختمان انواع مختلف سیستمهای انتقال دهنده ی مواد بوده که ضمن بررسی عملکرد آنها اقرام به انجام محاسبات لازم جهت طراحی سیستمهای انتقال دهنده ی مواد پرداخته و نقشه های اجرایی مرتبط و نحوه ی چیدمان را به انجام میرساند
پیشگفتار
شرکت صنایع لاستیکی سهند به عنوان نخستین تولید کننده نوارنقاله¬های لاستیکی در ایران، سالهاست دانش فنی مصرف و به کارگیری نوارنقاله را با چاپ نشریات و برگزاری دوره¬های آموزشی در اختیار دانش¬پژوهان و مهندسین قرار داده است.
اکنون با توجه به دوره¬های آموزشی برگزار شده و با بهره گیری از منابع و مراجع متعددی که در اختیار دارد و با اتکاء به تجربه متخصصین و کارشناسان خود، نوشته¬ای که در اختیار دارید را فراهم نموده است.
هدف این شرکت از چاپ و انتشار مجموعه حاضر ارائه همه جزئیات دانش فنی نوار نقاله نیست، بلکه راهنمایی اولیه برای مصرف کنندگان، طراحان و دست¬اندرکاران نوارنقاله است.
مسئولین شرکت صنایع لاستیکی سهند به خوبی آگاهند که ارائه مطالب کتاب با شرح و بسط کامل از حیطه یک کارخانه تولید کننده نوارنقاله خارج است و به عهده مراکز علمی و دانشگاهی است. با وجود این، مجموعه حاضر می¬تواند توجه مراکز علمی و دانشگاهی کشورمان را به خود جلب نماید تا در صدد برگزاری دوره¬های تخصصی در این زمینه برای دانشجویان و علاقه-مندان برآیند.
در کشور ما در سال 1368 برای نخستین بار خط تولید انبوه نوارنقاله مطابق با استانداردهای بین¬المللی در کارخانه شرکت صنایع لاستیکی سهند آغاز به کار کرد. نوپا بودن صنعت نوارنقاله در ایران از یک طرف و ضرورت رشد و توسعه این صنعت از طرف دیگر، همواره مسئولین شرکت صنایع لاستیکی سهند را بر آن داشته است تا هرچه درتوان دارند به کار گیرند و تقدیم دست¬اندرکاران این صنعت و مردم شریف کشورمان کنند و امیدوارند دیگران ادامه دهنده این گامهای نخستین باشند.
فصل 1
نوار نقاله و اجزاء آن
نوار نقاله لاستیکی به رغم ظاهر ساده آن محصولی مهندسی و پیچیده است . شناخت دقیق نوار نقاله و اجزاء آن نیاز به دانستن اصول پایه مهندسی دارد.
1. ساختار نوار نقاله لاستیکی
نوار نقاله از سه قسمت اصلی تشکیل شده است.
1-1 لاستیک روکش بالای نوار
لاستیک روکش بالای نوار قسمتی است که بار روی آن قرار گیرد و از منجید نوار در مقابل آسیبهای ناشی از مواد حمل شونده محافظت می کند. جنس و ضخامت لاستیک روکش بالا به نوع مواد حمل شونده و شرایط کارکرد نوار بستگی دارد. مشخصات فیزیکی مواد از قبیل دما، ریز و درشت بودن ذرات، بُرندگی یا صاف بودن و نیز مشخصات شیمیایی مواد حمل شونده در انتخاب ضخامت و جنس لاستیک روکش بالا موثرند .
1-2 منجید نوار
منجید قسمتی است که استحکام مور نیاز نوار را برای حل بار و به گردش درآوردن خود نوار و درامها و هرزگردهای ماشین نقاله تأمین می¬کند. منجید از یک یا چند لایه تقویت کننده و لاستیک تشکیل یافته است. استحکام نوار بر اساس استحکام منجید آن بیان میشود.
1-3 لاستیک روکش پایین نوار
لاستیک روکش پایینی نوار قسمتی است که منجید را در مقابل سایش هرزگردها و درام¬ها و سرزیر مواد
* اغلب مطالب، شکلها و جداول این مجموعه از جزوه اصول طراحی تسمه نقاله¬ها شرکت صنایع لاستیکی سهند اتخاذ گردیده است.
حمل شونده محافظت می¬کند. ضخامت روکش لاستیک پایین از ضخامت روکش لاستیک بالا کمتر است.