فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:93
پایان نامه کارشناسی
مهندسی مکانیک-حرارت و سیالات
فهرست مطالب:
عنوان مطالب شماره صفحه
چکیده 1
مقدمه 2
فصل اول: 6
تحلیلی بر ساختمان و اجزای برج خنک کن 6
1-1:انواع برجهای خنک کننده (از لحاظ عمکرد) : 7
1-1-3: برجهای خنک کننده مرطوب- خشک 7
1-2: برج های خنک کننده مرطوب: 7
1-2-1:کلاس بندی برج های خنک کننده مرطوب: 8
1-2-1-1: سیستم خنک کنندة باز ONCE THROUGH SYSTEM 8
1-2-1-2: جلوگیری از تشکل رسوب 9
1-2-1-3: سیستم خنک کنندة بسته : Closed - Loop Systems 11
1-2-1-4: سیستم خنک کننده ترکیبی بازو بسته (COMBINTION COOLING SYSTEM) 11
1-3: سیستم های خنک کننده خشک :(DRY COOLING SYSTEM) 13
1-4: انواع برجهای خنک کننده (از نظر ایجاد جریان هوا): 14
1-4-1: برج خنک کننده با جریان طبیعی 14
1-4-2: برج خنک کننده مکانیکی 16
1-4-2-1:برج های دمنده : (FORCE DRAFT COOLING TOWER) 16
1-4-2-2: برج های مکنده : (INDUCEDDRAFT COOLING TOWER) 16
1-5: هزینه احداث برج ها و مقایسه آنها با یکدیگر 17
1-6: ساختمان برج های خنک کننده 19
1-7: مواد به کار رفته در ساختمان برج ها 27
1-8: عوامل موثر در خنک کردن برجهای خنک کننده 30
1-9: نقش شیمیست در قسمت آب 32
1-10: سختی آب و انواع آن 33
1-11: رشد میکروارگانیسم ها در سیستم برج های خنک کننده 33
1-11-1: خسارتهای حاصل از جلبک ها در برج خنک کننده 34
1-12: نگهداری برج های خنک کننده 34
فصل دوم: 36
معادلات حاکم بر کولینگ تاور 36
2-1: مراحل طراحی برج ها 37
2-1-1:بخش سازه 37
2-1-1-1: انواع برجهای خنک کننده از لحاظ سازه ای 37
2-1-1-2:اجزا ء تشکیل دهنده برج خنک کننده بتنی 37
2-2:پایداری برج های خنک کننده 38
2-2-1:انواع سخت کننده ها 39
2-3: هندسه ی برج خنک کننده 39
2-4: بارگذاری برج 40
2-4-2: بارگذاری باد 40
2-4-3: بارگذاری زلزله 40
2-5: انواع آنالیز 44
2-6: نکات طراحی و جزئیات اجرایی 45
2-7: بخش مکانیکال طراحی 48
2-7-1:معادلات مربوط به بالانس جرم و حرارت 50
فصل سوم: 60
محاسبات عددی و کاربردی برای تعیین ظرفیت 60
3-1: محاسبه دبی آب 61
3-1-1: سایز لوله آب 62
3-2: محاسبه دبی هوا 64
3-3: بازده برج 65
3-4: محاسبه مقدار آب جبرانی make-Up 68
3-5: انتخاب پمپ 70
3-5-1: محاسبه توان پمپ 73
3-6: معادلات مربوط به فن 74
3-7: پکینگ ها 78
مفهوم واژگان وعلائم 87
نتیجه گیری 89
پیوست ها: 90
منابع: 91
لاتین: 92
چکیده:
با توجه به رشد روزافزون نیاز بشر به انرژی،بخصوص انرژی فسیلی و همچنین محصولات پتروشیمی ورقابتی شدن این بازار، بحث بازده و صرفه اقتصادی در پروسه کار پالایشگاه ها بسیار مهم می باشد.برای آنکه تمام دستگاه های بکار رفته در پالایشگاه در شرایط بهره وری بالا کار کنند،نیازمند یک شرایط مناسب می باشند که از جمله ی آن می توان به فاکتور "دما" اشاره کرد. در اکثر جاها آب نقش خنک کنندگی را دارد و چون منابع آبی محدود می باشند،نیاز به وجود دستگاهی پدید می آید که با کمترین هدر رفت آب،آن را مجددا به دمای مناسب برساند. اینجا است که نام برج های خنک کن(کولینگ تاور) به گوش می رسد.برج خنک کن علاوه بر کاهش هزینه ها در بخش آب،به کمتر آلوده شدن محیط زیست کمک شایانی میکند.امروزه از برج های خنک کن در پالایشگاه ها به عنوان بخش حیاتی سیستم یاد میشود که عدم کارایی آن موجب ایجاد فاجعه خواهد شد.
مقدمه:
دراکثر کارخانجات کوچک و بزرگ از جمله پالایشگاه ها از مهمترین و اساسی ترین دستگاهها می توان انواع برجهای خنک کننده را نام برد.برج خنک کننده دستگاهی است که با ایجاد سطح وسیع تماس آب با هوا تبخیر را آسان می کند و باعث خنک شدن سریع آب می گردد.عمل خنک شدن در اثر از دست دادن گرمای نهان تبخیر انجام می گیرد، در حالی که مقدار کمی آب تبخیر می شود و باعث خنک شدن آب می گردد. باید توجه داشت که آب مقدار اندکی از گرمای خود را از طریق تشعشع (Radiation) ودر حدود 1/4آن را از راه هدایت (Conduction) و جابجائی (Convection) و بقیه را از راه تبخیر از دست میدهد.
برجهای خنک کننده علاوه بر آب به منظور خنک کردن سیالاتی دیگر در صورت لزوم مورد استفاده واقع می شود.با توجه به اینکه برجهای خنک کننده معمولاًً حجیم می باشند و بعلت پاشیدن آب در محیط اطراف خود و خرابی تجهیزات آن را معمولاًٌ در انتهای فرایند نصب می کنند.
برجها با توجه به شرایط فیزیکی و شیمیایی خاص خود دچار مشکلاتی می شوند ولی معمولاٌ زمانی که لازم است تا این مشکلات برج را از کار بیاندازد طولانی است.،ولی عملاٌ اجتناب ناپذیر است.