یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

پایان نامه ناتوانی یادگیری

اختصاصی از یارا فایل پایان نامه ناتوانی یادگیری دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

پایان نامه ناتوانی یادگیری


پایان نامه  ناتوانی یادگیری

این فایل در قالب ورد و قابل ویرایش در  85 صفحه می باشد.

 

مقدمه

    فصل اول

    تاریخچه و تعریف و فراوانی

    تاریخچه

    تعریف اختلالات یادگیری

    ناتوانایی در انجام تکالیف مدرسه

    عوامل استثنایی

    وابسته‌های فیزیولوژیکی

    اختلاف درعمل

    وابسته‌های روانشناسی

    درجه شیوع ( فراوانی)

    فصل دوم

    ویژگیهای افراد دارای ناتوانی‌های یادگیری

    ویژگیهای کودکان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری

    دشواری یادگیری تحصیلی

    اختلالات زبانی

    اختلالات ادراکی

    مشکلات اجتماعی ـ هیجانی (عاطفی)

    مشکلات حافظه‌ای

    ویژگیهای کودکان مبتلا به ناتوانی در ریاضیات

    آشفتگی در ادراک فضایی

    اختلال در ادراک بصری و هماهنگی بینایی و حرکتی

    اختلال در فهم زمان و عدم تشخیص درست جهت

    ویژگیهای نوجوان دارای اختلالات یادگیری

    فصل سوم

    انواع ناتوانیهای یادگیری

    ناتوانی در خواندن:‌(دیسلکسی)

    ناتوانی در هجی کردن: (دیس آرتوگرافیا)

    ناتوانی در نوشتن: (دیس گرافیا)

    مشکلات متداول در نوشتن

    کج‌نویسی بیش از حد

    راست نویسی بیش از حد

    پرفشار یا کم فشار نوشتن

    ناتوانی در نسخه‌برداری

    وضعیت بدن وسر

    جدا نویسی و سرهم نویسی

    چپ دستی

    بد خطی

    عدم تناسب اندازه‌یک حرف در کلمه ها

    لرزش دست در نوشتن

    آیینه‌نویسی و وارونه نویسی

    ناتوانی در حساب کردن :‌(دیسکالکولیا)

    ناتوانی یادگیری خواندن

    ناتوانی یادگیری نوشتار

    ناتوانیهای یادگیری مربوط به ریاضیات

    ناتوانیهای یادگیری اجتماعی ـ عاطفی

    ناتوانیهای یادگیری ادراکی ـ حرکتی

    مشکلات در سخن گفتن

    تأخیر در تکلم

    آنارنی یا مشکلات در ساختن کلمه

    لکنت زبان

    ناتوانی در باز پدید آوری هجا‌ها

    مشکلات در نوشتن

    نارسانویسی

    چپ‌دستی

    مشکلات در توانائیهای بیناییی و شنوایی

    کوری کلمه

    آگنوزیای شنوایی

    مشکلات در خواندن

    ناتوانی در ریاضیات

    فصل چهارم

    علل ناتوانیهای یادگیری

    علل ناتوانیهای یادگیری

    عوامل آموزشی

    عوامل محیطی

    تغذیه

    بهداشت

    سلامتی

    تحریک حسی

    تحریک زبانی

    رشد اجتماعی و عاطفی

    عوامل روانی

    عوامل فیزیولوژیکی

    عوامل ژنتیکی

    عوامل بیوشیمیایی

    نتیجه‌گیری

    فصل پنجم

    تشخیص و ارزیابی ناتوانیهای یادگیری

    تعریف تشخیص

    مراحل تشخیص ناتوانیهای یادگیری

    آیا کودک واقعاً ناتوانی یادگیری دارد

    سنجش میزان تلاش و پیشرفت

    تجزیه و تحلیل یادگیری کودک

    کشف مانع فراگیری

    مقابله و تفسیر داده‌ها و تنظیم پیش‌فرضهای تشخیص

    تهیه و تنظیم یک طرح آموزشی بر اساس پیش‌فرض

    الگوهای تشخیص

    الگوی توانایی

    الگوی مهارتی

    شیوه‌های ارزیابی

    پیشینه کاوی

    مشاهده بالینی

    آزمونهای غیررسمی

    آزمونهای میزان شده رسمی

    فصل ششم

    برنامه‌ها و خدمات آموزشی

    کودکان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری

    برنامه آموزشی کودکان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری

    آموزش انفرادی و کلاسی به دلایلی متفاوتند

    توصیه‌هایی برای رفع مشکلات خواندن و هجی کردن

    توصیه‌هایی برای رفع مشکلات نوشتن

    توصیه‌هایی برای رفع مشکلات حساب کردن

    توصیه‌هایی برای رفع مشکلات نارسایی توجه

    توصیه‌های کلی آموزشی

    والدین چه اقدام‌هایی باید انجام دهند

    فصل هفتم

    درمان ناتوانیهای یادگیری

    درمان از نگرش ادراکی- حرکتی

    هماهنگی چشم دوست

    تشخیص شکل در زمینه

    ثبات شکل

    موقعیت در فضا

    ارتباط فاصله‌ای: بین اشکال و الگوها

    درمان از شیوه‌های رفتاری

    منابع و مآخذ

    نتیجه گیری

    ناتوانی در خواندن

    ناتوانی در نوشتن

    ناتوانی در حساب کردن

    ناتوانی درهجی‌کردن

 

مقدمه:

چه بسیارند کودکانی که تنها به دلیل داشتن ضعف خاص در دیکته، حساب یا روخوانی علی‌رغم داشتن هوش عادی، توانایی جسمی خوب و روانی سالم به دلیل شکستهای پی درپی تحصیلی برای همیشه با دنیای کتاب، مشق و مدرسه خداحافظی کرده‌اند. چه بسیارند استعدادهایی که بدین سان نشکفته پرپر گشته و می‌شوند و چه بسیارند زیانهایی که جامعة ما از این راه متحمل می‌گردد.

ناتوانیهای یادگیری مقولة خاص دیگری است که درحیطة کودکان استثنایی قرار دارد و درصد چشمگیری از کودکان را در بر می‌گیرد. ناتوانیهای یادگیری، نارساییهای یادگیری خاصی است که در صورت عدم شناسایی آن معمولاً تحقیرها، توهینها، مقایسه‌های نابجای خردکننده وشکستهای تحصیلی پی در پی را به بار می‌آورد. میلیونها کودک در سراسر جهان به اختلالات یادگیری مبتلا هستند. آنان علی‌رغم رشد جسمی،‌ذهنی، زبانی، اجتماعی، اخلاقی و عاطفی طبیعی هنگامی که به سنین مدرسه می‌رسند با مشکلاتی ویژه روبرو می‌گردند که عرصه را بر آنها تنگ می‌کند. اشکال بزرگ این اختلال آن است که بر خلاف نابینایی ، ناشنوایی، سرآمدی، ناسازگاری و معلولیتهای جسمی که تشخیص آن در سنین پیش‌دبستانی به آسانی امکانپذیر است،‌براحتی نمی‌توان آن را در سنین پیش‌دبستانی تشخیص داد. کودک مبتلا به اختلال یادگیری خود نیز از این که نمی‌تواند در انجام تکالیف تحصیلی همانند دیگر همسالانش موفق باشد،‌رنج می‌برد. او نیز همانند دیگر کودکان تصویری توانا و مثبت از خود ساخته است که به دلیل این اختلال و رویارویی پی در پی با ناکامیهای اصلی، فرعی تحصیلی این تصویر خدشه‌دار می‌شود واحساس حقارت درونی جایگزین آن می‌گردد.(حاج بابایی و دهقانی، 1372)

مسئله ناتوانیهای خاص یادگیری اخیراً به طور چشمگیری توسعه پیدا کرده و توجه متخصصان و دست اندرکاران مسائل آموزش کودکان را بیش از پیش به خود جلب نموده است، درکنار کودکان ناشنوا، نابینا و عقب‌مانده ذهنی کودکانی هستند که بدون اینکه ناشنوا باشند کلمات را درک نمی‌کنند و بعضی دیگر با اینکه نابینا نیستند اما آنچه را که می‌بینند درک نمی‌کنند. و گروهی دیگر از کودکان علیرغم آنکه از نظر ذهنی عقب مانده نبوده و همانند سایر همسالان خود هستند با روشهای معمول آموزشی قادر به یادگیری مفاهیم نمی‌باشند. معلمان مدارس استثنایی بسیار با این کودکان برخورد داشته‌اند. که به علت ناتوانیهای خاص در یادگیری خواندن، صحبت‌کردن ، هجی‌کردن، نوشتن وحساب کردن و... در این مدارس آموزش می‌بینند.



دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.