شرح مختصر : تبیین وشناساندن فرهنگ ایثار وشهادت از مکانیزم های دفاعی اسلام برای تسلیح جامعه در برابر هجوم فرهنگ های غیرخودی است. ایثارگری وشهادت طلبی نقش بسزایی درحفظ دین وارزشهای آن واستقلال کشور ایفا می کند . مراکز آموزشی درسطوح مختلف آن بستر مناسبی برای ایجاد ون هادینه کردن فرهنگ صحیح می باشند زیرا از ابزارهای نفوذ فرهنگ، تغییر نگرش در افراد آن جامعه است و قشر دانش پژوه(دانش آموزان و دانشجویان) به جهت خصوصیات روان شناختی، اثر پذیرترین گروههای جامعه هستند که بیشترین ومفیدترین اوقات خود را در مراکز آموزشی می گذرانند. لذا با برنامه ریزی وسیاست گذاری های علمی و جامع،می توان فرهنگ ایثارگری وشهادت را دراین مراکز به سطح قابل قبولی ارتقاء بخشید. نگارنده دراین مقاله سعی نموده با تاکید بر مفهوم حقیقی ایثار و شهادت و توسل به توانمندی و تاثیر گذاری محیط آموزشی بر دانش پژوهان، با ارائه راهکارهایی علمی و بنیادین درجهت این برنامه ریزی گام بردارد . روش تحقیق توصیفی- تحلیلی است و نگارنده سعی کرده است با استفاده از آیات و منابع اصیل اسلامی به تبیین بحث بپردازد.
فهرست :
چکیده
مقدمه
تعریف فرهنگ
فرهنگ ایثار
فرهنگ شهادت
تعریف تربیت
ارتباط نهادهای آموزشی با فرهنگ عمومی
راهکارهای ترویج فرهنگ ایثار وشهادت
توحید و خداباوری
شناخت شناسی فرهنگ ایثارگری
شناخت از طریق پیامدهای رفتار
شناسایی عوامل اصلی رفتار ایثارگری
شناخت و معرفی کارکردهای فرهنگ ایثار وشهادت
ایجاد ارتباط رفتار ایثارگرانه نسل گذشته و نسلی فعلی
برنامه درسی
معلم و شاگرد
چند پیشنهاد درجهت افزایش دانایی معلمان عزیز نسبت به فرهنگ ایثار و شهادت
ترجمه و نگارش متون عرفانی به زبان امروزین
ایجاد حس عدم دل بستگی در دانش پژوهان
تکمیل راهکارها
نتیجه