یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

مقاله دلایل و پیامدهای حذف سرب از بنزین و جایگزینی MTBE

اختصاصی از یارا فایل مقاله دلایل و پیامدهای حذف سرب از بنزین و جایگزینی MTBE دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

مقاله دلایل و پیامدهای حذف سرب از بنزین و جایگزینی MTBE


مقاله دلایل و پیامدهای حذف سرب از بنزین و جایگزینی MTBE

 

 

 

 

 

 

 


فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحات:41

فهرست مطالب:

مقدمه    1
اکتان    3
فراریت    6
پاکیزگی سوخت    7
اکسیژنیت ها    8
اکسیژنیت های پایه الکلی    9
متانول    10
کاربردها    11
ایمنی و سلامت    14
اتانول    15
روش های تولید اتانول    16
کاربردهای اتانول    18
اکسیژنیت ها با پایه اتری    21
متیل ترشری بوتیل اتر ( MTBE )    21
تولید MTBE    22
تاریخچه MTBE به عنوان اکسیژنیت    22
خطرات و آلودگی های ناشی از MTBE    24
وضعیت MTBE در آب , خاک و هوا    27
چگونگی زدودن MTBE از آب آشامیدنی    29
اتیل ترشری بوتیل اتر ( ETBE )    31
وضعیت و انتقال ETBE در محیط    32
بهبود کیفیت هوا    32
حفاظت منابع آبی    33
انرژی قابل بازیابی    33
تجزیه ETBE در محیط    34
ترشری آمیل متیل اتر (TAME)    36
کاربردها    38
خطرات انسانی    40
نتیجه گیری    41






فهرست اشکال
شکل 1 - جایگاه سوخت اتانول در کنار جایگاه سوخت بنزین در برزیل    19
شکل  2-  خوردگی در خط لوله های انتقال MTBE    26
شکل  - 3 منابع وراه های ورود آلودگی به آب    26

فهرست جداول

جدول  1- عوامل موثر در کاهش یا افزایش ضربه    3
جدول  2- شرایط عملیاتی جهت سنجش عدد اکتان    4
جدول  3- عدد اکتان برخی از مواد خالص    5
جدول 4- خواص مهم اکسیژنیت های کلیدی    9
جدول  5- خواص متانول    10
جدول 6- خواص اتانول    15
جدول 7خواص MTBE    21
جدول 8 - میزان حلالیت اکسیژنیت ها در آب    27
جدول -9 خواص ETBE    31
جدول - 10 خواص TAME    36
جدول- 11  موارد استفاده TAME در اروپا    38
جدول  12- میزان مصرف TAME در کشورهای مختلف    38

 

 

 

مقدمه
بنزین, سوخت برتر موتورهای پیستونی است که در طی سالهای کوتاهی از یک محصول جانبی ناخواسته به یک پشتوانه ضروری زندگی مدرن در عصر حاضر تبدیل شده است , این فاصله زمانی به قدری کوتاه بودکه تا پیش از سال 1900 بنزین بیش از یک مسئله مصرفی برای صنعت نوپای نفت خام در تولید روغن چراغ و اجاق , روغن موتور و گریس نبود .
شکل اولیه موتورها که موتورهای اشتعال داخلی چهار ضربه ای بود و توسط جرقه اشتعال صورت می گرفت توسط نیکولاس اتو در سال 1876 در آلمان ساخته شد . این موتور که بر پایه بنزین حرکت می کرد مزیت های زیادی را نسبت به موتورهای سوخت داخلی قدیمی تر ، از نظر وزن , قدرت و بازدهی فراهم کرد .
تا سال 1980 حدود 50000 عدد از این موتورها به فروش رسید و به دلیل محبوبیت و عوام پسندی این موتورها درخواست برای تولید بنزین نیز افزایش یافت.
نیاز به بنزین در جهت صنعتی شدن در سایر مناطق هم از الگویی شبیه آنچه در امریکا اتفاق افتاد پیروی می کرد مثلادر اروپای غربی مصرف بنزین 1/1 و در کشورهای غیر صنعتی حدود4/3  افزایش پیدا کرد.
بنزین در پالایشگاههای نفت تولید می شود . ماده ای که توسط تقطیر از نفت خام جدا می شود بنزین طبیعی نام دارد که ویژگیهای مورد نیاز برای موتورهای پیشرفته را نداشته اما بخشی از مخلوط را تشکیل می دهد .
فرآورده های پالایشگاههای مختلف با هم آمیخته می شود و بنزین را با خواص مختلف می سازد که برخی از این فرآیندهای مهم عبارتند از :
•    رفرمات که در اصلاح کننده کاتالیزوری با عدد اکتان بالا شامل مقدار زیادی ماده آروماتیک و مقدار بسیار کم آلکن ها است .
•    بنزینی که توسط کاتالیزور شکسته شده وگازوییل یا مولکول نفتا نیز نامیده می شود و از فرآیند کراکینگ شیمی تجزیه کننده کاتالیزوری با عدد اکتان مناسب ، حاوی آلکن اولفین های بالا و سطح بالای ماده آروماتیک تهیه می شود .
•    بنزین طبیعی مستقیما از نفت خام با عدد اکتان پایین ماده , آروماتیک پایین , مقداری از نفتن ها و ... تهیه می شود .
بطور کلی بنزین معمولی عمدتا مخلوطی از پارافین ها ( آلکان ها ) , نفتن ها  ( سیکلو آلکانها ) , آروماتیک ها که نسبت های دقیق آن به عوامل زیر بستگی دارد :
1)    پالایشگاههای نفت که سازنده بنزین است
2)    نفت خام مورد استفاده پالایشگاه در یک روز خاص
3)    درجه بنزین و عدد اکتان آن
امروزه بسیاری از کشورها در مورد ترکیبات آروماتیک بنزین بطور عام , و بنزین بطور خاص و ترکیب اولفین محدودیت هایی را اعمال می کنند . تقاضای اجزای تشکیل دهنده پارافین خالص با عدد اکتان بالا از قبیل آلکیلات در حال افزایش است بنزین همچنین شامل مواد آلی دیگری نیز می باشد از قبیل اترهای آلی , اختصاصا ترکیبات گوگرد از قبیل دی سولفیدها و تیوفین ها و برخی ناخالصی ها مثل تیول ها و سولفید هیدروژن که به علت خوردگی در موتورها باید حذف شوند .
برای کارکرد هر چه بهتر موتور خودرو بنزین باید از مشخصات دقیقی برخوردار باشد که برخی از این ویژگیها بر اساس موقعیت محلی و ارتفاع متغیر هستند . سوخت در موتور باید به آسانی تبخیر شود تا وقتی که شمع در داخل سیلندر جرقه می زند کاملا بسوزد و همچنین نباید به سرعت منفجر شود چرا که موجب ضربه های مخربی برای موتور می گردد .


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.