عرصه کنونی کسب و کار ، تصویری جدید از سازمان ارائه می کند با این نگرش جدید ، سازمان مجموعه ای از فرایندهایی است که هدف آنها ایجاد ارزش برای مشتری است و مستلزم ایجاد ارزش برای مشتری ، آفرینش ارزش در خود سازمان است . برنامه سازمانی که می خواهد رویکرد فوق را دنبال کند در وهله اول ورود به حوزه سیگما هاست و در مرحله بعد طی مراحل بهبود تا رسیدن به سطح شش سیگما( six sigma) یعنی 3.4 خطا در یک میلیون فرصت می باشد . مفهوم بنیادی تفکر ناب ، در ریشه کن کردن اتلاف و آفرینش ارزش در سازمان نهفته است . تفکر ناب نگرشی است ، برای افزایش بهره وری و ارزش آفرینی مستمر و حداقل کردن هزینه ها و اتلافات ، به این ترتیب می توان دروازه ورود به سرزمین سیگما ها را ، رفع عیوب ، اتلافات و خطاهای مشهود از طریق روشهای سریع ، نظیر مفاهیم و تکنیک های تفکر ناب( lean thinking ) دانست . چرا که برای افزایش نرخ سیگما نیاز است افزایش نمایی در کاهش عیوب و اتلافات بوجود آید .
تفکر ناب دروازه ورود به سرزمین سیگماها(σ )
چکیده:
مقدمه
چرخه DMAIC
D
M
A
I
C
شش سیگما SIX SIGMA
تئوری
فازهای اجرائی
تمرکز
فرضیات
نتایج اولیه
نتایج ثانویه
نقاط ضعف
تفکر ناب Lean thinking
شش سیگما SIX SIGMA
تئوری
فازهای اجرائی
تمرکز
فرضیات
نتایج اولیه
نتایج ثانویه
نقاط ضعف
شش سیگما SIX SIGMA
تفکر ناب Lean thinking
تئوری محدودیت ها
Theory of Constraints
تئوری
فاز های اجرایی
کانون توجه
focus
تمرکز بر مشکلات
Problem focused
تمرکز بر جریان
Flow focused
محدویت های سیستم
System cnstraints
فرضیات
نتایج اولیه
یکسان شدن خروجی فرایند ها
Uniform process output
کاهش زمان جریان ( افزایش سرعت فرایند )
Reduce flow time
افزایش سرعت / توان عملیاتی ( بازده کلی)
Fast throughput
نتایج ثانویه
نقاط ضعف
نتیجه گیری
منابع و ماخذ :
شامل 53 صفحه فایل word