پایان نامه کامل بررسی میزان تاثیر شن بازی درمانی ،در درمان کودکان پیش فعال سنین 5 تا 7 سال استان اسلامشهر
چکیده
پژوهش به بررسی میزان تأثیر شن بازی درمانی در درمان کودکان بیش فعال 7-5 سال استان اسلامشهر پرداخته است.
برای تشخیص کودکان بیش فعال از پرسشنامه کانرز استفاده شده و همینطور از سینی شن بعنوان ابزار استفاده شد.
ازآنجائیکه آزمودنیها دردو گروه آزمایش و کنترل قرار داشتند گروه آزمایشی مورد درمان قرارگرفتند اما گروه کنترل که از شیوهی آموزش مهد کودک استفاده کرده بودند با افزایش بیش فعالی روبرو شدیم که در این پژوهش شیوهی آموزشی مهد کودکها مورد انتقاد قرار گرفت.
فهرست عناوین
فصل اول .................................... 1
مقدمه....................................... 2
بیان مسئله ................................. 5
ضرورت و هدف پژوهش .......................... 7
فرضیهی پژوهش ............................... 9
سوال پژوهش ................................. 9
تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها............... 9
فصل دوم .................................... 11
اختلال مربوط به کمبود توجه (بیش فعالی)....... 12
نشانه های کمبود توجه – بیش فعالی درکودکان .. 12
عوامل مؤثر در بروز بیماری .................. 21
شیوع ....................................... 25
بیش فعالی و رابطه آن با جنسیت .............. 26
سبب شناسی .................................. 27
خصوصیات بالینی (ADHD)........................ 28
درمان ...................................... 30
دارو درمانی ................................ 31
رفتار درمانی ............................... 34
روشهای عامل سنتی ........................... 34
بازی چیست؟.................................. 36
عوامل مؤثر در بازی ......................... 37
تأثیر جنس .................................. 37
تأثیر هوش .................................. 38
تأثیر سن ................................... 39
تأثیر محیط ................................. 39
بازی واهمیت آن ............................. 40
ارزشهای بازی ............................... 41
انواع بازی از دیدگاه پیاژه ................. 43
بازی تمرینی ................................ 43
انواع بازیهای تمرینی ....................... 45
بازی نمادین ................................ 46
مراحل بازیهای نمادین ....................... 47
انواع بازیهای نمادین ....................... 48
بازی با قاعده .............................. 51
نظریه های مربوط به بازی .................... 52
نظریهی انرژی اضافی یا مازاد................. 52
نظریهی پیش تمرین ........................... 53
نظریهی استراحت و رفع خستگی ................. 53
نظریهی تکرار فعالیتهای اجدادی .............. 54
نظریهی تکرار فعالیتهای غریزی ............... 55
نظریهی جبران ............................... 55
نظریهی اصل لذت ............................. 56
کاتارسیس ................................... 56
دیدگاه دکرولی درمورد بازی .................. 57
دیدگاه فروبل ............................... 58
دیدگاه ژان شاتو ............................ 58
دیدگاه پرز ................................. 59
دیدگاه اشترن ............................... 60
دیدگاه شارلوت بوهلر ........................ 60
دیدگاه هارلوک .............................. 61
دیدگاه اسپادگ .............................. 62
طبقه بندی پارتن براساس میزان درگیری اجتماعی 64
طبقه بندی لوون فلد ......................... 66
بازیها از نظر اجرا ......................... 66
اسباب بازی ................................. 68
ویژگی های اسباب بازی ....................... 69
انواع اسباب بازی ........................... 70
ارزش درمانی بازی ........................... 76
بازی درمانی چیست؟........................... 77
بازی درمانی از نظر روش شناختی موضوع ........ 78
انشعاب بازی درمانی براساس نظریه روانکاوی ... 79
بازی درمانی فعال ........................... 79
بازی درمانی غیرفعال ........................ 79
بازی درمانی گروهی .......................... 80
مفاهیم و نظریه های بازی در قرن بیستم ....... 81
اتاق بازی درمانی ........................... 88
شن بازی درمانی و تاریخچه آن ................ 89
اهمیت شن در تکنیک دنیا ..................... 96
گسترهی نظریه کاف درشن بازی ................. 101
فرآیند بهبودبخشی و درمان شن بازی ........... 103
قدرت درمانی شن بازی از دیدگاه یونگ ......... 105
تعبیر وتفسیر با تأخیر ...................... 107
از رمز درآوردن سینی های شن ................. 110
کودک از بازی با شن چه چیزهایی یاد می گیرد؟.. 112
مراحل رشدی پیاژه در شن بازی کودکان ......... 115
مروری بر تحقیقات انجام شده ................. 121
فصل سوم .................................... 132
مقدمه ...................................... 133
جامعه آماری ................................ 133
نمونه وروش نمونه گیری ...................... 133
ابزار پژوهش................................. 134
مقیاس درجه بندی معلم کانرز ................. 135
روش آماری .................................. 136
روش اجرا.................................... 136
مشاهدات بالینی ............................. 137
فصل چهارم .................................. 139
فرضیه ی پژوهش .............................. 140
جداول ...................................... 140
نمودار ..................................... 144
فصل پنجم ................................... 145
بحث و نتیجه گیری ........................... 146
لزوم آموزش والدین و آموزگاران .............. 148
درمان اختلال بیش فعالی-کم توجهی (ADHD) با رویکرد شناختی – رفتاری 152
انتقادات ................................... 157
پیشنهادات .................................. 158
پیوست....................................... 160
منابع ...................................... 161