فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:39
فهرست مطالب:
پیشگفتار 4
فصل اول : مقدمه 6
معرفی کارخانه 6
نمودارسازمانی کارخانه 6
دستگاه های موجود درکارخانه 7
محصولات تولیدی کارخانه 10
ویژگی های بسته بندی مطلوب 12
فصل دوم :فرایند تولید ووضعیت موجود شرکت 14
فرایند تولید 14
نمودار OPC 18
نمودار FPC 20
چیدمان خط تولید 22
نقطه سفارش مجدد 23
نمودارانسان ماشین 24
کنترل کیفیت 25
بالانس خط تولید 29
زمان استاندارد ساخت یک واحد محصول 30
فصل سوم : پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت تولید 33
بهبود کیفیت محصولات 33
توسعه راهبرد 34
توسعه خط مشی 35
اتلاف ناشی ازمشکل تجهیزات درآغازتولید 35
بهبود فرایند طراحی 36
نحوه برخورد با منابع انسانی 36
حذف بیکاری کارگران 36
اهمیت نیروی انسانی 37
پیشرفته نمودن ماشین آلات 37
فهرست منابع 39
پیشگفتار
تولید وعملیات مهم ترین هسته فعالیت های بشری درسیستم های اجتماعی-فنی است. تمامی تلاش ها درسازمان ها –که پیچیده ترین سیستم های دنیای واقعی هستند- بر محورتولید کالاها ویا ارایه خدمات برای رفع نیازهای انسانی استوار میشود. به همین دلیل اهمیت مدیریت تولید وعملیات بیش ازپیش مورد توجه قرارمی گیرد. این اهمیت وقتی دو چندان می شود که تحولات همراه با تلاطم های پیش بینی نشده درصحنه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی وفرهنگی با سرعت چشمگیری رخ می دهند.
توان سازمان ها درواکنش به تغییرات سریع محیط وپاسخگویی به نیازها وخواسته های مشتریان درشرایط رقابتی امروز ازمهمترین مزایا محسوب می شود. درعین حال عوامل متعددی، امکان تطابق سازمان ها با تغییرات محیطی را محدود کرده وفرصت های پدید آمده را به تهدید تبدیل کرده، که رقابت پذیری را مشکل و پرهزینه می سازد.
جهانی شدن تولید وعملیات ونیز بازارها، گسترش فناوری اطلاعات، شبکه های وسیع رایانه ای و... ازجمله تحولات اساسی پدید آمده درمحیط عمومی وتخصصی سازمان هااست.این تحولات موجب به وجود آمدن راه های جدید برای رقابت پذیری ومدیریت سازمان های نوظهور شده است. امروز مدیران به داشتن سازمانی انعطاف پذیر وهماهنگ با شتاب دگرگونی های تقاضا وبازارتمایل دارند وکاهش هزینه های تولید، افزایش کیفیت محصولات یا خدمات ، گسترش نوآوری وریسک پذیری را حایز اهمیت بالایی می دانند. دستیابی به این خواسته های مدیران، با استفاده ازساختارهای خشک، متورم، تنبل، ناتوان درنوآوری وبی توجه به نیازها وخواسته های مشتریان غیر ممکن است.
تغییر در ساختار ها و فرایندها، وجود نوآوری ها، تنوع حیرت انگیز درکالاها وخدمات، رقابت پذیری درکسب وکارو فناوری ها، تحولی است که به وقوع پیوسته وبه صورت یک جریان مداوم ادامه دارد. تغییرات ایجاد شده درسلیقه های مصرف کنندگان، که با پیشرفت فناوری و رسانه ای همراه بوده، موجب بروز تنوع نیازها وتقاضا برای کالاها و خدمات، کوتاه شدن عمر محصولات ودرنتیجه قطعه قطعه شدن بازارشرکت ها و مؤسسات ونیزتبدیل جمعیت بزرگی ازمشتریان ومخاطبان به گروه های خاص شده است.
داشتن توانایی شناخت بازار، آگاهی ازتوان وظرفیت طراحی خطوط جدید تولید، طراحی وارایه محصولات نو، شناخت رقبا ورقابت های موجود وبالقوه، دست یافتن به طرح راهبردی مناسب ومزیت رقابتی، فراهم کردن تغییرات ساختاری وفرایندی برای پاسخ به نیازها، ازمهم ترین جنبه های مدیریت تولید وعملیات نوین به شمارمی آیند.
حیطه مدیریت عملیات، کل سازمان است. وظایف عملیاتی شامل فعالیت های مرتبط فراوانی ازجمله پیش بینی، برنامه ریزی ظرفیت، زمان بندی، مدیریت موجودی، تضمین کیفیت، نیروی انسانی، تصمیم گیری درمورد استقرار تجهیزات وغیره می شود.
برای مثال دریک سازمان هواپیمایی که یک شرکت خدماتی است، سیستم عملیاتی شامل خطوط هوایی، تجهیزات فرودگاهی وامکانات نگهداری است که برخی اوقات وسعت قلمرو آن بسیارگسترده است. اغلب فعالیت های انجام شده توسط مدیران وکارکنان، درقلمرومدیریت عملیات است.
افراد با ایجاد سازمان تلاش می کنند تا اهدافی را که با تلاش فردی قابل تحقق نیست با مشارکت دیگران ودر قالب تشکیلات وسازمان تحقق بخشند وسازمان نیز با تولید کالاها وارائه خدمات ومبادله آن با مشتریان برای نیل به اهداف پدیدآورندگان خود حرکت می کنند.
ازدیدگاه سیستمی، سازمان ها برای تولید کالاها وارائه خدمات ورودی هایی را دریافت نموده وبا انجام عملیات برروی آنها کالاها وخدمات را ایجاد می نمایند. بطورکلی، ورودی های هرسیستم تولیدی وخدماتی شامل: مدیریت، سرمایه، انسان وتکنولوژی می باشند. به بیان دیگر، سازمان بوسیله عنصرسرمایه، انسان وتکنولوژی را به خدمت می گیرد وبا عنصرمدیریت، کالا وخدمت مربوط به خود را ایجاد می نماید. لذا، منظوراز مدیریت تولید وعملیات، کلیه فعالیت های مستقیم مربوط به تولید کالا یا ارائه خدمات برای نیل به اهداف سازمان است. این فعالیت ها شامل برنامه ریزی، سازماندهی، هماهنگی وکنترل ونظارت برای تولید کالاها و خدمات می باشند.
فصل اول: مقدمه
معرفی کارخانه :
نام شرکتی که این پروژه براساس آن تدوین شده است شرکت بسته بندی پارس می باشد که درشهرصنعتی البرز قزوین قراردارد. این شرکت که درسال 1352 هجری شمسی تاسیس شده است پس ازبه وقوع پیوستن انقلاب اسلامی یک شرکت وابسته دولت بوده است ولی در سال 1382 به بخش خصوصی واگذارشده است. این شرکت دارای 120 کارگر و 20 کارمند می باشد.