فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:55
فهرست مطالب:
چکیده ...................................................................................................................................................................... 4
مقدمه ..................................................................................................................................................................... 5
چارت سازمانی ....................................................................................................................................................... 6
شرح وظایف افراد در سیستم امور مشترکین ................................................................................................. 7
دسته بندی کلی ذینفعان سیستم نرم افزار امور مشترکین .................................. ............. ................... 9
دسته بندی کلی کاربران سیستم نرم افزار امور مشترکین .................................. .................. ................... 10
نمونه هایی از فرم های موجود ........................................................................................................................... 11
چارت عملیاتی ...................................................................................................................................................... 10
نمودارمتن ( Context Diagram ) ...................................................................................................... 11
نمودارهای DFD ............................................................................................................................................... 12
شرح عناصر DFD ......................................... ................. ................. ............................................................ 21
فرم شرح پردازه های جزئی .................................................................... ........................................................ 44
ضمایم ( فرم ها ) ............................................................................................. .................................................. 55
چکیده
نرم افزار مکانیزه امور مشترکین
نرم افزار “ امور مشترکین “ به منظور مدیریت ثبت اطلاعات مشتریان و . . . در یکی از نمایندگیهای پست استاندارد با استفاده از UML طراحی و پیاده سازی شده است. این سیستم کلیه عملیات مورد نیاز که قبلا در قالب سیستم سنتی که به صورت دستی و کاغذی انجام می گرفت به صورت خودکار و با قابلیتهای بسیار بیشتر در اختیار کاربران قرار می دهد.
قابلیت بارز این نرم افزار منطبق بودن بالای آن بر نوع عملکرد رفع کلیه نیازهای موجود در آنها می باشد.
استفاده از این سیستم مکانیزه مزایای زیادی دارد. قسمتی از این مزایا عبارتند از:
• دقت بالا در محاسبه هزینه ها
• سرعت بالا در پیدا کردن اطلاعات مربوط به مشتریان
• جلوگیری از اتلافات وقت
• حذف هزینه های اضافی مانند خرید کاغذ و اختصاص فضای بایگانی
• جلوگیری از بایگانی تعداد زیادی کاغذ و زونکن
• سرعت در سرویس دهی به ارباب رجوع و . . .
مخاطبین نرم افزار امور مشترکین
نرم افزار امور مشترکین جهت مدیریت نمایندگیهای ادارات مخابرات طراحی شده است و کلیه اداره کنندگان و صاحبان این نمایندگیها که نیاز به مدیریت وضعیت مشتریان و سایر خدمات خود دارند می توانند از این سیستم استفاده نمایند.
مقدمه
تفاوت برنامه نویسان حرفه ای با برنامه نویسان آماتور در توانایی ایجاد برنامه هایی با رابط کاربر زیبا تر و حجم کمتر و سرعت پردازش بالاتر است.
البته در این میان طراحان مساله نیز سهم بسزائی در این زمینه دارند. چرا که در صورت وجود نداشتن یک طرح اولیه از نرم افزار نمی توان به سادگی برنامه نویسی نمود. زیرا شناخت کافی از صورت مساله وجود ندارد. به همین سبب ممکن است در مراحل مختلف برای نوشتن برنامه مجبور شویم چندین مرحله به عقب بازکردیم و این گونه مسائل در پروژه های بزرگ که در آنها پروسه زمانی وجود دارد مشکل ساز خواهد بود.
البته نکته مهمی که باید به آن اشاره نمود این است که عدم وجود منابع اطلاعاتی مناسب در مورد راه حل مسائل برنامه نویسی همیشه یکی ار دلایل عقب ماندگی صنعت نرم افزار کشور بوده است.
یادآوری این نکته خالی از لطف نیست که یکی از منابع درآمد ارزی در کشور هند فروش نرم افزار های تولید شده در این کشور به کشورهای دیگر می باشد.
البته برنامه نویسی مساله مهمی می باشد. ولی مهمتر از آن طراحی و تحلیل سیستمی است که باید برای آن برنامه نویسی نمود. بنابراین با توجه به این مساله ، شناخت روشی که بتوان با آن به گونه ای سیستماتیک و اصولی یک سیستم را مورد بررسی قرار داد و نیازمندیهای آن را به طور کامل بدست آورد نکته بسیار مهمی است که البته به آن توجه زیادی نمی شود.
در این پروژه و تحقیق سعی بر آن شده که با یکی از روشهای طراحی و تجزیه و تحلیل سیستمها با عنوان UML به طراحی نرم افزار امور مشترکین تلفن همراه پرداخته شود.
چارت سازمانی
شرح وظایف افراد در سیستم امور مشترکین
• عنوان : مسئول واحد مالی و اداری
شاغل این پست تحت نظر مقام مافوق ، مسئولیت نظارت بر انجام عملیات مالی و اداری واحد مربوطه را بر عهده دارد . همکاری با مسئول مافوق در مورد مسائل اداری ، فروش فیش نظارت بر وصول درامدها ، نظارت بر دفاتر مالی و نحوه ثبت و نگهداری انها بر حسب مورد بر عهده مسئول واحد مالی و اداری می باشد . او هم چنین بر کارکنان تحت سرپرستی خود ، نظارت می نماید .
• عنوان : متصدی امور اداری
شاغل این پست تحت نظر مقام مافوق ، مسئولیت نظارت بر اقدام خرید و تامین احتیاجات اداری بر طبق مقررات را بر عهده دارد . رسیدگی به ثبت دفاتر روزانه و کل و تهیه تراز طبق دستورالعمل های ایین نامه های جاری ، انجام مکاتبات اداری و نظارت بر تنظیم پرونده های پرسنلی ، تهیه پیش نویس گزارش ها ، همکاری با اداره حسابداری ، انجام مکاتبات در مورد مسائل رفاهی کارکنان و .... بر عهده متصدی امور اداری می باشد .
• عنوان : حسابدار
مسئولیت کنترل و رسیدگی به سوابق کلیه اسناد مربوط به هرگونه دریافت و پرداخت و رفع مغایرتها برای صدور اسناد و تهیه گزارش های لازم را عهده دار می باشد . لازم به ذکر است ثبت پرداختها و پردازش تحلیل روزانه بر عهده حسابدار می باشد .
• عنوان : کارشناس حسابداری
تعیین پرداخت های معتبر و همچنین به روز رسانی دریافتها از وظایف کارشناس حسابداری می باشد .
• عنوان : مسئول بخش عیب یابی ، تعویض و واگذاری
در صورت لزوم و با توجه به در خواست متقاضی ( مراجعه کننده ) ، پس از تایید مدارک مالکیت ، عملیاتی نظیر تغییر نام ( مستقیم و یا غیر مستقیم ) ، تغیییر نشانی ، اصلاح اشتباهات و ..... توسط مسئول بخش عیب یابی ، تعویض و واگذاری انجام می شود . همچنین وظیفه متصدی این پست پاسخگویی به درخواست های عملیاتی نظیر : واگذاری ، تعویض سیم کارت و رفع عیب هنگام معیوب شدن وسوختن سیم کارت می باشد .
• عنوان : مدیریت امور مشترکین
بررسی مدارک و فرم های سفارش بر اساس مصوبه ها و ایین نامه ها و اجرای بخشنامه ها بر عهده او می باشد . همچنین مدیر وظیفه دارد تقاضاهای مرتبط با ثبت نام را اعتبار سنجی نماید .
• عنوان : مسئول ثبت نام
شاغل این پست تحت نظر مقام مافوق ، مسئولیت ثبت نام از متقاضیان ، بررسی مدارک لازم جهت ثبت نام ، همکاری لازم با واحد مالی و اداری و .... را دارا می باشد . مسئول ثبت نام با توجه به نظر مدیریت امور مشترکین ، ثبت نام و دیگر عملیات مرتبط با ان را انجام می دهد .
• عنوان : مسئول بخش خدمات
انجام امور خدماتی مانند صدور قبض المثنی ، صدور فیش میان دوره و ارائه سرویس های ویژه بر عهده مسئول بخش خدمات می باشد . مسئول بخش خدمات به توجه به درخواست مراجعه کننده و یا با توجه به مقررات و ضوابط سرویس ویژه مشتری را فعال و یا غیر فعال می نماید .