یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

تحقیق درس اندیشه اسلامی : عدل الهی

اختصاصی از یارا فایل تحقیق درس اندیشه اسلامی : عدل الهی دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

تحقیق درس اندیشه اسلامی : عدل الهی


تحقیق درس اندیشه اسلامی : عدل الهی

 

 

 

 

 

 

 


فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحات:23

فهرست مطالب:

مقدمه....................................................................................١

عدل چیست؟...........................................................................٢

جبر و اختیار..............................................................................٦

مسئله عدل............................................................................٧

حسن و قبح ذاتی....................................................................٨
غرض و هدف در افعال خدا .........................................................٨
عدل بشری و عدل الهی.......................................................... ١٠
روشها و مشربها……………………….…..…………………………………… ١٢

 
ایرادها و اشکالها.....................................................................١٦


نتیجه گیری ...........................................................................١٧

منابع....................................................................................١٨

 

 

مقدمه

عدل یکی از صفات الهی است. خداوند عادل است و جهان را بر عدل استوار ساخته است.

رسول خد (ص) می فرماید :
             
              بالعدل قامت السماوات والارض.      آسمانها و زمین بر اساس عدل پا بر جاست.

زندگی انسانها نیز در داخل این نظام عادلانه قرار دارد . از این رو خداوند وعده داده که هر کس را

به آنچه استحقاق دارد برساند و حق کسی را ضایع نگرداند و به عدل رفتار کند.

اما زندگی انسان به گونه ای است در دنیا که همکان تحقق این وعده را نمیدهد. و همچنین استعداد

بسیاری از مردم به علت ستم دیگران شکوفا نمیگردد.

عصر ما از نظر دینی و مذهبی - خصوصا برای طبقه جوان - عصر اضطراب و دودلی و بحران

است . مقتضیات عصر و زمان ، یک سلسله تردیدها و سؤالها بوجود آورده و سؤالات کهنه و     

فراموش شده را نیز از نو مطرح ساخته است

آیا باید از این شک و تردیدها و پرس وجودها - که گاهی به حد افراط می‏رسد متأسف و ناراحت بود  

شک ، مقدمه یقین ، پرسش ، مقدمه‏ وصول ، و اضطراب ، مقدمه آرامش است . شک ، معبر خوب و

لازمی است هر چند منزل و توقفگاه نامناسبی است . اسلام که اینهمه دعوت به تفکر و ایقان می‏کند  

بطور ضمنی می‏فهماند که حالت اولیه بشر ، جهل و شک و تردید است و با تفکر و اندیشه صحیح

باید به سر منزل ایقان و اطمینان‏ برسد به همین سبب در اینجا به مسئله عدل الهی می پردازیم.




عدل چیست ؟
اولین مسأله‏ای که باید روشن شود این است که عدل چیست ؟ ظلم چیست ؟ تا مفهوم اصلی و دقیق عدل روشن نشود هر کوششی بیهوده است و از اشتباهات‏ مصون نخواهیم ماند . مجموعا چهار معنی و یا چهار مورد استعمال برای این‏ کلمه هست :
                                         الف . موزون بودن :
اگر مجموعه‏ای را در نظر بگیریم که در آن ، اجزاء و ابعاض مختلفی بکار رفته است و هدف خاصی از آن منظور است ، باید شرائط معینی در آن از حیث مقدار لازم هر جزء و از لحاظ کیفیت ارتباط اجزاء با یکدیگر رعایت‏ شود ، و تنها در این صورت است که آن مجموعه می‏تواند باقی بماند و اثر مطلوب خود را بدهد و نقش منظور را ایفا نماید . مثلا یک اجتماع اگر بخواهد باقی و برقرار بماند باید متعادل باشد ، یعنی هر چیزی در آن به‏ قدر لازم ( نه به قدر مساوی ) وجود داشته باشد . یک اجتماع متعادل ، به‏ کارهای فراوان اقتصادی ، سیاسی ، فرهنگی ، قضائی ، تربیتی احتیاج دارد و این کارها باید میان افراد تقسیم می‏شود و برای هر کدام از آن کارها به آن‏ اندازه که لازم و ضروری است افراد گماشته شوند . از جهت تعادل اجتماعی ، آنچه ضروری است این است که میزان احتیاجات در نظر گرفته شود و متناسب‏ با آناحتیاجات ، بودجه و نیرو مصرف گردد .
اینجاست که پای " مصلحت " به‏ میان می‏آید ، یعنی مصلحت کل ، مصلحتی که در آن ، بقاء و دوام " کل " و هدفهایی که از کل منظور است در نظر گرفته می‏شود . از این نظر ، " جزء " فقط وسیله است ، حسابی مستقل و برای خود ندارد.    
همچنین است تعادل فیزیکی ، یعنی مثلا یک ماشین که برای منظوری ساخته‏ می‏شود و انواع نیازمندیها برای ساختمان این ماشین هست ، اگر بخواهد یک‏ مصنوع متعادل باشد باید از هر ماده‏ای به قدری که لازم و ضروری است و احتیاج ایجاب می‏کند در آن بکار برده شود
تعادل شیمیائی نیز چنین است ، هر مرکب شیمیائی فرمول خاصی دارد و نسبت خاصی میان عناصر ترکیب کننده آن هست ، تنها با رعایت آن فرمول و آن نسبتها که متفاوت است تعادل برقرار می‏شود و آن مرکب بوجود می‏آید.    
جهان ، موزون و متعادل است ، اگر موزون و متعادل نبود برپا نبود ، نظم‏ و حساب و جریان معین و مشخصی نبود . در قرآن کریم آمده است : « و السماء رفعها و وضع المیزان » رحمان 7 .    
همانطور که مفسران گفته‏اند مقصود این است که در ساختمان جهان ، رعایت‏ تعادل شده است ، در هر چیز ، از هر ماده ای به قدر لازم استفاده شده است‏ ، فاصله‏ها اندازه‏گیری شده است . در حدیث نبوی آمده است : « بالعدل قامت السموات و الارض »    

 


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.