فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:21
فهرست مطالب:
عنوان صفحه
مقدمهای بر سازههای دریایی: 1
تاریخچه: 1
مقدمه: 2
تاریخچه سکوهای دریایی 4
انواع سکوهای دریایی ومحدوده کاربردهر یک: 6
سکوهای فلزی: 6
سکوهای ثابت شابلونی 7
سکوهای حفاری خود بالابر (جک آپ) 7
تاریخچه: 7
سکوهای مستغرق 8
سکوهای نیمه مستغرق 9
سکوهای پایه کششی 10
سکوهای کشتی سان 10
سکوهای برج مهار شده 11
سکوهای بتنی 13
تاریخچه 13
سکوهای حفاری 14
بارها و نیروهای محیطی وارد بر سکوهای دریایی: 14
نیروی باد 15
سرعت باد 15
نیروی زلزله: 16
1-3-5- تئوری موج ایری (Airy) 17
5-3-5- نیروی موج بر شمع قائم 17
اثر قطر شمع 19
مقدمهای بر سازههای دریایی:
تاریخچه:
تاریخچه تاریخچه احداث سازه های دریایی در جهان اولین بار به زمان خشایارشاه و داریوش کبیر در زمان هخامنشی می رسد که در سال 480 ق. م نخستین کانال دریایی بنام آتوس توسط آرتاخانه مهندس ایرانی ساخته شد که امروزه به آن پرولاکا می گویند.
در زمان ساسانیان دیوار معروف به سد سکندر بر روی مشک های پر باد ساخته شد و به تدریج با افزایش وزن دیوار در آب فرو رفته تا بر کف نشسته است. این موضوع در تاریخ مسعودی نیز ذکر شده است و نامبرده در سال 302 هجری قمری از بقایایی آن بازدید کرده است ]19[.
ولی صنعت مدرن سازههای دریایی از سال 1890 م. پس از به دست آمدن امتیاز نفت در سواحل کالیفرنیا متولد گردید و تا سال 1900 م. پلهایی با طول 150 متر در عمق 5/3 متری ساخته شد و تا سال 1942 سکوهایی تا عمق 6 متر نیز ساخته شد. اولین سکوی فولادی در سال 1946 و نخستین جادکت با تکنیک دریایی در سال 1947 ساخته شد و در سال 1966 سکویی با عمق 64 متر در خلیج سانتاباربارا بنام هالی ساخته شد که سمبل سکوهای دریایی در کتب کلاسیک است ]20[. درنهایت بلندترین سکو از نوع جاکت فولادی به ارتفاع 25/492 متر بنام بال وینکل در همان خلیج در سال 1988 طی یک دوره 5 ساله ساخته شده که این سازه علاوه بر آنکه بلندترین سکوی جهان است. پس از برج مخاتراتی در کانادا بلندترین سازه ساخته شده در جهان است و پس از آن مبرج سیرز شیکاگو قرار دارد ]81 و 184[ (نگاره 1-1).
در ایران از سال 1964 نخستین سکو نصب گردید و تاکنون بیش از 130 سکو در خلیج فارس نصب شده است که بخشی از آنها در جریان جنگ تحمیلی آسیب دیدهاند.
مقدمه:
سکوهای دریایی به منظور استحصال نفت و گاز احداث می گردند. در سال 1988 سهم سکوهای دریایی در تولید نفت 9% مصرف جهانی و در سال 2000 معادل 20% بوده است.
متذکر می گردد که تولید جهانی نفت در سال 2000 برابر 73 میلیون بشکه در روز بوده است. ارقام جدول فوق به روشنی بیانگر اهمیت رو به رشدسکوها در تولید نفت و نیز سرمایه سنگین مورد نیاز برای احداث آنها می باشند.
تعداد سکوهای دریایی در سواحل، خلیج ها و اقیانوس های جهان به حدود ده هزار عدد می رسد. به عنوان دورنمایی از چنین فعالیت هایی ، ذیلاً چگونگی استخراج نفت دریایی به طور خلاصه تشریح می شود. این زمینه کاری بسیار وسیع بوده و از کاوش زمین شناس ها و ژئوفیزیستها به دنبال ذخایر احتمالی درچینه های (Strata) کف دریا شروع شده وبه حمل نفت ازدریا به محل مورد نظر در خشکی پایان می پذیرد.
طراحی سکوهای دریایی از جهات بسیاری شبیه سازه های خشکی است. با این تفاوت که سازه در خشکی ساخته شده و در دریا نصب می شود. از آنجا که ذکر تمام مراحل طراحی سکوهای دریایی مشکل است، فقط به چند مرحله زیر اشاره می شود.
معمولاً برای سکوهای دریایی در یک منطقه خاص، فقط حداقل سطح عرشه مورد لزوم و بارهای وارده بر آن بیان می شود. انتخاب سازه اقتصادی برای تحمل عرشه مورد نظر به روش های اجرا و نصب و شرایط محیطی و محلی بستگی دارد. شرایط محیطی شامل اثر باد، جریان و امواج آب و همچنین خطرات ناشی از قطعات شناور یخ و زلزله می شود. عمق آب و مشخصات بستر دریا جزء شرایط محلی هستند . شالوده سازه با توجه به مشخصات بستر دریا طرح می شود.