یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

تحقیق آموزش تکنیکهای کشتی آزاد و فرنگی

اختصاصی از یارا فایل تحقیق آموزش تکنیکهای کشتی آزاد و فرنگی دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

تحقیق آموزش تکنیکهای کشتی آزاد و فرنگی


تحقیق آموزش تکنیکهای کشتی آزاد و فرنگی

 

 

 

 

 

 


فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحات:73

فهرست مطالب:
عنوان                                        صفحه
بخش اول    1
مقدمه    1
«تاریخچه»    4
کشتی در ایران    6
کشتی محلی ایران    7
تعریف کشتی و فایده آن    9
مختصری از بهداشت ورزش    10
عوامل موثر در کشتی    13
آسیب‌دیدگی گوش در ورزشکاران کشتی    21
بخش دوم    25
نقش مربی در قالب یک کوچ    25
راه و روش صحیح تمرین کردن و شرکت در مسابقات و همچنین حداقل وظیفه کوچینگ در کنار تشک تمرین و مسابقه    27
ویژگی‌ها و خصوصیات یک مربی موفق    30
برنامه تمرین برای کشتی‌گیر    35
برنامه تمرینی و تغذیه یک هفته مانده به مسابقات    44
تفاوت‌های فردی در ورزشکاران    48
ورزش صحیح در سنین پائین برنامه نوجوانان و هدف تمرین    58
بخش سوم    64
گارد و حالات مختلف آن    64
نام‌گذاری گاردهای کشتی فرنگی و آزاد    64

گارد ژاپنی    65
گاردهای مخالف‌ـ موافق‌ـ مختلط    66
بخش چهارم    68
نام 210 فن در کشتی    68
گرفتن زیر دو خم در گارد موافق و تبدیل کردن آن به سر زیر بغل    70
گرفتن زیر یک خم و درو کردن حریف با پا    70
گرفتن زیر یک خم و درو کردن حریف با پا    71
گرفتن زیر از مچ پا در گارد مخالف    71
گرفتن زیر از مچ پا در گارد مخالف    71
اجرای فن یک خم درخت‌کن    71
اجرای فن یک خم درخت‌کن    71
اجرای فن یک خم و دو خم در گارد مخالف    71
«اجرای فن یک خم و دو خم در گارد مخالف    72
گرفتن زیر دو خم    72

 

 

 

بخش اول مقدمه

آدمی در مراحل تمدن به درجات عالی رسیده و اندیشه و فکر او بسیار تابناک شده و حاصل کار و اندیشه و هوشمندی انسان یعنی علوم و معارف بشری نیز روز به روز وسعت یافته است هریک از دانش‌ها و فروغ معرفت‌های انسانی در قرن بیستم به صورت دریای پهناور درآمده است به‌طوری‌که در هر یک از رشته‌های علوم باید سالها وقت صرف کرد تا در آن تخصصی یافت یا قسمتی از آن را تحصیل و درک نمود.

امروزه کسی هم که در یک رشته کار می‌کند و می‌خواهد در آن تخصص یابد و به مقامی شامخ برسد، نه تنها ناگزیر است از برگزاری مسابقه آن علم یا فن در جهان آگاه گردد و از بزرگان آن رشته تاسی جوید و پیش برود، بلکه همین فرد باید علاقمند به این رشته هم باشد و همین موارد لزوم داشتن اطلاعات کلی و یا معلومات عموی را ایجاب می‌کند.

بعنوان مثال، چه کسی می‌تواند هر وقت خواست از هرچیز که به نام اطلاعات ورزشی و یا غیره نامیده می‌شود، آگاهی حاصل کند؛ و به مقصود خود برسد. مگر آنکه مجموعه‌ای در این باره بدست داشته باشد تا هر وقت خواست در آن بنگرد و گمشده خویش را بیابد. یکی از این اطلاعات، دانستنی‌های ورزشی است.

ورزش تاریخچه طولانی دارد. در مملکت ما ورزش‌های باستانی با اهمیت خاصی، همیشه در گذشته مورد توجه بوده و یکی از اصول پرورش ایرانیان شریف و اصیل به شمار می‌رفته است. در عصری که ما در آن هستیم ورزش اهمیت بیشتری به خود گرفته چه از لحاظ یک زندگی ماشینی و شهری که مجال استفاده از ورزش‌های طبیعی را که زندگی در اعصار گذشته به همراه داشت نمی‌دهد و چه از لحاظ تنوع کارها و لزوم مقاومت در مقابل شداید و ناراحتی‌های ناشی از این گونه زندگی، داشتن جسمی نیرومند و سالم را ایجاب می‌کند. خاصیت اعضاء و قوا و استعدادهای انسانی است که اگر به کار افتد تقویت می‌شوند و نیرو می‌گیرند و به حد رشد و کمال می‌رسند و اگر بیکار و عاطل بمانند و سست شده باشند رو به ضعف و ناتوانی می‌روند. با توجه به این خاصیت، باید با تنظیم یک سلسله ورزش‌های صحیح، موجبات تقویت جسم را فراهم کرد تا در عرصه پیکار زندگی آماده پایداری در برابر مشکلات و رفع موانع و پیشروی در راه ترقی و تعالی بود.

ورزش از نظر تامین و تضمین ترقی و سعادت یک ملت اهمیت خاص دارد و باید کاری کرد تا از محوطه محدود زمین‌های بازی محدود به خانه‌ها و روستاها گسترش پیدا کند و به همه افراد مردم از خرد و کلان در آن شرکت جویند و موجبات تامین سلامتی و نیرومندی تمام افراد از هر طبقه و صنف و در هر سن و سالی که باشند فراهم شود. حکیم فردوسی که در هزار و چند سال پیش گفته و فعلا شعار عالی تربیت بدنی ایران شده بهتر از هر گفته‌ای اهمیت و فایده ورزش را نشان می‌دهد آنجا که فرموده‌:

ز نیرو بود مرد را راستی

ز سستی کژی زاید و کاستی

بدن سالم و تن نیرومند زمینه را برای پرورش خصائل نیکو و روحیه سالم و مطلوب آماده می‌سازد چنانکه قدما گفته‌اند عقل سالم در بدن سالم و برعکس بدن رنجور کمتر مجل بروز و ظهور استعدادهای عالیه وجنبه‌های اخلاقی و ممتاز صفات انسانی را می دهد. سستی کژی و کاستی است تنبلی، فساد، انحراف...، همه و همه نتیجه و زاییده سستی و رنجوری است.

با توجه به این اصول، ورزش از نظر تامین سعادت ملت ما اهمیت خاص دارد. بادید جوانان مملکت و کلیه طبقات دیگر ورزش را فریضه ملی بدانند و با رعایت اصول صحیح آن سعی کافی در نیرومند کردن جسم و جان خود داشته باشند تا بتوانند به نحو شایسته وظیفه‌ای که «جهاد ملی» در راه خدمت به مملکت واگذار کرده به خوبی تشخیص داده و به شایستگی ایفا نمایند تا شرف و عظمت و اعتلا مملکت تضمین شود و آرزوی ملی ما در به‌ ثمر رسیدن اصول انقلاب تحقق پذیرد. در خاتمه ضمن تشکر از ناشر محترم، امیدوارم تا مطالب این کتاب مورد استفاده کلیه علاقمندان به این ورزش قرار گرفته و از ارائه پیشنهادهای خود برای رفع نقایص احتمالی در چاپ‌های آتی دریغ نفرمایند.

م. کیادلیری

زندگی به من آموخت که مردم را دوست بدارم و تا آنجا که در حد توانایی من است به انان کمک کنم، حال این کمک از چه طریقی و از چه راهی باشد مهم نیست، هرکس به قدر توانائیش.

«تاریخچه»

ورزش کشتی یکی از با سابقه‌ترین رشته‌های ورزشی است که در نزد ملل گیتی، از دوران باستان به شکل‌های مختلف برگزار می‌شده و تقریبا در هیچ ایل و قبیله و روستا و شهری نیست که این ورزش برای مردم آشنا نباشد.

مبدا کشتی به حیات انسان برمی‌گردد. از زمان‌های بسیار دور، کشتی چیزی کاملا متفاوت با چیزی که امروزه ما آن را می‌شناسیم بوده است.

وقتی انسان نخستین دریافت که به کمک قدرت بدنی و زور بازوی خود می‌تواند بهتر بر حریفان و حیوانات مهاجم چیره شود، بیشتر به اهمیت کشتی پی برد.

در آن هنگام کشتی ورزشی نبود که در اوقات بیکاری انجام شود و یا وسیله‌ای برای استراحت و یا فرار از جامعه باشد، بلکه وسیله‌ای برای ادامه بقاء بوده است.

به کمک کشتی بود که انسان می‌توانست از جان خود و خانواده خود محافظت کند و باز هم به خاطر کشتی بود که انسان می‌توانست غذا به دست آورد. مردان هر خانواده و قبیله ای که زورمندتر از بقیه بودند، موقعیت و مقام بیشتری نسبت به دیگر خانواده‌ها و قبایل کسب می‌کردند و حتی رئیس و فرمانده بقیه می‌شدند.

قرن‌ها بعد هنگامی که انسان توانست به آتش دست یابد، به زراعت بپردازد، از فلزات ابزار بسازد و حیوانات را اهلی کند، کم‌کم کشتی جنبه‌های جدیدی به خود گرفت. از این زمان به بعد، کشتی تبدیل به یک وسیله سرگرمی شد.

علاوه بر این، مردان دست به کشتی می‌زدند تا قدرت خود را بیازمایند و مشخص شود که چه کسی قوی‌تر است.

کشتی در طول تاریخ

بسیاری از کتیبه‌هایی که از روزگاران قدیم و حدود پنج هزار سال پیش به جای مانده و توسط باستان‌شناسان کشف شده است، ثابت می‌کنند که کشتی در میان مصریان و آشوریان رواج بسیار داشته و دارای قاعده و مقررات مخصوصی بوده است.

از بین‌النهرین و مصر، فنون کشتی به مناطق دور و نزدیک آسیا و روم و یونان راه پیدا کرد و در هرجا گسترش و تکامل بیشتری یافت. مربیان کشتی در یونان باستان، مراحل اجرای هر فن کشتی را به‌صورت چند نقاشی در حالات مختلف بر روی صفحات کاغذ پاپیروس یا پوست نقاشی می‌کردند و به کمک آنها شاگردان خود را تعلیم می‌دادند.

کشتی در ایران

در ایران قدیم، کشتی گرفتن و زورآزمایی کردن اهمیت بسیار داشته است و این ورزش در زندگی و سنت‌های ما ایرانیان به قدری ریشه دوانیده که تبدیل به یک ورزش ملی شده است.

درباره کلمه کشتی و اینکه به چه معناست و از کجا ریشه گرفته است، باید گفت که زرتشتیان و پارسیان باستان، هنگام غروب آفتاب، بندی به کمر خود می‌بستند و در برابر کانون آتش به دعا خواندن می‌پرداختند، آن کمربند «کستی» نامیده می‌شد و کشتی گرفتن هم از این کلمه آمده به معنی کمر یکدیگر را گرفتن.

البته واژه «کستی» هم در طی زمان تبدیل به کشتی شده و امروزه برای نامیدن این ورزش که زورگری و زورآزمایی است به کار می‌رود.

در شاهنامه فردوسی، درباره کشتی بسیار گفته شده و از صفات رستم و دیگر پهلوانان شاهنامه، کشتی گرفتن و مهارت و قدرت فراوان آنها در این فن است.

 

 

کشتی محلی ایران

در نقاط مختلف ایران، متناسب با شرایط آب و هوایی و آداب و رسوم مردم، کشتی‌های مختلف و متنوعی رواج دارد که مشهورترین آنها عبارتند از:

کشتی پهلوانی:

این کشتی در زورخانه‌ها متداول است و کشتی باستانی نیز گفته می‌شود.

در کشتی پهلوانی، حریفان شلوار مخصوص (با کمرند و زانوبند چرمین) می‌پوشند و طی زورآزمایی، گرفتن کمربند و زانوبند آزاد است.

کشتی باچوخه:

این کشتی در سراسر استان خراسان،‌ به ویژه قوچان، بجنورد، شیروان، اسفراین، فریمان، و چناران رواج دارد و در فضای آزاد به اجرا در می‌آید.

کشتی لوچو:

از ورزش‌های محبوب روستاهای مازندران است و چون جایزه کشتی‌گیران را بر نوک یک چوب در وسط میدان آویزان می‌کنند، به آن لوچو می‌گویند. جایزه قهرمانان لوچو، به طور معمول قواره پارچه، گاو و گوسفند است که به همان چوب وسط میدان بسته می‌شود.

کشتی گیله مردی:

کشتی سنتی، متداول در استان گیلان است که چند قرن است در این منطقه رواج دارد. کشتی گیله‌مردی با زدن ضربه‌های دست و بر هم زدن تعادل حریف همراه است و هرکس که بتواند هرجای بدن حریف خود (غیر از کف پاها) را با زمین آشنا کند، برنده محسوب می‌شود. لباس کشتی‌گیران گیله‌مردی تنها یک شلوار تنگ است.

تختی رفت تا کشتی بماند.

تختی هرگز نمی‌میرد.

کشتی زوران پاتوله:

کشتی سنتی و محلی کردستان. در این کشتی دو حریف کمربند یکدیگر را می‌گیرند و سعی می‌کنند با چرخاندن و پشت پا زدن، دیگری را از حالت تعادل خارج کنند و به زمین بزنند. در مناطق کردستان و کشتی‌های محلی دیگری، از قبیل زوران مچکه، زیر و بالا و کشتی لری متداول است.

کشتی جنگ (یا زوران): در منطقه الیگودرز و روستاهای آن

کشتی بغل به بغل: در روستاهای قزوین

کشتی آشیرما: در آذربایجان شرقی و روستاهای اطراف خوی

کشتی گرش: در ماطق ترکمن‌نشین

کشتی عربی: در میان ایلات و عشایر خوزستان

کشتی کمربندی: در اصفهان، به ویژه در روستاهای شهرستان فریدن

کشتی لشگرکشی: در استان یزد

کشتی دسته بغل: کشتی محلی استان فارس، به ویژه منطقه ارسنجان

و دیگر انواع کشتی در میان ایلها و عشایر و مناطق روستایی ایران.

کشتی با چوخه

پهلوان احمد وفادار

کشتی سنتی ورزشی عشایر آذربایجان

کشتی

«تعریف کشتی و فایده آن»

کشتی از جمله ورزش‌های سنگین و کاملیست که از قدیم مورد توجه ورزشکاران ایران بوده است.

بهترین تعریفی که می‌توان برای کشتی بیان نمود این است: کشتی عبارت است از رد و بدل کردن فنونی که در نتیجه تمرین و فعالیت طرفین که قبلا به دست آمده و در موقع لزوم به کار می‌آید و سرانجام به نفع یکی و به ضرر دیگری خاتمه می‌پذیرد.

کشتی گذشته از فوائد بیشماری که برای نیرو بخشیدن به عضلات و نسوج بدن دارد از فوائد و نتایج معنوی و روحی نیز شخص را بی‌بهره نمی‌گذارد کشتی روح شهامت و تسلط و در عین حال خونسردی و داشتن ظرفیت و حتی فروتنی و گذشت را که مخصوص پهلوانان است در انسان تقویت می‌کند.

شخص کشتی‌گیر نه تنها برای مقابله با صدمات جسمی و عوارضی که ممکنست برای او پیش آید آماده می‌باشد بلکه بیش از اشخاص دیگر، می‌تواند ناملایمات زندگی را بر خود هموار سازد.

زندگی که ما با آن سروکار داریم جیزی جز جنگ و ستیز و مبارزه نیست. زندگی حریف زورمندیست که خواه و ناخواه انسان را به نبرد با خود می‌طلبد. می‌توان گفت، معنی حقیقی زندگی و کیفیت برخورد و مبارزه با پیش‌آمدهای آن در این کلمه (کشتی) نهفته است، درست است که ورزش‌های مختلف نسوج و عضلات بدن را رشد و نیرو می‌بخشد. ولی کشتی هنر این عضلات و فایده ریاضت آنها را معلوم می‌گرداند و در واقع کشتی نسبت به ورزش‌های دیگر جنبه عملی‌تری را حائز است.


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.