یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

تحقیق مدیریت و سازماندهی

اختصاصی از یارا فایل تحقیق مدیریت و سازماندهی دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

تحقیق مدیریت و سازماندهی


تحقیق مدیریت و سازماندهی

 

 

 

 

 

 


فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحات:81

فهرست مطالب:
    مقدمه
    تعریف مدیریت
    نظریه نقش های مدیریتی
    خلاقیت مدیران
    مدیریت موفق و موثر
    چگونه می توان مدیر موفق و موثری بود؟
    برنامه ریزی
    فلسفه و ضرورت برنامه ریزی
    سازماندهی
    تعریف سازماندهی
    انواع مختلف سازماندهی
تعریف سازمان رسمی
تعریف سازمان غیر رسمی
    عناوین مرتبط
منبع

 

 

 

1_ توانایی تشخیص مفهوم مدیریت و اصول آن

_ آشنایی با مفهوم سیستم و انواع آن (سیستم های بازوبسته و کارکرد آن) .

_ آشنایی با مفهوم سازمان و انواع آن و کارکردهای سازمان های رسمی و غیر رسمی .

_ شناسایی سبک های مدیریتی ، آشنایی با اصول مدیریت و کاربرد آن ها .


اصول مدیریت دولتی

مقدمه :

ظهور سازمان های اجتماعی و گسترش روزافزون آن ها یکی از خصیصه های بارز تمدن بشری است .

و به این ترتیب و با توجه به عوامل گوناگون مکانی و زمانی و ویژگی ها و نیازهای خاص هر جامعه هرروز بر تکامل و توسعه این سازمان ها افزوده می شود . بدیهی است هر سازمان اجتماعی برای نیل به اهدافی طراحی شده و با توجه به ساختارش نیازمند نوعی مدیریت است . یکی از پیامدهای مهم درهم ریخته شدن نظام ارزشی غرب حاکم شدن مکتب اصالت . نفع بر روند فعالیت های اقتصادی و تولید است . معتقدین به این مکتب این عمل را تا آنجا درست قلمداد میکند که برای فرد یا افرادی بیشترین خوشی و آسایش را به وجود آورد به بیان دیگر ملاک درستی یک عمل نتایج آن است نه شیوه انجام آن عمل .

ایجاد و بهبود حافظه سازمانی ، یکی از شیوه های مدیریت منابع فکری و فرهیخته است . حافظه سازمانی با گردآوری ، سازماندهی ، توزیع و استفاده مجدد از دانش ایجاد شده توسط کارکنان ، دارایی کلیدی سازمان یعنی دانش را توسعه داده و تقویت می کند .

حافظه سازمانی ، تنها وسیله و ابزار جمع آوری و نگهداری دانش نیست بلکه وسیله ای برای به اشتراک گذاشتن دانش نیز محسوب می شود . هدف ابزاری حافظه سازمانی تامین اطلاعات مناسب برای رویه های سازمانی است که نمی توان آن ها را در جایی غیر از سازمان خود آموخت .

یادگیری سازمانی زمانی اتفاق می افتد که موجب تغییر عقاید و دیدگاه های موجود شده و دیدگاه جدیدی را خلق کند و از طریق ارتباط و تعامل به تمام سطوح سازمانی منتقل شود . این انتقال از طریق مشارکت بهتر صورت می گیرد و از نظر « پیتر سنگه » روش های یادگیری در سازمان یادگیرنده عبارتند از : مهارت فردی ، یادگیری تیمی ، تفکر سیستمی ، بصیرت مشترک و مدل های ذهنی .

سازمان یادگیرنده فرصت یادگیری برای تمامی اعضای خود را فراهم می سازد . سازمان های یادگیرنده پیوسته درحال افزایش توانایی خود برای ساختن آینده هستند «سنگه» معتقد است سازمان یادگیرنده،

 

به گروهی گفته می شود که به طور مستر در پی افزایش قابلیت های خود برای خلق چیزهایی است

که می خواهد ایجاد کند .


تعریف مدیریت

مدیریت فرآیند به کارگیری موثر و کارآمد منابع مادی و انسانی در برنامه ریزی سازماندهی بسیج منابع و امکانات هدایت و کنترل است که برای دستیابی به اهداف سازمانی و بر اساس نظام آموزشی و ارزشی مورد قبول صورت می گیرد .

واقعاً باید گفت ، که در ابتدا انسان ها درباره مدیریت چقدر می دانند ؟

دانش مدیریت تا چه حد علمی است و آیا مدیریت علم است یا هنر ؟

بخشی از مدیریت را می توان از طریق مدیریت آموزش فرا گرفت و بخشی دیگر را ضمن کار باید آموخت در واقع بخشی را که با آموزش فراگرفته می شود علم مدیریت است و بخشی را که موجب به کار بستن اندوخته ها در شرایط گوناگون می شود هنر مدیریت می نامند . به عبارتی دیگر سخن علم دانستن است و هنر توانستن .


نظریه نقش های مدیریتی

جدیدترین نظریه مدیریت نظریه نقش های مدیری است اساس این نظریه این است که آنچه را مدیر انجام می دهد باید ملاحظه نمود و برپایه چنین ملاحظاتی فعالیت ها یا نقش های مدیری را معین کرد آدیزس ( adizes ) با مطالعه مدیریت برای اداره موثر هر سازمان چهار نقش «مدیر تولید _ اجرایی _ ابداعی و ترکیبی » را لازم می داند هریک از این نقش های مدیری با یکی از خرده سیستم و یک سیستم اجتماعی ارتباط دارد . زیرا هر نوع سازمانی خواه بازرگانی ، صنعتی یا اداری یک سیستم اجتماعی است و بیشتر خرده سیستم های اجتماعی مرکب از خرده سیستم های به هم پیوسته زیادی هستند که شامل خرده سیستم های انسانی ، اجتماعی ، اداری ، ساختاری ، اطلاعاتی ، تصمیم گیری و تکنولوژی اقتصادی است .

 

آدریزس این چنین استدلال می کند که به طور کامل هر چهار نقش را ایفا کنند و هیچ گونه سبک مدیری غلط نداشته باشند . زیرا چنین مدیری باید تکنیسینی عالی ، رئیس ، مبتکر و نیز ترکیب کننده باشد .

هر مدیری با توجه به نوع کار سطح سازمان و شرایط محیطی به درجاتی از مهارت های مدیری نیاز دارد . مدیریت به شکل یک هرم است که در پایین آن عالی ، در وسط میانی ، در بالا عملیاتی ، مدیران عملیاتی : این مدیران سرشان بسیار شلوغ است و مراجعه مکرر افراد موجب انقطاع کارشان می شود و اغلب مجبورند برای نظارت در رفت و آمد باشند و برای پرسنل خود ماموریت های کاری خاص تعیین کنند و یا برنامه عملیاتی تفصیلی کوتاه مدت طرح ریزی می کنند . مدیران میانی ؛ آن ها به طور مستقیم به مدیریت رده بالا گزارش میدهند کارشان مدیریت بر سرپرستان است و نقش حلقه واسطی را میان مدیریت عالی و مدیران عملیاتی به عهده دارند . بیشتر وقت ها به تحلیل داده ها ، آماده کردن اطلاعات برای تصمیم گیری تبدیل تصمیم های مدیریت عالی به پروژه های معین برای سرپرستان و جهت دادن به نتایج کار مدیران عملیاتی است .

مدیریت عالی ، مدیری که در نقش های عملیاتی و میانی موفق بوده و عملکرد کلی واحدهای عمده را ارزیابی می کنند و درباره موضوعات ومسائل کلی با مدیران سطح پایین به تبادل نظر می نشینند و بیشتر وقتشان را با همکاران یا افراد خارج از سازمان و اندک زمانی را با افراد زیر دست می گذرانند .

هر مدیری باید خلاقیت داشته باشد . خلاقیت یعنی به کار گیری توانایی های دهنی برای ایجاد یک فکر یا مفهوم جدید تداوم حیات سازمان ها به بازسازی آن ها بستگی دارد . بازسازی سازمان ها از طریق هماهنگ کردن اهداف یا وضعیت روز و اصلاح و بهبود روش های حصول این اهداف انجام     می شود .

ماکسیم گورکی می گوید : اگر کار تفریح باشد زندگی لذتبخش است و اگر وظیفه باشد زندگی بردگی است .

خلاقیت مدیران

هر مدیری باید خلاقیت داشته باشد . خلاقیت یعنی به کارگیری توانایی های ذهنی برای ایجاد یک فکر یا مفهوم جدید .

تداوم حیات سازمان ها به بازسازی آن ها بستگی دارد . بازسازی سازمان ها از طریق هماهنگ کردن اهداف با وضعیت روز و اصلاح و بهبود روش های حصول این اهداف انجام می شود .

چه کسی خلاقیت و نوآوری می کند ؟

هر انسان مدیر یا عنصر مدیری از استعداد خلاقیت برخوردار است بنا بر این نباید خلاقیت فقط در انحصار مدیران خاصی باشد . زیرا آنچه که محکمتر از وجود استعداد خلاقیت است جلوگیری از عوامل بازدارنده ظهور آن است که در صورت آزاد سازی ذهن از پیش فرض ها و الگوهای زنجیرهای ذهنی در مدت کوتاهی توان خلاقیت و به کارگیری فکرهای نو در عمل را می توان دو برابر افزایش داد .


مدیریت موفق و موثر

مدیریت موفق و موثر عبارت است از کسب اهداف سازمانی یا چیزی بیش از آن . ویلیام جیمز با تحقیقی که درباره انگیزش انجام داد ، به این نتیجه رسید که کارکنان ساعتی ، تقریباً با میزان کاری در حدود 20 الی 30 درصد تواناییشان می توانستند شغل خود را حفظ کنند و اخراج نشوند ، این تحقیق همچنین نشان داد که اگر کارکنان ، انگیزش بیشتری داشته باشند تقریباً با 80 الی 90 درصد توانایی خود ، کار می کنند .

مدیری که بتواند حداقل کار مورد قبول را با استفاده از امکانات مدیری مانند توبیخ ، کسر حقوق و ..... فراهم سازد ، مدیر موفق نامیده می شود ولی مدیر موثر کسی است که بتواند 80 الی 90 درصد توانایی های افراد را به کار گیرد .

چگونه می توان مدیر موفق و موثری بود ؟

برای موفق و موثر بودن ، توانایی های ذاتی و اکتسابی معینی لازم است . مدیر موثر نیاز به توانایی های فنی ، انسانی ادارکی ، طراحی و حل مسائل دارد . یک مدیر موفق ، نگرش و انگیزه های معینی دارد . پاداش های سازمانی ( اضافه حقوق ، ارتقاء و ..... ) و جو سازمانی برانگیزه و انگیزش وی اثر دارد . یکی از موفقیت ها ، رویداد های پیش بینی نشده و امدادهای غیبی است . زیرا همیشه توانایی های افراد نیست که برای ایشان موفقیت می آورد . بررسی میزان موفقیت و موثر بودن هر مدیر بر اساس دیدگاه و معیارهای سازمانی صورت می گیرد .

برنامه ریزی

هنگامی که آدمی در مسیر رشد عقلانی خود به ضرورت برنامه ریزی در زندگی خویش پی برد ، آن را در نظام های اجتماعی به عنوان ابزاری در خدمت مدیریت و رهبری ، مورد توجه قرار داد و امروز   می بینیم که ساختار وجودی سازمان ها پیچیده گشته اند ، که بدون برنامه ریزی های دقیق نمی توانند به حیات خود تداوم بخشند .

تعریف برنامه ریزی

برای دست یافتن به هدف مورد نظر ، باید از تلاش فیزیکی یا اقدام به انجام کار ، تلاش ذهنی یا برنامه ریزی کافی صورت بگیرد . « برنامه ریزی شالوده مدیریت را تشکیل می دهد » .

فلسفه و ضرورت برنامه ریزی

فلسفه برنامه ریزی به عنوان یک نگرش و راه زندگی که متضمن تعهد به عمل بر مبنای اندیشه ، تفکر و عزم راسخ به برنامه ریزی منظم و مداوم می باشد ، بخش انعطاف ناپذیر مدیریت است ، فرد و سازمان برای رسیدن به اهداف خویش نیاز به برنامه ریزی دارند ، بنابر این ضرورت برنامه ریزی ، برای رسیدن به جزیی ترین اهداف یک واقعیت انکار ناپذیر است . نیاز به برنامه ریزی از این واقعیت نشات گرفته است .

                               « همه نهادها در محیطی متحول فعالیت می کنند »


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.