دانلود پایان نامه بررسی رابطه بین جریان وجوه نقد، اقلام تعهدی جاری و غیر جاری با ارزش بازار شرکتها
فهرست مطالب
چکیده..........................................................................................................................................................................1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1 مقدمه....................................................................................................................................................................3
1-2 بیان مسأله..............................................................................................................................................................2
1-3 اهداف تحقیق........................................................................................................................................................5
1-4 اهمیت و ضرورت تحقیق.......................................................................................................................................5
1-5 فرضیههای تحقیق...................................................................................................................................................6
1-6 روششناسی تحقیق................................................................................................................................................6
1-7واژهها و اصطلاحات کلیدی....................................................................................................................................7
1-8 خلاصه مباحث آینده.............................................................................................................................................7
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
2-1 مقدمه....................................................................................................................................................................9
2-2 نیازهای اطلاعاتی استفادهکنندگان..........................................................................................................................9
2-3 ویژگیهای کیفی اطلاعات مالی............................................................................................................................10
2-3-1 مربوط بودن..................................................................................................................................................10
2-4 محتوای اطلاعات مالی.........................................................................................................................................10
2-4-1 انواع آزمونهای محتوای اطلاعات مالی.........................................................................................................10
2-5 محتوای اطلاعاتی سودحسابداری و ارزش بازار شرکت........................................................................................12
2-5-1حلقه ارتباطی سود و بازده...............................................................................................................................13
2-5-1-1مدل ارزشیابی مبتنی بر سود......................................................................................................................13
2-6محتوای اطلاعاتی اقلام تعهدی و ارزش بازار شرکت.............................................................................................13
2-6-1 طبقهبندی اقلام تعهدی به جاری و غیرجاری..................................................................................................14
2-6-1-1اقلام تعهدی جاری...................................................................................................................................15
2-6-1-2اقلام تعهدی غیرجاری.............................................................................................................................15
2-7 جریان نقدی عملیاتی...........................................................................................................................................16
2-7-1محتوای اطلاعاتی وجه نقدعملیاتی و ارزش بازار شرکت.................................................................................16
2-8جریان وجه نقد آزاد.............................................................................................................................................18
2-8-1سودخالص یک عقیده و جریان وجوه نقد یک واقعیت...................................................................................18
2-8-2محتوای اطلاعاتی وجه نقد آزاد و ارزش بازار شرکت.....................................................................................19
2-9 مقایسه محتوای اطلاعاتی سود و جریانهای نقدی شرکت....................................................................................20
2-9-1مقایسه سود و جریانات نقدی از دیدگاه استفادهکنندگان مختلف.....................................................................20
2-9-2مقایسه محتوای اطلاعاتی سود و جریانات نقدی..............................................................................................21
2-9-2-1کیفیت سود.............................................................................................................................................21
2-9-2-2سود و جریان نقدی..................................................................................................................................22
2-10 رابطه بین جریان وجوه نقد، اقلام تعهدی جاری و غیرجاری با ارزش بازار شرکت...............................................23
2-11 پیشینه تحقیق......................................................................................................................................................26
2-11-1مروری بر تحقیقات گذشته در ایران..............................................................................................................26
2-11-2مروری بر تحقیقات گذشته در خارج از ایران................................................................................................32
فصل سوم: روش تحقیق
3-1 مقدمه..................................................................................................................................................................39
3-2 روششناسی تحقیق..............................................................................................................................................39
3-2-1قلمرو مکانی تحقیق........................................................................................................................................39
3-2-2قلمرو زمانی تحقیق.........................................................................................................................................40
3-2-3قلمرو موضوعی تحقیق...................................................................................................................................40
3-2-4جامعه، نمونه آماری و روش نمونهگیری............................................................................................................40
3-2-5 ابزار جمع آوری دادهها...................................................................................................................................41
3-3 معرفی متغیرها و نحوه محاسبة آنها........................................................................................................................41
3-3-1 محاسبه متغیر سایر اطلاعات..........................................................................................................................40
3-4 فرضیههای تحقیق.................................................................................................................................................41
3-5 تبیین الگوهای تحقیق...........................................................................................................................................41
3-6 نحوة تجزیه و تحلیل فرضیهها..............................................................................................................................41
3-7 روشهای آماری.................................................................................................................................................46
3-7-1 آزمون Fلیمر.................................................................................................................................................47
3-7-2 آزمون هاسمن...............................................................................................................................................47
3-7-3 تحلیل رگرسیون............................................................................................................................................48
3-7-4 آزمون روایی و پایایی....................................................................................................................................50
3-7-5 آزمون t........................................................................................................................................................50
3-7-6 آزمون F.......................................................................................................................................................51
3-7-7 آزمون کفایت نمونهگیری.............................................................................................................................51
3-8 خلاصه فصل........................................................................................................................................................51
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
4-1 مقدمه..................................................................................................................................................................54
4-2تجزیه و تحلیل اطلاعات.......................................................................................................................................54
4-3 آمار توصیفی.......................................................................................................................................................54
4-4 همبستگی متغیرهای تحقیق...................................................................................................................................56
4-5 محاسبه متغیر سایر اطلاعات.................................................................................................................................57
4-6 نتایج آزمون فرضیات...........................................................................................................................................58
4-6-1 آزمون فرضیه اول..........................................................................................................................................58
4-6-1 آزمون فرضیه دوم.........................................................................................................................................59
4-6-1 آزمون فرضیه سوم.........................................................................................................................................61
4-6-1 آزمون فرضیه چهارم......................................................................................................................................63
4-6-1 آزمون فرضیه پنجم........................................................................................................................................63
4-7 خلاصه فصل........................................................................................................................................................64
فصل پنجم: خلاصه، نتیجهگیری و پیشنهادات
5-1 مقدمه..................................................................................................................................................................66
5-2 خلاصه یافتهها.....................................................................................................................................................66
5-3 جمعبندی و تفسیر................................................................................................................................................68
5-4 محدودیتهای پژوهش........................................................................................................................................69
5-5 پیشنهادهای کاربردی...........................................................................................................................................69
5-6 پیشنهاد برای تحقیات آتی....................................................................................................................................70
منابع
منابع فارسی................................................................................................................................................................72
منابع لاتین. .................................................. ..............................................................................................................76
پیوست
پیوست شماره1: لیست شرکتهای نمونه........................................................................................................................82
پیوست شماره2: نمودارهای آماری متغیرهای نمونه......................................................................................................84
پیوست شماره3: نمودارهای Scatter-Plot برای آزمون عدم ناهمسانی واریانسها...................................................86
چکیده انگلیسی...........................................................................................................................................................88
چکیده
تعیین عوامل مؤثر بر ارزش بازار سهام میتواند به تصمیمگیری مناسب سهامداران و تخصیص بهینه منابع اقتصادی کمک کند. میزان سودآوری شرکتها از مهمترین معیارهای ارزیابی شرکتها توسط سرمایهگذاران است اما اتکا به سود خالص بدون توجه به اقلام تشکیل دهندة آن، منجر به از دستدادن اطلاعات بااهمیت و مؤثر بر تصمیمگیری و اخذ تصمیمات نامناسب خواهد شد. تحقیق حاضر به منظور بررسی و مقایسة قدرت توضیحدهندگی اجزای مختلف سود ازجمله جریان وجهنقد عملیاتی، اقلام تعهدی جاری،اقلام تعهدی غیر جاری و جریان وجه نقد آزاد و کمک به توضیح رفتار خلاف قاعده اقلام تعهدی در بورس اوراق بهادار تهران انجام شد. به این منظور تعداد 5 فرضیه تدوین و برای تجزیه و تحلیل دادهها از 4 الگوی رگرسیون به روش دادههای تابلویی استفاده گردید. بر این اساس نمونهای متشکل از 83 شرکت طی سالهای 1383 لغایت 1389 به روش غربالگری انتخاب گردید. نتایج حاکی است که محتوای اطلاعاتی جزء نقدی سود نسبت به سایر اجزای سود بیشتر است و همچنین یافتههای پژوهش نشان میدهد که، تقسیم سود به دو جزء جریان نقدعملیاتی و اقلام تعهدی نسبت به سایر ترکیبهای دیگر سود، ارزش توضیحدهندگی بالاتری دارد.