WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:80
فهرست مطالب:
گزارش کار 1
مقدمه 12
اساس کار سیستم 12
سیستم فرمان هیدرولیک 27
لولههای هیدرولیک Hydraulic Pipes 41
شیر اطمینان Safety Valve 50
سیستم تعلیق 52
تصحیح کننده های ارتفاع Height Correctors 54
شیر ضد نشست Auto-Sinking Valves 58
سیستم ترمز Braking System 61
سیستم فرمان هیدرولیک Power Assisted Steering 70
منابع 77
نقشههای مدارات هیدرولیکی و الکتریکی زانتیا 78
گزارش کار
تعویض لنت چرخهای جلو :
ابتدا چرخهای جلو را باز کرده، سپس با بیرون آوردن خار نگهدارنده، پین را از جای خود بیرون آورده و پس بلند کردن درب نگهدارنده لنتها و جدا کردن سیمهای هشدار دهندة اتمام لنتها، لنتها را از جای خود بیرون آورده و برای جا زدن لنتهای جدید ابتدا با ابزار مخصوص سیلندر چرخ جلو بر شماره فنی out 109011 T پیستون را چرخانده تا به انتها برسد که در انتها باید شیارهای روی پیستون بر حالت + درآید در غیر اینصورت درب نگهدارندة لنتها بسته نمیشود، جا زدن لنت جدید همانند باز کردن لنت فرسوده میباشد، یعنی سیمهای هشدار اتمام لنت جدید را دوباره وصل میکنیم و پس از بستن درب نگهدارنده لنت، پین را در جای خود قرار میدهیم و خار نگهدارنده آن را جا میزنیم، سپس چرخها را که با آچار 19 BOX میلیمتر بسته میشوند را سرجای خود میبندیم.
تعویض لنت چرخهای عقب :
برای تعویض لنتهای عقب هم ابتدا چرخها را باز کرده سپس با باز کردن پیچ و مهرة 8 میلیمتر صفحة نگهدارندة لنتها را جدا کرده ولنتها را خارج میکنیم و لنت های جدید را هم به همین صورت جا میزنیم.
تعویض ریسک چرخ جلو :
برای تعویض ریسکهای جلو، پس از باز کردن چرخها، ابتدا دو عدد پیچ T20 را که روی ریسک بسته شده را باز میکنیم، بعد شروع به باز کردن پیچهای کالیپر که با آچاربکس T50 باز میشود میکنیم. حالا دیسک آزاد شده، فقط کافی است با زدن چند ضربه چکش به اطراف ریسک، ریسک را از جای خود بیرون بیاوریم و نحوة بستن آن هم عیناً مانند باز کردن آن میباشد.
تعویض ریسک چرخهای عقب :
برای تعویض ریسکهای عقب ابتدا پیچهای کالیپر را که پیچهای 16mn است را باز کرده سپس با باز کردن پیچهای روی ریسک که با بوکس 5mm باز میشوند، ریسک را از جای خود خارج میکنیم بستن آن همانند باز کردن آن میباشد.
تعویض پروژکتورهای داخل سپر جلو
ابتدا دو عدد پیچ T20 را که در هرطرف 1 عدد است را باز کرده، سپس پیچهای 10mm را که در هر طرف 1 عدد است را باز کرده و پیچهای زیر سپر، بعد از این مراحل سپر را کشیده و در میآوریم، پروژکتورهای در داخل سپر با سه عدد پیچ 10mn مهار شدهاند که یک عدد از آنها به صورت کشویی میباشد، با باز کردن آنها پروژکتورها جدا شده و برای جداسازی کامل آنها موکت آنها را هم بیرون میکشیم، برای بستن سپر هم ابتدا سپر را بر روی هدایت کنندههای سپر که در طرفین قرار دارند گذاشته و فشار میدهیم و بعد شروع به بستن پیچهای باز شده مینمائیم.
تعویض پمپ هیدرولیک
ابتدا قاب E.C.U را باز کرده و آن را کنار میگذاریم سپس تسمه را جدا کرده و با آلن 6mn پیچ پولی را بازکرده تا پمپ آزاد شود بعد پیچهای لولههای روغن را باز کرده که یکی از این لولهها روغن مربوط به فرمان هیدرولیک را تامین میکند و دیگری روغن کل مداد را، این پمپ یک پمپ 8 سیلندر میباشد که 6 سیلندر آن در اختیار فرمان هیدرولیک قرار دارند و 2 سیلندر آن متعلق به مجموعة مدار میشود.
از عیبهای عمده آن نشتی میباشد که در بیشتر اوقات با تعویض اورینگهای مربوط که یکی سبز رنگ و دیگری مشکی رنگ است این عیب برطرف میشود.
اما زمانی که نشتی به دلیل خورده شدن نشیمنگاه اورینگها بیش از حد باشد که با تعویض اورینگها نمیتوان نشتی را برطرف کرد باید کل مجموعة پمپ هیدرولیک را تعویض کرد که این مورد هم بسیار شایع است.
تعویض تسمة تایمینگ :
ابتدا چرخ جلو راست را باز کرده، کاورهای دور گلگیر را جدا کرده، سپس دو عدد مهرة روی قاب تسمه تایمینگ را باز کرده و بعد از آن 5 عدد T25 را از روی قاب تسمه تایمینگ باز میکنیم، حالا دسترسی به تسمه پیدا میکنیم، برای درآوردن تسمه با قرار دادن یک دسته بوکس تسمه سفت کن را برطرف کن جلو میکشیم تا تسمه آزاد شود، توجه میکنیم قبل از بیرون آوردن تسمه ابتدا موتور را در وضعیت تایم قرار میدهیم به این صورت که از مادگی پولی 5 دندانه به بالا شروع به شمارش میکنیم که باید دندانة پنجم روبروی شاخص قرار گیرد بعد از اینکه این کار را انجام دادیم تسمه تایم را از جای خود بیرون میآوریم.
مراحل بستن عیناً مراحل باز کردن میباشد.
تعویض شمعها
ابتدا سوکت کوئل دوبل را بیرون کشیده سپس با باز کردن 6 عدد پیچ T30، کوئل دوبل را از جای خود بیرون آورده و دسترسی به شمعها پیدا میکنیم، حالا برای باز کردن شمع از بکس شمع با اندازة 16mn استفاده میکنیم. مراحل بستن همانند باز کردن آن میباشد.
تعویض سیستم ترمز دستی :
ابتدا چرخهها را باز کرده سپس سر کابل را از نگهدارندة آن که روی کالیپر است جدا میکنیم بعد نگهدارندة سیستم ترمز دستی که زیر اتاق با دو پیچ 10 مهار شده را باز میکنیم و هر دو سیم را از جای خود بیرون میآوریم. قابل توجه است که کابلها هر دو سیم را از جای خود بیرون میآوریم. قابل توجه است که کابلها هر دو به یک اندازه بیشتر بلکه اندازة بزرگتر برای چرخ جلو راست است که در قسمت بالایی نگهدارنده سیم ترمز دستی نصب میشود و دیگری که کوتاه است برای چرخ سمت چپ است و در قسمت پائینی نصب میشود. در ضمن ترمز دستی زانتیا بر خلاف سایر خودروها بر روی چرخهای جلوی آن نصب گردیده.