مقدمه
دانستن از اشتیاق آغاز می گردد و چون مشتاقی پس عاشقی عاشق می داند به جهت اشتیاقی در وجودش زبانه می کشد. سرانجام دس سالیان متمادی تحقیق و تفحص در باب شیوه های فراگیری و آموزش هزاران فراگیر در سنین مختلف شامل دانش آموزان دانشجویان مدرسین و استادان دانشگاه مدیران واحدهای آموزشی.
انسان از لحظه ای که پا به عرصه وجود می گذارد نیازمند و محتاج کمک و یاری دیگران است نوزاد انسان بدون یاری نهاد قادر به بقاء نیست. نیاز به یاوری بعد از دوران کودکی هم ادامه می یابد و تا پایان عمر قطع نمی شود.
در هر مقطعی از زندگی شما به مقتضیات دوران کمالهاب خاص مورد نیاز کودک است کودک برای راه رفتن زبان آموزی و کسب مهارتهای اجتماعی و بعدها برای کسب مهارت و موقعیت های تحصیل و انتخاب راه تحصیلات عالی و اتخاذ تصمیم برای ازدواج انتخاب شغل و حرفه مناسب و پرورش فرزندان و رفع مشکلات زناشویی و خانوادگی و برخورد صحیح با فرزندان به راهنما نیازمند است. امروزه متخصصان تعلیم و تربیت معتقد آموزش مطلوب موقعی صورت می گیرد که اولا متناسب بارشد شاگردان باشد. ثانیا: شاگردان در اجرای آن نقش فعالی داشته باشد در جهان امروز هدف آموزش تنها کسب معلومات حافظه ای نیست بلکه توجه به مهارت و توانایی و رشد خلاقیت و سازندگی شاگردان اهمیت حیاتی دارد باید مدیر علوم برنامه کتابهای درس سازمان آموزش همه در خدمت شاگردان باشند.