1-1- صنعت نورد
تاریخ نورد به مفهوم امروزی آن، ولی در شکلهای بسیار ساده و اندازه های کوچک به آغاز سده ی هفدهم برمی گردد. به این صورت که دو غلتک چدنی در یک چهارچوبی قرار داده می شد و فلزهایی مانند قلع و سرب را نورد می کردند. هرچند پیش از این از غلتکهای برای صاف کردن و فشردن مواد استفاده می شد ولی ایده ی استفاده از غلتکها به منظور ایجاد کاهش در سطح مقطع فلز در این دوره بوجود آمد.
پس از آن کوشش شد از غلتکهای بزرگتر و سنگین تر استفاده شود و گشتاور لازم برای به چرخش درآوردن آنها بوسیله ی نیروی اسب و با پره های آبی تأمین می شد. ایده ی ایجاد شیار روی غلتکها به منظور شکل دادن به مقاطع میله ها و تیرها نیز به همین دوران برمی گردد.
قفسه های غلتک به سرعت گام های تکاملی خود را پیمودند و بزودی افزون بر نورد فلزهای نرم نورد گرم فولاد نیز شدنی شد. تنگنای نیرو و توان، ایده ی استفاده از غلتکهای کوچکتر را مطرح کرد. برخی صنعتگران متوجه شده بودند که نورد با غلتکهای کوچکتر به نیرو و توان کمتری احتیاج دارد. از این رو استفاده از غلتکهای کاری کوچکتر که بوسیله غلتکهای بزرگتر پشتیبانی می شدند متداول شد و در اصطلاح قفسه های چهار غلتکه بوجود آمدند.
1-1- صنعت نورد 2
1-2- قفسه های نورد 3
1-3- نورد فلزها 7
1-4- قفسه های پیش نورد 7
1-5- نورد گرم پایانی 8
1-6- اسیدشویی 8
1-7- نورد سرد 11
فصل دوم: تحلیل فرآیند نورد سرد ورق
2-1- تعیین نرخ کرنش میانگین در نورد سرد 14
2-2- توزیع فشار در نورد سرد 17
2-3- روش ساختن ورق فولادی استحکام بالای نورد سرد شده 22
2-4- روش ساخت ورق فولادی استحکام بالای کار سرد شده 23
فصل سوم: فولاد مورد استفاده در ساختمان بدنه اتومبیل در آینده
3-1- مواد مورد استفاده در ساختمان بدنه اتومبیل در آینده 28
3-2- پروسه های تولید سازه های سبک وزن 29
3-3- کاربرد مواد در بدنه خودرو 29
3-3-1- فولاد 29
3-3-2- آلیاژهای آلومینیم 30
3-3-3- آلیاژهای منیزیم 31
3-3-4- کامپوزیتها (مواد مختلط) 31
3-4- کاهش در وزن خودرو 32
3-5- اثر نیوبیوم روی تبلور مجدد ورق فولادی کم کربن نورد سرد شده اتومبیل 32
3-6- توسعه در فولاد استحکام بالای پیشرفته 39
3-6-1- فولادهای دو فازی 41
3-6-2- فولادهای دو فازی کار سرد شده 44
3-6-3- فولادهای چند فازی 46
3-6-4- فولادهای TRIP 48
فصل چهارم: اثرنیتروژن برروی خواص مکانیکی ورقهای فولادیTRIP نورد سردشده
4-1- اثر نیتروژن بر روی خواص مکانیکی ورق های فولادی TRIP نورد سرد شده 51
4-2- اثر رسوب ALN بر روی ویژگی های آستنیت باقیمانده 54
4-3- خواص مکانیکی فولادی که نیتروژن به آن اضافه شده است 56
4-4- میکروساختارهای خواص مکانیکی فولاد TRIP Si- Al-Mn حاوی نیوبیوم (Nb) 61
4-5- اثر نرخ کرنش 62
4-6- اثر مقدار Nb 64
4-7- اثر هم دماسازی در منطقه بینیت 70
فصل پنجم: عیوب در شکل دهی ورقها
5-1- عیوب در قطعات شکل گرفته 74
5-2- مشکلات و عیوب موجود محصولات نورد شده 78
5-2-1- چروک خوردن 80
5-2-2- ترک خوردن لبه 82
فصل ششم: نتایج
نتایج 84
منابع و مآخذ 86