این فایل در قالب ورد و قابل ویرایش در 30 صفحه می باشد.
چکیده
من در این تحقیق روش هایی را برای علاقه مند سازی دانش آموزان مقطع متوسطه و هنرستان به این درس شیرین و پر محتوا را جهت جلوگیری از افت تحصیلی دانش آموزان بررسی می کنم و راهبرد آن ها را مورد بحث قرار می دهم.
از آنجایی که می دانید در رویکردهای جدید تعلیم و تربیت عرضه ی اطّلاعات کافی نیست. بلکه روش تدریس دوسویه از اهمّیّت ویژه برخوردار است. نقش اصلی بر عهده ی دانش آموزان گذاشته میشود که با مشارکت مستقیم خود به فرآیند یادگیری شکل میدهند و شیوه های تفکّر کردن را تمرین میکنند. که این عمل به صورت های مختلفی که در این پژوهش شرح داده شده است میسر می گردد.
در نتیجه ی این عمل اقدام پژوهی ، بسیاری از مشکلات و موانع پیشرفتی و علل بی انگیزگی دانش آموزان در درس ادبیّات فارسی را شناسایی و به بهبود آن ها می پردازم.
فهرست مطالب
اهداف کتب رشته ی زبان و ادبیات فارسی متوسطه. 8
افت تحصیلی و راهکارهای مقابله با آن. 13
خسارتهای ناشی از افت تحصیلی:. 15
توصیف وضع موجود ( شواهد 1 ). 19
الف- شاخص های کیفی وضع موجود :. 19
با بررسی نتایج حاصل از آزمون ادبیّات فارسی دی ماه دریافتم : 19
ب - شاخص های کمی وضع موجود :. 20
جدول شماره 1: جدول درصد فراوانی نتایج آزمون ادبیّات فارسی آذر ماه در سال تحصیلی 92-91. 20
انتخاب راه حل های جدید موقتی و اجرای آن ها. 21
4- خواندن مطالبی جذاب برای افزایش آگاهی. 22
6- دست سازه های دانش آموزان. 23
توصیف وضع مطلوب (شواهد 2 ). 24
الف – شاخص های کیفی وضع مطلوب. 24