این فایل در قالب ورد وقابل ویرایش در 180 صفحه می باشد .
دانلود پایان نامه رشته برق – بررسی تنظیمات و عملکرد رله های زمین
چکیده:
در این پروژه سعی شده است که ابتدا اصول کار کرد رله های حفاظت زمین اعم از جهت دار و غیر جهت دار مورد بررسی قرارگیرد. سپس به چند نمونه از شرایطی که باعث عملکرد اشتباه این رله ها می شود، پرداخته شده و در هر مورد، راه حل های لازم ارائه شده است. در ادامه یک سیستم دیفرانسیلی حفاظت زمین نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفته که به خاطر مزایای فراوان این سیستم، استفاده از آن در شبکه های دو سو تغذیه توصیه می شود. نهایتا در فصل آخر یک نمونه محاسبه جهت تنظیم رله زمین در یک شبکه نمونه ارائه شده و نتایج لازم برداشت شده است.
مقدمه :
شبکه قدرت همواره در معرض خطاهای گوناگونی قراردارد . از میان همه این خطاها احتمال وقوع خطای زمین بیشتر است . تقریبا بیش از 95 درصد خطاهای شبکه از این نوع است. بنابراین حفاظت تجهیزات شبکه قدرت در برابر این نوع خطاها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
یکی از روش های حفاظت سیستم ها در برابر خطای زمین استفاده از رله های جریان زیاد است این روش که از دیرباز مورد استفاده قرار می گرفته است هنوز هم جزو اصلی ترین روش های حفاظت زمین محسوب می شود .اگر چه در برخی مواردرله دیستانس به عنوان رله اصلی در این خطاها بکار می رود اما رله های جریان زیاد زمین در این موارد نقش مهمی ایفا میکنند ،زیرا موارد بسیاری وجود دارد که رله دیستانس در خطاهای زمین عمل نمی کند.
با این حال شرایط و عوامل زیادی وجود دارد که باعث می شود که رله های جریان زیاد زمین ، عملکرد صد در صد درست نداشته باشند . این بیشتر به خاطر شرایطی است که شبکه قدرت بر رله تحمیل میکند . بنابراین آشنایی با این شرایط و هم چنین رویارویی با آن ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، زیرا با این کار قابلیت اطمینان سیستم های قدرت را می توان بالابرد.
عنوان صفحه
2-1 اتصالات رله های زمین................... 5
3-1 انواع معمول رله های زمین............. 10
1-3-1 رله های با مشخصه معکوس............. 10
2-3-1 رله های زمان معین.................. 12
3-3-1 رله های IDMT ........................ 12
4-3-1 رله های لحظه ای.................... 13
1-2 ضرورت جهت دار بودن.................. 15
2-2 هماهنگی رله های جهت دار.............. 16
3-2 پلاریزه کردن رله های جهت دار.......... 18
1-3-2 پلاریزه کردن توسط جریان............. 19
الف: ترانس های دو سیم پیچه............... 20
ب : ترانس های سه سیم پیچه................ 22
ج : اتو ترانس ها......................... 26
2-3-2 پلاریزه کردن توسط ولتاژ............. 31
3-3-2 روش های دیگر پلاریزاسیون............ 35
4-2 مشخصه عمل رله های جهت دار............ 36
1-4-2 جبران سازی در رله های زمین......... 40
1-1-3 عملکرد ضعیف ترانس های جریان........ 50
نامساوی بودن بردن و اختلاف بین ترانس های جریان 51
اشباع DC ترانس های جریان.................. 52
2-3 خطاهای چند مداره..................... 66
3-3 نامتقارن باز وبسته شدن کلیدها........ 68
4-3 معکوس شدن جریان در سیم پیچ پلاریزه کننده 70
5-3 مشکل رله های حاصل ضربی............... 74
6-3 مشکل جریان القا شده در خطوط موازی.... 76
7-3 کاربرد مشخصه هیبرید.................. 83
1-2-4 سیستم دیفرانسیل قدیمی.............. 93
2-2-4 سیستم دیفرانسیل اصلاح شده........... 95
1-3-4 مفاهیم اولیه تحیلی شبکه............ 98
2-3-4 روش تجزیه و تحلیل سیستم............ 102
4-4 مطالعه حالت های مختلف سیستم......... 103
5-4 توسعه دیفرانسیل اصلاح شده............ 111
فصل پنجم : تنظیم رله زمین در یک شبکه نمونه
4-5 نتایج بدست آمده..................... 119
نتیجه گیری.............................. 123
ضمیمه................................... 127
مراجع................................... 128