خلاصه پژوهش
پرخاشگری به عنوان یک حوزه مطالعاتی، حتی برای زادگاه مطالعاتی و تحقیقاتی آن که اروپا باشد تازگی دارد. نخستین جست و جوهایی که در این زمینه صورت گرفته، دارای سابقه کوتاهی است که هنوز حتی به نیم قرن نمی رسد. تازه بودن آن ایجاب می کند که تلاشی برای آشنایی با مفاهیم به تعاریف و دیدگاههای آن و سرانجام راههای کنترل و پیشگیری از آن انجام گیرد. تحقیق خاضر با هدف مقایسه میزان پرخاشگری در دانش آموزان ورزشکار رشته های انفرادی و گروهی آغاز شد. فرضیه اصلی تحقیق حاضر این است که بین میزان پرخاشگری دانش آموزان ورزشکار رشته های گروهی و انفرادی تفاوت معناداری وجود دارد و سایر فرضیه ها به مقایسه میزان پرخاشگری فیزیکی پرخاشگری کلامی، خشم و خصومت در دانش آموزان ورزشکار رشته
های گروهی و انفرادی می پردازد برای این منظور کلیه دانش آموزان پسر ورزشکار شرکت کننده در مسابقات قهرمانی کشور سال 1384 به عنوان جامعه آماری انتخاب شدند که از این جامعه، با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای نسبی نمونه ای به شرح زیر انتخاب شدند. رشته ورزشی کشتی 50 نفر، وزنه برداری45 نفر، دو و میدانی 70 نفر، فوتبال 72 نفر، والیبال 60 نفر و هندبال 60 نفر و این افراد از تیمهای شهرستانهای مختلف انتخاب شدند. در این تحقیق نوع ورزش که به صورت انفرادی یا گروهی است به عنوان متغیر مستقل و میزان پرخاشگری به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شدند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه پرخاشگری است این پرسشنامه در سال 1992 توسط آرنولد اچ باس و مارک پری ساخته شد و دارای 29 سوال می باشد که 4 چیز پرخاشگری را می سنجد که شامل پرخاشگری فیزیکی، پرخاشگری کلامی، خشم و خصومت است. تحقیق حاضر از نوع زمینه یابی است. جهت تجزیه و تحلیل داده های تحقیق از نرم افزار آماری sp15 در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. در سطح آمار توصیفی: استفاده از میانگین انحراف معیار، جداول فراوانی و در صد و در سطح آمار استنباطی استفاده از آزمون را در گروههای مستقل و همچنین تحلیل واریانس یک طرفه (ANOVa) استفاده شد.