93 صفحه
گاهی اوقات نارضایتی مشتری به علت مشکلی که در خودرو او بوجود آمده نیست بلکه در وهله اول برخورد مناسب و ارائه خدمات خوب مدنظر است. حتی اغلب یک برخورد مناسب، رضایت مشتری را از قبل بیشتر خواهد کرد . لذا در بسیاری از کشورهای جهان از این فرصت بهره می برند . به معنای دیگر مراجعه مشتری را غنیمت شمرده و با ارائه خدمات بیش از انتظار، مشتری را مشعوف می کنند و تهدید تبدیل به فرصت می شود.
لذا در راستای خدمت رسانی هر چه بهتر به مشتریان شرکت سایپا ،کتاب تعمیر و نگهداری مجموعه سیستم فرمان معمولی (دستی) و هیدرولیک برای انواع مدلهای خودرو پراید توسط متخصصین امور مهندسی شرکت سازه گستر سایپا به منظور راهنمایی کارشناسان و تعمیرکاران خودرو پراید تهیه و تدوین شده است.
امید است که تعمیرکاران و کارشناسان عزیز با مطالعه دقیق و رجوع مستمر به این کتاب، روشهای سرویس و تعمیرات خودرو را با دستورات داده شده در این راهنما مورد استفاده قرارداده تا علاوه بر جلوگیری از اتلاف وقت، رشد کیفی تعمیرات در کلیه زمینه ها حاصل گردد.
در پایان از آنجا که ممکن است در این راهنما نقایصی وجود داشته باشد و یا روشهای بهتری قابل ارائه باشد، از کلیه عزیزانی که این کتاب را مطالعه می کنند درخواست میشود تا در صورت مشاهده هر نوع اشکال مراتب را همراه با پیشنهادات ارزشمند خود (فرم پیشنهادات در انتهای کتاب موجود می باشد) به امور مهندسی شرکت سازه گستر سایپا ارسال فرمایند.
با سپاس
شرکت سازه گستر سایپا –
نمای کلی سیستم فرمان معمولی (Manual Steering System)
تشریح سیستم
جعبه فرمان از نوع پینیون و دنده شانه ای می باشد. دو عدد گردگیر در ناحیه اتصال میله های رابط و دنده شانه ای و همچنین گردگیر دیگری در محل اتصال پینیون با شفت واسطه قرار دارد که از نفوذ آب واشیای خارجی به داخل سیستم فرمان جلوگیری و آن را آب بندی می نماید.
هنگام جمع کردن مجموعه جعبه فرمان و یا در زمان نیاز به روانکاری مجموعه، اجزای آن را گریسکاری نمایید.
دنده شانه ای در داخل پوسته جعبه فرمان توسط بوشی که در انتهای سمت راست پوسته نصب شده ، مهار می شود همچنین یک بوش نگهدارنده که در انتهای سمت چپ قرار دارد آن را با دنده پینیون درگیر مینماید.
بوش نگهدارنده به همراه فنر، نیروی لازم به شانه ای را اعمال می نماید . یک درپوش و یک مهره قفلی باعث می شوند که دنده شانه ای همواره تحت نیروی تنظیم شده با پینیون درگیر باشد و از تنظیم خارج نشود.
استفاده از بوشهای لاستیکی زیر بستهای نصب به بدنه باعث به حداقل رسیدن لرزش جعبه فرمان میشود.
شل شدن و یا خراب شدن آنها باعث بروز مشکلاتی نظیر سر و صدا و یا لرزش می شود که لازم است در بازدیدها مورد کنترل واقع گردند.
مشخصات فنی سیستم فرمان خودرو..................................................... 3
ابزارهای اختصاصی .............................................................................. 9
عیب یابی سیستم فرمان معمولی (دستی)................................................ 12
تعمیر و نگهداری سیستم فرمان معمولی (دستی) .................................. 17
تعمیر و نگهداری سیستم فرمان هیدورلیک ........................................... 21
سیبک جعبه فرمان .................................................................................. 34
گردگیر جعبه فرمان ............................................................................... 38
تنظیم زوایای چرخ ها ............................................................................. 42
غربیلک و ستون فرمان ......................................................................... 49
جعبه فرمان معمولی (دستی) .................................................................. 59
جعبه فرمان هیدرولیک ........................................................................... 73
پمپ هیدرولیک و لوله های روغن .......................................................... 93