یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

آثار باستانی کیش

اختصاصی از یارا فایل آثار باستانی کیش دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

آثار باستانی کیش


آثار باستانی کیش

17 ص

مقدمه :

 

این جزیره بیضی شکل با مساحت 7/89 کیلومتر مربع و با طول 6/15 و عرض 7 کیلومتر در جنوب غربی بندر عباس و در میان آبهای نیلگون خلیج فارس واقع شده است.

جزیره کیش از نظر محیط زیست طبیعی یکی از بکر ترین مناطق خلیج فارس است.استعدادهای طبیعی و موقعیت جغرافیایی ویژه آن زمینه بهره برداری جهانگردی و تجاری از آن را در حد قابل توجهی فراهم ساخته است.

 سواحل کم نظیر این جزیره مرجانی جلوه های بدیع و گونه گون و بسیار زیبایی از طبیعت را به تماشا می گذارد. سواحل کیش در شرق و شمال شرقی و جنوب از زیبا ترین سواحل جهان است. در سواحل جنوب غربی آن زیباترین منظره غروب خورشید را می توان دید که بازدید کنندگان، کشتی یونانی به گل نشسته را در غروب به تماشا می نشینند.

 گردش در روی آب با قایق کف شیشه ای که از بالای آن می توان عبور گروهی ماهی ها و زیباییهای دنیای زیر آب را مشاهده کرد و همچنین امکانات ورزشی اسکی روی آب، قایق پدالی، غواصی،دوچرخه سواری در پیست مخصوص پیرامون جزیره از جمله تفریحات به یادماندنی این جزیره زیباست.

 معماری کیش دو شکل متمایز دارد. یکی معماری سنتی که غالباً مصالح آن از سنگهای مرجانی موجود در جزیره مورد استفاده قرار گرفته است و دیگری معماری مدرن که در ساخت مراکز تجاری و ویلاها از آن بهره گرفته شده است.

 جزیره کیش اولین بندر آزاد تجاری ایران است که امروزه به طور روزانه هزاران نفر جهت خرید و دیدار از زیباییهای طبیعی آن به این جزیره مسافرت می کنند.

 شهر باستانی حریره در جزیره کیش با قدمتی بیش از هزار سال نشان از دیرینگی این بندر زیبا دارد. آغاز شکوفایی و رونق تجاری این شهر مربوط به قرن چهارم هجری قمری است (پس از وقوع زلزله شدید در بندر تجاری سیراف به سال 356 هجری قمری). ابن بطوطه، مورخ بزرگ در سفرنامه اش و سعدی در کتاب گلستان اشاراتی به رونق چشمگیر شهر حریره و جزیره کیش داشته اند.شهر حریره در سال 1370 پس از پیدا شدن آثار و سفالینه های سطحی در منطقه شناسایی شد وبقایای شهر به طول 3 کیلومتر و عرض یک کیلومتر از جمله خانه های اعیانی و حمام شهر و کارگاه صید مروارید در ساحل به وسیله سازمان میراث فرهنگی مرمت و استحکام بخشی گردید. اگر چه آثار مربوط به قرن چهارم هجری قمری از آوار این شهر به دست آمده است لکن بیشتر آثار باقی مانده مربوط به قرن هفتم و هشتم هجری قمری می باشد.


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.