بازارهای نوظهور از دهه 90 به بعد به عنوان یکی از مهمترین مراکز جذب سرمایه در جهان تلقی میگردند.
ویژگی بازارهای نوظهور
nوجود انواع مختلف ریسک (اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی)
nناکارآمدی قانونی و مدیریتی در بازار سرمایه
nشیوه های نامطمئن اطلاع رسانی
nوجود بازدهی های غیر عادی
nوجود ظرفیتهای خالی برای توسعه
n
n
vحضور مستمر و طولانی مدت در سطح بینالمللی در صورت حفظ شرایط موجود با تردید مواجه گردد.
vتمایل شرکتهای خارجی برای پذیرش و یا ثبت متقابل کاهش یابد.
vجهانی سازی به کندی صورت گیرد.
vتمایل گسترده برای سرمایه گذاری در صورت ایجاد بستر و شرایط مناسب وجود داشته باشد .
در سال 2005
nارزش بازار سهام شرکتها در بورسها بیش از 45 تریلیون دلار
nحجم معاملات 41 تریلیون دلار
n40000 شرکت قابلیت معامله داشته اند.
n4 تریلیون دلار سرمایه در سالهای 1995 تا 2000 نقل و انتقال یافته است.
nدر بازارهای نوظهور سهم بورس در تشکیل سرمایه از 6 درصد در سال 1998 به 12 درصد در سال2003 رسیده است.
nتامین منابع مالی در بازارهای بینالمللی به میزان 598 میلیارد دلار بوده که شامل اوراق قرضه (51 درصد)، وامهای بانکی (36 درصد) و سهام 13 درصد بوده است.
n