33 اسلاید
انواع سازمان از نظر نوع ساختار
سازمان مکانیکی
(دارای ساختار تشکیلاتی و فرایندی به نسبت ثابت که در اثر برنامه ها و محیط ثابت پدید می آید.)
سازمان ارگانیکی
(دارای فرایندهای کاری پیچیده و متنوع که در اثر برنامه ها و محیط های متنوع و پویا پدید می آید.)
انواع واحدهای سازمانی ازنظر وظایف اساسی
واحدهای صف
(مسؤول اجرای عملیات مربوط به انجام هدف های اصلی سازمان)
واحدهای ستادی
(مسؤول اجرای طرح و برنامه ،ارایه مشورت و پشتیبانی وکمک به واحدهای صف)
مهمترین اصول مدیریت
برنامه ریزی
انتخاب یک راه از میان راه ها و شقوق مختلف برای عملیات و عملکردهای آینده و تعیین راه های دست یافتن به اهداف و منابع مورد نظر
سازماندهی
ترکیب و بافتی که معلوم کند، چه فردی، چه کاری را باید با چه روشی، و در چه زمانی و هماهنگی در ارتباط با چه کار دیگری انجام دهد و چه کسی مسؤول نتایج مورد انتظار است.
هماهنگی
فرایندی که ازطریق آن، هدفها و فعالیتهای گروه های کاری یک سازمان همسو شده تا اهداف کلی به نحو مطلوب تأمین شوند.
رهبری
فراِیند اثرگذاری بر فعالیت های یک فرد یا یک گروه که در یک موقعیت معین در جهت دست یافتن به اهداف خاص، کوشش می کنند.
نظارت و کنترل
فرایندی که از طریق آن تطابق عملکرد واحد یا افراد با فعالیت های برنامه ریزی شده بررسی می گردد.
نحوه برقراری ارتباطات سازمانی
حالت گفتاری ( شفاهی )
◊ تشکیل جلسه اداری، همایش اداری، دستور شفاهی، گزارش شفاهی، مکالمات روزمره
حالت نوشتاری ( کتبی )
◊ نامه های اداری، صورتجلسه ها، بخشنامه ها، دستورالعمل ها، آیین نامه ها، گزارشات کتبی
خصوصیات: سندیت داشتن- قابلیت حفظ و نگهداری نوشته- زبان مشترک ارتباطات جامعه
مراحل:
1- مرحله تهیه مکتوب و نوشته ( آیین نگارش مکاتبات اداری )
2- مرحله گردش مکتوب و نوشته ( اداره امور دفتری )
3- مرحله حفظ و نگهداری مکتوب و نوشته ( اصول بایگانی )مسؤول دفتر
تعریف
عضوی از سازمان که به عنوان دستیار یک مدیر فعالیت نموده و باید خواسته ها و نظرهای مدیر خود توجه نموده و آنها را رعایت نماید و وقت کاری رئیس خود را برای کارهای جزیی نگیرد.
صفات کاری صفات شخصی
رازداری و وفاداری به سازمان پاکیزگی و مرتب بودن
قدرت استفاده از مهارتهای حرفه ای تندرستی
قوه ابتکار و پیش قدم شدن تعادل روحی
هوشیاری و حافظه برتر نحوه صحبت کردن
وقت شناسی و قابل اطمینان بودن
مرتب بودن و سازمان دادن
قابلیت اتکاء
قدرت کارایی و اثر بخشی
قدرت آموزش دهی