فرمت فایل : WORD ( قابل ویرایش ) تعداد صفحات:95
در شرکت خاور پرس به علت نداشتن سیستم اطلاعاتی مناسب، شرح وظایف برای افراد و همچنین چارت سازمانی مدون آمادگی جهت دریافت گواهینامه ISO9001; 2000 را ندارد.
لذا اینجانبان چندین بند را با توجه به درک از روند تولید و درک کامل از چگونگی انجام پروسه ساخت و پروسه اداری خود طراحی کرده و در نظامنامه گنجانده ایم.
در نهایت، از زحمات ارزنده استاد گرانقدر جناب آقای مهندس علی تقی زاده که در این پروژه تفکرات و راهنمایی هایشان چراغ راهمان بوده است، کمال تشکر را داشته و امیدواریم بتوانیم همچون ایشان، در زندگی مان به کیفیت در تمام مراحل زندگی معنا ببخشیم و در نهایت برای ایشان و خانواده محترمشان از خداوند منان آرزوی توفیق و سربلندی خواستاریم.
1-هدف و دامنه کاربرد
سند حاضر مبین عملکرد و چگونگی اجرای بندها و مصوبات نظام مدیریت کیفیت مبتنی بر استاندارد ISO 9001; 2000 می باشد که نشان دهنده توانایی شرکت در رعایت خواسته های مشتری درون و برون مرزی و بهبود مستمر در کیفیت محصولات و تضمین انطباق با الزامات مربوط به قوانین و مقررات برای افزایش رضایت مشتری می باشند.
1-2 کاربرد
با توجه به الزاماتی که در استاندارد موجود می باشد کلیه الزامات در شرکت برای تمامی محصولات رعایت و اجرا می گردد و استثنایی وجود ندارد.
2-مراجع الزامی
استانداردهای زیر به عنوان مرجع در شرکت مورد استفاده قرار گرفته است.
3-اصطلاحات و تعاریف
کلیه تعاریف و اصطلاحات به کار رفته در این نظامنامه و روش های مربوطه به همان معنی و مفهوم که در استاندارد ایران ISO 9001;2000, ISO9000;2000 می باشد به کار رفته است.
4-سیستم مدیریت کیفیت
4-1- الزامات عمومی
شرکت خاور پرس با ایجاد سیستم مدیریت کیفیت و مدون کردن آن در قالب نظامنامه کیفیت، روش های اجرایی، خط مشی و اهداف برای هر یک از فرآیندهای خود اعم از فرآیندهای مدیریتی فرآیندهای فراهم کردن منابع، فرآیند پدید آوری محصول و فرآیند اندازه گیری تجزیه و تحلیل و بهبود، اهداف و شرح وظایف را مشخص کرده است و همین طور چگونگی دسترسی به هدف تعیین شده و فرد(افراد) مسئولیت یافته نیز مشخص اند که به این وسیله چارچوب سیستم و شمای کلی آن مشخص شده و منجر به معلوم شدن دروندادها و بروندادهای فرآیند می گردد.(رجوع به بندهای 5-6-7-8 و دفترچه فرآیندهای شرکت).
4-2-الزامات مربوط به مستندات
4-2-1 کلیات
سیستم مدیریت کیفیت در کارخانه خاور پرس در قالب نظامنامه کیفیت، روشهای اجرایی، نظامنامه های مرجع ISO 9001 سال ویرایش (2000) ، دستور العمل های کاری، استانداردها، مدارک فنی محصول و طرح ها و روش های کنترل و سوابق مربوط به کیفیت مستند شده است.(رجوع به مدارک گفته شده در بند بالا) این مستندات در مجموع تشریح کننده سیستم مدیریت کیفیت بر اساس خط مشی کیفیت و اطمینان از تطابق با خواسته های استاندارد ISO9001, 2000 می باشد. که هرم اطلاعات و مستندات را به 5 سطح تقسیم کرده است.
سطح اول) خط مشی و اهداف کیفیت
سطح دوم) نظامنامه کیفیت
سطح سوم)روش های اجرایی سطح
سطح چهارم)دستورالعمل ها و موارد بازنگری و کنترلی
سطح پنجم)سوابق و هرم های اطلاعاتی
4-2-2-نظامنامه کیفیت
تشریح عملیات سیستم مدیریت کیفیت به طور کامل در نظامنامه، پیوست ها، روش های اجرایی مدون گردیده است. شرکت خاور پرس سیستم مدیریت کیفیت را با تمامی بندها از جمله طراحی برای تمامی دستگاه های پرس ضربهای و هیدرولیکی از نظر کیفیت پیاده کرده است و بدین منظور استثنایی در قبال محصولی در نظر نگرفته است. لذا روش های اجرایی مدون برای سیستم مدیریت کیفیت ایجاد شده که به افراد بر حسب مسئولیت آنها در ارتباط با کیفیت محصول که می بایست روش مذکور را بر قرار نگه دارد در قالب دستورالعمل های کاری و روش های اجرایی داده شده است و توزیع گردیده است.(رجوع به روش های اجرایی در قالب زونکن مستندات)
لازم به ذکر است نسخه اصلی نظامنامه کیفیت و نسخة فرعی برای استفاده کارکنان توزیع می گردد و در دسترس مدیر تضمین کیفیت قرار دارد.
در شرکت خاور پرس کلیه مدارک سیستمی مانند نظامنامه، روش اجرایی، دستور العمل ها و کلیة مدارک فنی از قبیل برنامة کنترل، نقشه ها و مشخصات فنی، استانداردها، استانداردDin ، منجمله مدارک دارای منشأ برون سازمانی مانند نقشه های مشتری و استانداردها را در بر می گیرد.
برای این منظور ایجاد یک سیستم یکپارچه و کنترل شده ای جهت تنظیم و تهیه، تصویب، تجدید نظر و توزیع کلیة مستندات و مدارک به گونه أی که اطمینان کافی از کاربرد مدارک به روز و تأیید شده در سیستم کیفیت شرکت احتیاج می شود، که در شرکت خاور پرس سیستم فوق در ذیل آورده شده و بدین شرح است: