گزارش کارآموزی در مورد دیاگرام مورد کاربر UseCase
فهرست مطالب :
فصل اول
۱- ۱ مقدمهusecase ها
با توجه به مفاهیم کلاسها مورد مهمی در uml را بررسی میکنیم که همان usecase ها هستند. دراین فصل موضوعات زیر مطرح میشوند :
usecase چیست
ساختن یک usecase
محتویات یک usecase
extend یک usecase
تحلیل یک usecase
در گذشته با دیاگرامهایی برخورد کردیم که دیدگاه ثابتی در مورد کلاسهای سیستم ارائه میکرد. به سراغ دیاگرامهایی میرویم که دیدگاهی پویا ارائه میکند ونشان میدهد چگونه سیستم و کلاسهایش با گذشت زمان تغییر میکنند .دیدگاه ثابت به روابط بین تحلیلگر و طراحان سیستم کمک میکند و دیدگاه پویا به روابط بین تحلیلگر وگروه طراحان کمک میکند و به طراحان اجازه میدهد که برنامه بنویسند .
مشتری و تیم طراحان یک مجموعه مهم از امینان سیستم را تشکیل می دهند. نه دیدگاه ثابت و نه دیدگاه پویا، کارکرد سیستم را از نقطه نظر کاربر نشان نمیدهند. فهمیدن این دیدگاه کلیدی است برای ساختن سیستمی که مفید وقابل استفاده باشد. این دیدگاه تقاضاها را بررسی میکند وکار کردن با آن آسان (و حتی جالب است) است.
مدل کردن سیستم از دیدگاه کاربر آن، کار usecase است . در این فصل درباره اینکه usecase چیست و چه کاری انجام میدهد صحبت میکنیم و همچنین درباره چگونگی استفاده از دیاگرام usecase در تصویرسازی در UML بحث میکنیم .
۲- ۱ usecase ها چه هستند ؟
چندین سال قبل من یک فاکس خریدم. وقتی که برای خرید به دفتر تهیهکننده رفته بودم با سطح وسیعی از انتخاب ها برخورد کردم. چگونه باید تصمیم خوبی میگرفتم؟ از خودم پرسیدم میخواهم با فاکس چه کاری انجام بدهم؟ چه مواردی را نیاز دارم، چه اعمالی را میخواهم با فاکس انجام بدهم؟ آیا میخواهم کپی بگیرم؟ به کامپیوتر متصلش کنم؟ به عنوان scanner از آن استفاده کنم؟ میخواهم فاکسها را به سرعت بفرستم، که به سرعت شمارهگیر احتیاج داشته باشم؟میخواهم تشخیص بدهم که fax آمده یا کسی تلفن کرده است ؟
از مراحل یک پردازش مانند مراحل بالا وقتیکه یک خرید بدون انگیزه را ترتیب دادیم گذشتیم. در تحلیل یک فرم از usecase چه کاری انجام میدهیم ؟ از خود میپرسیم چگونه از یک محصول یا سیستم استفاده میکنیم، تا پول خود را به خوبی خرج کنیم. بنابراین مهمترین چیز این است که نیازها را بشناسیم .
این نوع پردازش مخصوصاً برای بخش آنالیز سیستم طراحی شده است .چگونه کاربرها از درایور سیستم از همان راهی که شما طراحی کردهاید و سیستم را ساختهاید استفاده می کنند ؟
usecase یک ساختار است که به تحلیلگر سیستم که با کاربر کار میکند، کمک میکند تا سیستم کاربردیی را طراحی کند .
اصطلاح جدید : usecase مجموعهای از سناریوها است که سیستم از آنها استفاده میکند. هر سناریو یک ترتیب زمانی از وقایع را شرح میدهد. هر ترتیب زمانی به وسیله شخصی یا سیستمی دیگر یا یک قطعهای از سختافزار و یا بهوسیله گذر زمان بنا نهاده میشود. موجودیتهای که ترتیب زمانی را شروع میکنند actor نامیده میشوند. ترتیب زمانی باعث میشود که استفادههای دیگری از actor توسط کسانی که actor را بنا گذاشتهاند و یا توسط دیگر actor ها بشود .
۳- ۱ چراusecase ها مهم هستند ؟
تنها یک راه با ارزش برای تحریک مشتری به صحبت در مورد دیدگاهش درباره سیستم وجود دارد. usecase یک ابزار عالی برای تحریک مشتری است. معمولاً تحریک مشتری برای صحبت مفصل در مورد چگونگی استفادهاش از سیستم کار آسانی نیست. چراکه توسعه سیستمهای قدیمی اغلب یک پردازش اتفاقی است، که در تحلیل بسیار کوتاه است. کاربرها برخی مواقع وقتی در مورد ورودیهایشان از آنها سوال میشود، گیج میشوند . ایدهای موجود این است که سیستمی که کاربرها با آن کار میکنند را در مراحل اولیه آنالیز و تحلیل سیستم در نظر بگیریم. این کار احتمال اینکه سیستم در نهایت برای کاربر بهتر شود را بالا میبرد ، مثل تعویض مفاهیم محاسباتی یک سیستم قدیمی که باعث گیج شدن کاربران برای کار با آن میشود.