19 ص
سیر تکامل و تألیف اولین استانداردها در جهان
سال 1987 :اولین نسخه استاندارد که واژه نامه شماره 8402 منتشر شد .جالب است که بدانید در این واژه نامه تنها مفاهیمی از قبیل محصول ،کیفیت ،مشتری ،سازمان و... تشریح شده است.
اصل استاندارد ISO 9000 که شامل الزامات اجرایی بود در سال 1994 مورد تایید و تصویب نهایی قرار گرفت و جهت پیاده سازی و بکارگیری در اختیار سازمانها قرار داده شد.
حرکت اول:ارتقا استاندارد فوق و ارائه ویرایش های جدیدتر در سالهای 2000
حرکت دوم :استاندارد ISO9000 یک استاندارد عمومی است .یعنی هر سازمانی بدون توجه به محصول و اندازه خود میتواند از این استاندارد استفاده کند .حرکت دوم این بود که این استاندارد عمومی را برای صنایع خاص (مثلا خودروسازها) تهیه کنند .این موضوع اولین بار تحت عنوان QS9000 اتفاق افتاد.
استاندارد خودروسازهای امریکا:QS9000
استاندارد خودروسازهای آلمان :VDA 6.1
استاندارد خودروسازهای فرانسه:Sogedoc
حرکت سوم :استاندارد ISO9000 یک استاندارد مدیریتی میباشد .حرکت سوم این بود که این استاندارد مدیریتی به مباحث به غیر از کیفیت نیز توسعه داده شود .میتوان مثالهای زیر را ارئه کرد:
استاندارد محیط زیست ISO 14000 :96
استاندارد سیستم های بهداشت حرفه ای و ارزیابی امنیت :OHSAS 18000
حال به اجزای استاندارد ISO9000:2000 میپردازیم
استاندارد ISO9000 :2000 خود شامل موارد زیر میباشد:
ISO 9000 :مبانی و واژه نامه استاندارد (جانشین ISO 8402 )
ISO 9001 :الزامات استاندارد (جانشین ISO 9001-9002-9003 ویرایش سال 1394 )
ISO 9004 :راهنمای بهبود عملکرد (این استاندارد نحوه بکارگیری و استفاده از استاندارد را هم بیان میکند).
در ادامه به معرفی مستندات سیستم مدیریت کیفیت میپردازیم
مستندات سیستم مدیریت کیفیت را میتوان به 5 دسته اساسی تقسیم نمود که در هرم زیر مشخص هستند .خوانندگان توجه داشته باشند که در این هرم مستندات بالاتر نشاندهنده حجم کمتر و اهمیت بیشتر میباشند .
1-خط مشی و اهداف کیفیت 2-نظام نامه کیفیت 3-روش های اجرایی 4-دستورالعمل ها و سایر مدارک 5-سوابق
توجه داشته باشید که از این 5 مورد 4 مورد اول نشاندهنده وجود سیستم و مورد آخر نشاندهنده بکارگیری سیستم میباشد.