فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:20
چکیده:
سرسیلندر
ریشه لغوی
این ترکیب دو کلمهای برای بیان یک قطعه از موتور بکار میرود. لیکن از دو کلمه «سر» و «سیلندر» تشکیل شده است و به معنای قطعهای است که بر قسمت فوقانی سیلندر موتور نصب میگردد.
دید کلی
چنانچه بلوک سیلندر یک موتور را به تنهایی دیده باشید. متوجه شدهاید که قسمت فوقانی آن باز بوده و پیستونها در درون سیلندرها قابل دیدن میباشند. در ضمن سوراخهایی در بدنه موتور وجود دارد (بدنه موتورهای بلوک سیلندر است) که انتهای آنها باز است. برای تکمیل شدن ساختار بلوک سیلندر به سرسیلندر نیاز است.
ساختمان سرسیلندر
سرسیلندر یک قطعه ریختهگری شده است که معمولا از جنس چدن یا آلیاژهای آهن ، مس یا آلومینیم ساخته میشود. شکل کلی سرسیلندر متانسب است با شکل سیلندر موتور به نحوی که میبایست تمام قسمتهای آنها بر یکدیگر منطبق باشند. (لازم به ذکر است که موتورهای دوزمانه فاقد سرسیلندر میباشند) سرسیلندر میبایست با قسمت فوقانی سیلندر و سرسیلندر تطابق کامل داشته باشد تا بتواند از نشست گازهای محبوس در سیلندر یا گاز محترق در اتاقک انفجار جلوگیری کند.
در ضمن میبایست سرسیلندر دارای مجاری در امتداد مجاری سیلندر داشته باشد تا جریان آب و روغن از پوسته موتور به سرسیلندر رفته و پس از انجام وظایف روغن کاری و خنک کاری دوباره به سیلندر برگردد. البته برای انجام آب بندی کامل میان سیلندر و سرسیلندر از یک واشر استفاده میشود. جنس این واشر از مس و پنبه نسوز است که باعث میشود تا از محل اتصال سیلندر و سرسیلندر هیچگونه عبور گاز یا مایعی اتفاق نیافتد. (آب بندی : جلوگیری از نشست یک سیال).
در ضمن سرسیلندر به وسیله پیچ کاملا به بدنه موتور چسبانیده میشود. سرسیلندر میبایست دارای یک سطح بسیار صاف و پرداخت شده در قسمت تحتانی باشد. البته این حالت برای سطح فوقانی سیلندر نیز الزامی است. تاب برداشتگی یا وجود خراشهای عمیق در قسمت بالای بدنه موتور و یا قسمت تحتانی سرسیلندر میتواند مانع آب بندی کامل گردد. که در صورت جزئی بودن این نقایص میتوان با صفحه تراشی آنها را رفع نمود.
قطعات سرسیلندر
سرسیلندر دارای مجاری متعددی میباشد. برخی از آنها جهت آب و روغن تعبیه شده اند. گروهی دیگر از این مجاری جهت ورود هوا به داخل اتاقک احتراق تعبیه شدهاند، که به آنها مانیفولد هوا میگویند. گروه سوم جهت خارج کردن گازهای ناشی از احتراق از اتاقک احتراق در نظر گرفته شدهاند که به آنها مانیفولد دود میگویند.
سیستم دیگری که بر روی سرسیلندر موتورها نصب میشود ، سیستم سوپاپها است. که شامل سوپاپ ، میل سوپاپ ، اسبکها ، فنرها و دیگر تجهیزات مربوطه میباشد. البته محل قرار گیری سوپاپها در سرسیلندر نیز به شکل متناسب با سوپاپها از قبل تعبیه شده است و برای آب بندی آنها ، عملیات ماشین کاری بر روی آنها انجام شده است.