می توان ادعا نمود که با پیشرفت و توسعه فناوریهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی در محدوده و گستره وسایل ارتباط جمعی1 و متناسب باآن افزایش سرعت اطلاعات و ارتباطات دوره جدیدی در زندگی بشر شروع شده و بسیاری از پایگاههای اولیه اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در معرض تغییر و تحول قرار گرفته است. باشیوع و گسترش وسایل ارتباط جمعی و خارج شدن ارتباطات و اطلاعات از محدوده مرزها، کشورهای گوناگون بصورت یک سیستم یک پارچه قرار گرفته اند که تحولات و تغییرات در یک منطقه از این سیستم به صورت ناخودآگاه به دیگر مناطق اطلاع رسانی شده و دیگر مناطق در صورت نیاز خود و مناسب دیدن این مسئله ( در پاره ای موارد بدون استثناء ) اجازه تغییرات در محدوده خود را فراهم می سازند. گویی فرهنگی که در نتیجه چندین صده یا دهه در یک کشور شکل گرفته است در اندک زمانی رنگ باخته و فرهنگ جدیدی در شکل جهانی جای آن را می گیرد . گسترش وسایل ارتباط جمعی بخصوص وسایل نوین آن از قبیل : اینترنت ، فضای جامعه را به سمتی سوق می دهد که در نتیجه دسترسی آزادانه و یکسان اطلاعات و اخبار گروههای حاشیه ای یک جامعه در وضعیت برابری قرار گرفته و مطالبات برابری را خواستار باشند. آنها در برابر دولتهای خود قرار گرفته و خواستار این موضوع می باشند که پایگاههای اجتماعی ومنزلت اجتماعی آنان به عنوان شهروندان کشورشان مورد احترام قرار گیرد که این موضوع به خودی خود بد نمی باشد چون باعث توسعه اجتماعی ودر نتیجه توسعه سیاسی خواهد شد. (عزمی،1389)
رسانه های جمعی ابزاری هستند که از طریق آنها ایده ها،افکارو اطلاعات روزمره بین افراد یک جامعه منتشر می شود.امروزه رسانه های جمعی به عنوان جزئی جدایی ناپذیر از زندگی انسانها تبدیل شده و دارای مخاطبان زیادی هستند.این وسایل جدای از نابرابری در توزیع آنها ، گستره متنوعی از قبیل گستره فرهنگی، اجتماعی ، اقتصادی، سیاسی، تفریحی و اطلاع رسانی را تحت پوشش قرار می دهند. امام خمینی3 در مورد نقش و کارکرد وسایل ارتباط جمعی و بالاخص رسانه ای مثل تلویزیون فرموده است: تمام رسانه ها مربی یک کشور می باشند ،بایستی تربیت کنند کشور را.نکته ابتدایی این است که رسانه2 ها مثل هر ابزاری از قواعد و قوانین خاصی پیروی می نمایند که این امر هم باعث کنترل آنها شده و هم تاثیرات
1-Mass Commonication
2-Media
3-Emam Khomeni
مخرب آنها را کمتر می نماید.در همه رسانه ها اصل بر این است که انسان و نیازهای آن بایستی در انتهای مسیر قرار بگیرد و تعالی انسان مد نظر باشد.وسایل ارتباط جمعی در بعد دیگر بایستی دارای حرکتی متناسب با وضعیت جامعه داشته باشند و جلوتر و عقبت از موقعیت ها حرکت ننمایند.(طوفان،1390)
وسایل ارتباط جمعی با توجه به میزان و محدوده انتشار و تحت پوشش قرار دادن مخاطبان دارای میزان تاثیر متفاوتی هستند. از میان وسایل ارتباط جمعی تلویزیون به علت قدمت آن،فراگیر بودن و اینکه احتیاج به سواد نوشتاری و خواندنی ندارد، داری مخاطبان گسترده تری بوده و می تواند تمام یا اکثریت کارکردهای مورد بحث را ایفا نماید . با نیم نگاهی به شبکه های تلویزیونی داخلی می توانیم این امر را مورد تایید و تاکید قرار دهیم. اما با وجود این مطلب نظریات متفاوتی در مورد میزان تاثیر و نقش این رسانه وجود دارد.تلویزیون به عنوان یک رسانه در مقایسه با سایر رسانه ها موضوعات خود را نزدیک تر به زندگی واقعی مردم ارائه کرده و از این طریق به تولید معانی می پردازد."مک لوهان4" اذعان دارد: تصویر تلویزیون ،تماشاگر را با تمام وجود به مشارکت می انگیزد.گویی تماشاگر صحنه تلویزیون را با چشمان خود لمس می نماید.تلویزیون نقش اساسی در جامعه پذیری فرد ایفا می نماید ؛ به این صورت که فرد از طریق تلویزیون راه ها ، افکار ، اعتقادات ، ارزشها ، الگوها و معیارها خاص خود را ارائه کرده و با تکرار آن باعث می شود که این ویژگیها جزئ شخصیت انسان شوند. از نکات دیگر آن است که تماشای تلویزیون از صرفه اقتصادی کمتری در مقایسه با مطبوعات و اینترنت برخوردار است و این نکته از نکات اساسی برای نفوذ ه ر چه بیشتر در ذهن و شخصیت مخاطب می باشد.(دادگران ،1387)
اگر افکار عمومی را به مجموعه عقاید افراد که میان آنها توافق وجود دارد در نظر بگیریم مطبوعات هم در شکل دهی افکار عمومی در ردیف اول قرار دارند ، زیرا خوانندگان بسیاری به علت قیمت مناسب آن، دسترسی آسان به آن و ماندگاری بالای آن به آن دسترسی دارند. تنوع در انتشار روزنامه های متنوع در سطح کشور هم باعث گردیده تا ذائفه های گوناگون مخاطبان تحت پوشش قرار بگیرد.نکته اساسی این است که وظیفه اصلی مطبوعات خبر رسانی می باشد اما علاوه بر آن با موضوعات و مطالب مختلف می توانند تاثیر عمیقی بر خوانندگان گذاشته ودر جهت گیریهای آنها نقش ایفا نمایند.از ان جا که مطبوعات افق ها را وسیع ساخته ، دیدگاهها و جهان نگریها را وسعت می بخشد، استعدادها را شکوفا می سازد ، مردم را سرگرم می سازد و انگیزه بخش است بنابراین همکاری و مشارکت را در بین مردم ایجاد می نماید.نکته دیگر این است که مطبوعات می توانند پل ارتباطی باشند بین مسوولان و مردم جهت ارائه نظرات مردم تا از طریق آنها مسوولان با نیازها ، خواسته ها ، افکار ، رضایت مندی و شرایط زندگی آگاهی حاصل کرده و سیاستاهی خود را در جهت این مطالبات پی ریزی نمایند.کارکرد دیگر مطبوعات با
Marshal Mac Luhan 4-
توجه به واقعیتهای جامعه این است که گروههای اجتماعی هم مسلک که دارای تفکرات و دید گاههای نزدیک می باشند از طریق تاسیس روزنامه های حزبی گروههای اجتماعی پراکننده خود را سر و سامان داده و آخرین اخبار را در مورد اتفاقات مورد نظر خودشان به اشتراک می گذارند. آنها از طریق این روزنامه ها خط مشی ها را روشن می سازند. یا روزنامه ها بصورت سازمان یافته در بخشهایی فرهنگ های جدیدی را متناسب با شرایط جدی معرفی کرده و ارزشهای فرهنگی ارزشمند را با پرداختن به آنها حفظ می نمایند.(خانیکی،1387)
در میان وسایل ارتباط جمعی اینترنت پدیده ای است که در دو دهه اخیر جای خود را در میان جامعه ایرانی باز کرده است و کاربران کشورمان بسته به سلایق و نیازهای خود به نوعی از آن استفاده می نمایند. این پدیده تاجایی پیش رفته که از تلویزیون و ماهواره پیشی گرفته و با بر خورداری از روزنامه های آنلاین باعث گردیده تا اقبال مردم به مطبوعات نوشتاری را هم تحت تاثیر قرار دهد.اهمیت این وسیله ارتباطی تا حدی می باشد که بعضی از دانشمندان تاریخ زندگی بشر را به دو دوره قبل از پیدایش اینترنت و بعد از پیدایش اینترنت تقسیم کرده اند که این موضوع نشانگر اهمیت بسزای این ابزار در تغییر و تحول زندگی انسانها دارد.تاریخ نشان داده در کشور ایرا ن با توجه به این که در برابر هر پدیده جدیدی مقاومتهایی صورت می گرفته اما در برابر این پدیده مقاومت ها جا خود را به انعطاف پذیری داده و از آن استقبال نموده اند.اینترنت یک فن آوری ذاتا فرهنگی می باشد زیرا این ابزار برای تولید معانی و نمادها بطور بی واسطه با حوزه فرهنگ ارتباط داشته و بر آن تاثیر می گذارد. این وسیله همچون تکنولوزی می باشد که مستقیما در ارتباط با انسانها قرار می گیرد ؛مثل رادیو، تلویزیون و مطبوعات ؛ و این گونه تولید وباز تولید معنا بر عهده می گیرد و در آنها انسانها بطور مستقیم درباره ارزشها و معانی به صحبت می پردازد و ارزشهای جدید بوجود میآورد و ارزشهای گذشته را به چالش می کشد.(ایله ای،1384)
فصل نخست: کلیات تحقیق 8
11 مقدمه 9
12 بیان مسئله 12
13 اهمیت و ضرورت 13
14 اهداف پژوهش 15
1 5 سوالات تحقیقف 15
فصل دوم: ادبیات تحقیق 16
21 مقدمه 17
22 مفاهیم پژوهش 18
23 چارچوب نظری تحقیق 40
24 پیشینه تحقیق 72
25 فرضیات تحقیق 82
فصل سوم: روش پژوهش 83
31 مقدمه 84
32 روش پزوهش 84
321 روش اسنادی 84
322 روش پیمایشی 85
33 متغیرها ف تعریف نظری و عملیاتی 85
34 جامعه آماری 94
35 حجم نمونه 94
36 روش نمونه گیری 94
37 مراحل روش نمونه گیری 95
38 ابزار گرد آوری اطلاعت 95
39 تکنیک توصیف و تحلیل داده ها 96
310 ابزار روایی و پایایی 97
فصل چهارم: یافته های تحقیق 100
41 آماره های توصیفی 101
411 سن پاسخگویان پاسخگویان 101
412 رشته تحصیلی پاسخ گویان 101
413 توصیف متغیر "میزان استفاده از رسانه تلویزیون " 102
414 توصیف متغیر "میزان استفاده از رسانه مطبوعات" 102
415 توصیف متغیر "میزان استفاده از رسانه اینترنت" 104
416 توصیف متغیر " میزان اعتماد به رسانه تلویزیون" 106
417 توصیف متغیر" میزان اعتماد به رسانه مطبوعات" 107
418 توصیف متغیر" میزان اعتماد به رسانه اینترنت" 108
419 توصیف متغیر " میزان رضایت از رسانه تلویزیون" 110
4110توصیف متغیر "میزان رضایت مندی از رسانه مطبوعات " 111
4111 توصیف متغیر" میزان رضایت از رسانه اینترنت" 112
4112 توصیف متغی" میزان علاقه به دریافت مطالب از رسانه تلویزیون" 114
4113 توصیف متغیر" میزان علاقه به دریافت مطالب از رسانه مطبوعات" 115
4114 توصیف متغیر" میزان علاقه به دریافت مطالب از رسانه اینترنت" 116
4115 توصیف متغیر میزان کمی "مطالب منتشره از رسانه تلویزیون" 118
4116 نمودار مربوط به توزیع فراوانی مطالب منتشره از رسانه مطبوعات 120
4117 توصیف متغیر میزان کمی" مطالب منتشره از رسانه اینترنت" 120
4118 توصیف متغی میزان کیفی " مطالب منتشره از رسانه تلویزیون" 122
4119 توصیف متغیر میزان کیفی" مطالب منتشره از رسانه مطبوعات" 123
4120 توصیف متغیر میزان کیفی" مطالب منتشره از رسانه اینترنت" 124
4121 توصیف متغیرمیزان "اعتقاد به رشد فن آوریهای ارتباطی در تلویزیون" 126
4122 توصیف متغیر میزان " اعتقاد به رشد فن آوریهای ارتباطی در مطبوعات" 127
4123 توصیف متغیر میزان " اعتقاد به رشد فن آوریهای ارتباطی در اینترنت" 128
4124 توصیف متغیرمیزان"اعتقاد به الگوبرداری ازبرنامه های خارجی درتلویزیون" 130
4125 توصیف متغیرمیزان"اعتقاد به الگوبرداری ازبرنامه های خارجی درمطبوعات" 131
4126 توصیف متغیرمیزان"اعتقاد به انعکاس تولیدات خارجی در رسانه اینترنت" 132
4127 توصیف متغیر میزان "تاثیر تلویزیون بر ارتقاء جایگاه فرهنگی دانشجویان" 134
4128 توصیف متغیرمیزان تاثیر"مطبوعات بر ارتقاء جایگاه فرهنگی دانشجویان" 135
4129 توصیف متغیرمیزان تاثیر"اینترنت بر ارتقاء جایگاه فرهنگی دانشجویان" 136
4130 توصیف متغیرمیزان تاثیر" تلویزیون برارتقاء جایگاه اجتماعی دانشجویان" 138
4131 توصیف متغیرمیزان تاثیر"مطبوعات برارتقاء جایگاه اجتماعی دانشجویان" 139
4132 توصیف متغیرمیزان تاثیر "اینترنت برارتقاء جایگاه اجتماعی دانشجویان" 140
4133 توصیف متغیرمیزان تاثیر" تلویزیون بر ارتقاء جایگاه سیاسی دانشجویان" 141
4134 توصیف متغیرمیزان تاثیر"مطبوعات برارتقاء جایگاه سیاسی دانشجویان" 142
4135 توصیف متغیرمیزان تاثیر"اینترنت برارتقاء جایگاه سیاسی دانشجویان" 143
4136 چگونگی ارزیابی دانشجویان درتاثیررسانه تلویزیون درمسیررشد وتوسعه خود 145
4137 چگونگی ارزیابی دانشجویان درتاثیررسانه مطبوعات درمسیررشد وتوسعه خود 146
4138 چگونگی ارزیابی دانشجویان درتاثیررسانه اینترنت درمسیررشد وتوسعه خود 146
4139 توصیف متغیرمیزان "اعتقاد به نقش آموزشی تلویزیون" 147
4140 توصیف متغیرمیزان "دریافت اطلاعات از وسایل ارتباطی مورد نظر" 148
4141 توصیف گویه "مهمترین منبع روزانه دریافت اطلاعات دانشجویان" 149
42 آزمون نرمال بودن متغیرها 154
43 تحلیل یافته های تحقیق ( آزمون فرضیات تحقیق) 155
431 آزمودن فرضیه اول 155
432 آزمودن فرضیه دوم 156
433 آزمودن فرضیه چهارم 157
434 آزمودن فرضیه چهارم 158
435 آزمودن فرضیه پنجم 159
436 آزمودن فرضیه ششم 160
437 آزمودن فرضیه هفتم 161
438 آزمودن فرضیه هشتم 162
439 آزمودن فرضیه نهم 163
44 تحلیل رگرسیون چندگانه متغیر وابسته و متغیرهای مستقل 163
45 معادله رگرسیون 164
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات 165
51 مقدمه166
52 خلاصه یافته ها 166
53 بحث و نتیجه گیری 166
531 نتایج حاصل از اطلاعات شخصی پاسخ گویان 166
532 نتایج حاصل از بررسی فرضیات پژوهش 167
533 نتایج حاصل از بررسی متغیر وابسته پژوهش 169
54 پیشنهادهای کاربردی 170
55 پیشنهاد برای پژوهشهای بعدی 171
56 محدودیتهای تحقیق 171
شامل 182 صفحه فایل word