دانلود پایان نامه تاثیر رفتار شهروندی سازمانی و معنویت بر روی استراتژی نگهداشت منابع انسانی
چکیده
نیروی انسانی یکی از ورودیهای سیستم سازمانی میباشد. هرچه سازمان بتواند نیروی شایستهتری جذب کرده و بتواند از آن نگهداری و استفاده موثرتری نماید در رسیدن به اهدافش موفقتر و نسبت به رقبایش پیشتر است. یکی از دلایلی که باعث موفقیت سازمانهای بزرگ میشود این است که آنها دارای کارکنانی هستند که فراتر از وظایف رسمی خود تلاش مینمایند رفتار شهروندی سازمانی رفتار فرانقشی است که کارکنان در سازمان ها علاوه بر وظایف اصلی خود به انجام آن مبادرت می ورزند. از طرفی در مورد معنویت، افرادی که زندگی معنوی را تجربه میکنند ، می توانند با روش های سازگار با اهداف سازمانی موجب رشد و توسعه خود و سازمان شوند. این تحقیق با هدف بررسی تاثیر رفتار شهروندی سازمانی و معنویت بر روی استراتژی نگهداشت منابع انسانی انجام و روش تحقیق آن توصیفی از نوع پیمایشی بوده و جامعه آماری این پژوهش را تعداد40نفر از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار تشکیل میدهند حدود 40 پرسشنامه جمع آوری گردید.این پژوهش دارای سه فرضیه اصلی و شش فرضیه فرعی میباشد که توسط آزمونهای معادلات ساختاری و رگرسیون مورد آزمون قرار گرفتند که در نتیجه فرضیات تحقیق در زمینه تاثیر رفتار شهروندی سازمانی بر استراتژی نگهداشت منابع انسانی و تاثیر معنویت بر استراتژی نگهداشت منابع انسانی مورد تایید قرار گرفت .نتایج همچنین نشان داد که تمام ابعاد رفتار شهروندی سازمانی بر استراتژی نگهداشت منابع انسانی تاثیر مثبت و معناداری وجود دارند.
فهرست مطالب
عنوان شماره
5- 1 هدف های تحقیق یا نتایج مورد انتظار: 4
7-1 شرح واژه ها و اصطلاحات تحقیق: 5
فصل دوم مرور ادبیات و پیشینه پژوهش.... 10
2-1-1-1 مفهوم سازی های اولیه از رفتار شهروندی سازمانی.. 10
2-1-1-2 تعریف رفتار شهروندی سازمانی.. 12
2-1-1-3سیرتکوین مفهوم رفتار شهروندی سازمانی.. 15
2-1-1-4رویکردهای اصلی در تبیین رفتارشهروندی.. 17
2-1-1-4-1رفتارشهروندی سازمانی درقالب تمایز بین واژه های نقش و فرانقش.... 17
2-1-1-5ابعاد رفتارشهروندی سازمانی.. 20
2-1-1-6عوامل موثر بر بروز رفتار شهروندی سازمانی.. 23
2-1-1-7پیامدهای رفتار شهروندی سازمانی.. 27
2-1-2-2تاریخچه و تعریف معنویت... 30
2-1-2-4رابطه دین ومعنویت... 33
2-1-2-6مبانی معنویت در قرآن.. 35
2-1-2-9مزایای معنویت در سازمان.. 39
2-1-2-10رویکرد مربوط به معنویت در کار 40
2-1-2-11سطوح معنویت در سازمان.. 43
2-1-2-12مدلهای معنویت در سازمان.. 44
1-3--12 استراتژی نگهداشت منابع انسانی.. 49
2-1-3-2حفظ و نگهداشت منابع انسانى.. 50
2-1-3-3-1تعریف مدیریت استراتژیک منابع انسانی.. 51
2-1-3-3-2مفهوم مدیریت استراتژیک منابع انسانی.. 52
2-1-3-3-3اهداف مدیریت استراتژیک منابع انسانی.. 52
2-1-3-3-4مدیریت استراتژیک منابع انسانی و استراتژیهای منابع انسانی.. 52
2-1-3-4استراتژی حفظ و نگهداشت... 53
2-1-3-5-2اهداف نظام جبران خدمات... 54
2-1-3-6انواع جبران خدمات و پاداش.... 55
2-1-3-7عوامل موثر بر جبران خدمات... 56
82-1-3-رویههای جبران خدمات... 59
2-3بخش سوم مدل مفهومی تحقیق.. 64
4 - 3 روشهای گردآوری اطلاعات... 71
5 - 3 ابزار گردآوری اطلاعات... 71
1 - 1 - 5 - 3 اجزای پرسشنامه. 72
6 - 3 روشهای تجزیه و تحلیل داده ها 74
1 - 6 - 3 آزمون کولموگوروف – اسمیرنوف (KS). 74
2- 6 -3 معادلات ساختاری با PLS.. 74
4 - 6 - 3 آزمون مقایسه میانگین چند جامعه. 75
6 - 6 - 3 تحلیل عاملی تاییدی.. 76
فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده ها 78
3– 4 بررسی فرض نرمال بودن جامعه. 84
2-1-4-4برازش مدلهای اندازهگیری: 85
3-4-4 نتایج حاصل از آزمون فرضیات اصلی تحقیق با استفاده از تحلیل مدل معادلات ساختاری 91
4-4-4برازش مدل ساختاری(فرضیات فرعی): 93
2-4-4-4 نتایج حاصل از آزمون فرضیات اصلی تحقیق با استفاده از تحلیل مدل معادلات ساختاری 96
4-5-1آزمون رگرسیون چندگانه. 100
3-5-4 رتبهبندی ابعاد رفتار شهروندی سازمانی(ازمون فریدمن) 101
4-5-4 آزمون مقایسه میانگین چند جامعه. 102
فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادات... 107
2-5نتایج حاصل از آزمون فرضیات تحقیق.. 108
2-3-5 نتایج حاصل از آزمون فریدمن.. 111
3-3-5 نتایج حاصل از تحلیل واریانس (ANOVA) 111
5-5 موانع و محدودیت های تحقیق.. 114