دانلود پایان نامه مدل سازی مدیریت اسلامی بر مبنای عهدنامه مالک اشتر
چکیده
امروزه بیشتر صاحبنظران بر این باورند که هیچ امری در زندگی انسان برای پیشبرد اهداف او نمی تواند مهم تر و مؤثّر تر از مدیریت و رهبری باشد. مطالعه نهج البلاغه، هر خواننده ژرف نگر را با این حقیقت آشنا می سازد که آن حضرت برای ادارۀ جامعه، اصول و مبانی ارزشمندی ارائه کرده اند. این تحقیق سعی دارد با الهام از آموزه های امام علی(ع)، در نامه 53 نهج البلاغه معروف به عهد نامه مالک اشتر، مسائل مربوط به رهبری و مدیریت اسلامی را تجزیه و تحلیل کرده و به تدوین الگوی مدیریت اسلامی بپردازد. در انجام این پژوهش که از نوع تحقیقات کیفی است، از رویکرد نظریه زمینه ای و یا بعبارتی نظریه برخاسته از داده ها استفاده شده است. بر اساس این رویکرد، محقق داده ها و اطلاعات مربوط به موضوع را جمع آوری نموده و پس از تجزیه و تحلیل آنها در طی سه مرحله گذاری باز، کد گذاری محوری و کد گذاری گزینشی به تکوین نظریه می پردازد؛ به گونه ای که این نظریه در یک سطح وسیع یک فرآیند، یک عمل و یا یک را تبیین کند.
محقق پس از تجزیه و تحلیل داده ها به 24 مقوله اصلی دست یافته که پس از سازماندهی مقولات، با توجه به وفور داده ها در زمینه تصمیم گیری، این مقوله بعنوان پدیدۀ (مقوله) محوری در مرحله کدگزاری گزینشی انتخاب شده است. ودر طی استخراج مدل مدیریت اسلامی،فرآیند تصمیم گیری علوی نیز به دست آمده است.این فرآیند شامل پنج مرحله است،که سه مرحلۀ اول آن در مقولۀ هسته ای فرآیند مدیریت علوی قرار میگیرد.و مرحلۀ چهارم فرآیند تصمیم گیری که شامل وظایف مدیریتی است، در مقولۀ راهبردهای فرآیند میریت علوی جای می گیرد.و مرحلۀ پنجم آن که اصول بعداز اجرای تصمیمات است در فرآیند مدیریت علوی قرار نگرفته و تنها در فرآیند تصمیم گیری ذکر شده است.
در طی این پژوهش محقق توانسته است سبک رهبری امام علی(ع) را از متن عهدنامه استخراج نماید که از آن با عنوان «الگوی رهبری تناسبی »یاد شده است.علاوه برآن، سه منبع قدرت فرهمندی، مقبولیت مردمی ومشروعیت قانونی بعنوان عوامل قدرت و نفوذمؤثر بررهبری شناخته شده است.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
1-2- اندیشمندان مدیریت اسلامی.. 8
2-2- منابع تحقیق در مدیریت اسلامی............... ...8
4-2- مهمترین اهداف مدیریت عبارتنداز: 9
5-2- مفاهیم مدیریت ورهبری اسلامی.. 10
6-2- اهداف مدیریت اسلامی........ 10
1-8-2- گوشه ای از زندگی مالک.... 13
2-8-2- معرفی مالک اشتر در کلام امیرالمؤمنین (ع).......................................................................14
9-2- سابقه و کیفیت تکوین مدیریت... 16
2-9-2- نظریه اصول گرایان (وظیفه گرایان ) 17
3-9-2- نظریه بوروکراسی وبر. 17
9-9-2- الگوی رهبری مشارکتی.. 20
10-9-2- مدل منطقی وعقلایی در تصمیم گیری.. 20
11-9-2- نظریه عقلانی محدود و رضایتمندی.. 21
12-9-2- ویژگی های کمال مدیریت... 22
1-2- نظریه پردازان مدیریت اسلامی.. 23
1- 1-2- نظریه های متقدم مدیریت اسلامی.. 24
- ابونصر فارابی(339-259 ه.ق) 27
- امام فخر رازی( 606- 536 ه.ق) 30
- باقلانی مالکی ( متوفی 403 ه.ق ) 34
2-1-2- نظریه های متأخر مدیریت اسلامی.. 39
- -نظریه رشد شهید علامه مطهری.. 39
- رویکرد نظری اخلاق و ویژگی های مدیران اسلامی.. 42
- رویکرد وظایف مدیران مسلمان.. 43
- رویکرد تأثیر ارزش های اسلامی بر مدیریت... 44
2-3- انواع طرح های تحقیق کیفی.. 48
3-3- روش نظریه برخاسته از داده ها (grounded thery): 48
4-3- روش و ابزار گردآوری اطلاعات.. 52
5-3- روایی (validity) و پایایی (Reliability) 52
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها 54
1-4- مدلسازی مدیریت اسلامی بر مبنای عهدنامه مالک اشتر. 55
2-4- دلایل انتخاب عهدنامه مالک اشتر برای مدلسازی مدیریت اسلامی.. 55
3-4- رویکرد نظریه برخاسته از داده ها 55
5-4- خصوصیات شخصی لازم وضروری در مدیریت اسلامی چیست؟. 56
2-5-4- مفهوم عدل و عدالت... 60
- ضرورت وجود شرح صدر در مدیریت... 65
6-4- زمینه های لازم برای شکل گیری مدیریت اسلامی کدامند؟. 66
7-4- برمبنای عهدنامه مالک اشتر مدیریت اسلامی چه وظایفی دارد؟. 69
1-7-4- مدیریت منابع انسانی.. 72
5-7-4- مدیریت ارتباطات و اطلاعات... 82
- تعریف سیستم های اطلاعاتی.. 82
8-4- مقوله هسته ای و اصلی فرآیند مدیریت اسلامی چه نام دارد؟. 85
9-4- مدیریت اسلامی چه اهدافی را دنبال می کند؟. 96
10-4- مقوله های زمینه ای تأثیر گذار بر مدیریت اسلامی کدامند؟. 103
1-10-4- دلبستگی اعضای سازمان.. 105
2-10-4- میزان وفاداری مردم. 107
3-10-4- میزان جذابیت پیامد ها 109
4-10-4- قدرت عوامل ذی نفوذ. 110
11-4- متغیر های میانجی تأثیرگذار بر مدیریت اسلامی کدامند؟. 110
فصل پنجم : یافته ها ونتایج.. 114
1-1-5- فرآیند مدیریت علوی.. 115
- ویژگیهای لازم مدیر در مدیریت علوی....................................................................115
- مقوله های زمینه ای مؤثر بر مدیریت علوی................................................................................117
- راهبردهای مدیریت علوی..................................................................................................................118
- مقوله ی هسته ای مدیریت علوی....................................................................................................118
- پیامدهای مدیریت علوی.....................................................................................................................120
- متغیرهای میانجی مؤثر بر مدیریت علوی........................................................................................120
2-1-5- فرایند تصمیم گیری علوی.. 124
3-1-5- الگوی رهبری تناسبی.. 127
4-1-5- عوامل قدرت و نفوذ به عنوان عوامل مؤثر بررهبری.. 129
4-5- قلمرو و محدودیت های تحقیق.. 132