2-1-2 روش مسیر بحرانی CMP) )
در سالهای دهه 1950 , گروهی از دانشمندان علوم تحقیق در عملیات به فکر ایجاد روشهای کاملتر ی برای برنامه ریزی پروژه ها افتادند . اولین گروهی که نتایج قابل قبولی را از کارهای خود ارائه داد , وابسته به هیات مرکزی تولید انرژی الکتریکی در انگلیس بود . این گروه تکنیکی را با عنوان طولانی ترین مسیر غیر قابل کاهش رویدادها , برای اجرای پروژه تعمیرات اساسی یک نیروگاه برق ابداع نمود . این روش که بعدها بنام تکنیک ترتیب اصلی نامیده شد در حد قابل قبولی کارا و مفید بوده و دارای تشابه زیادی به روشهای CMP وPERT بود , ولی این روش هرگز به صورت رسمی چاپ و منتشر نشد . تقریبا همزمان با این رویداد شرکت تولیدی دوپان یک گروه تحقیقاتی را
مامور بررسی کاربردهای روشهای جدید مدیریت در امور مهندسی شرکت نمود . در سال 1957 مرکز پژوهشهای علمی شرکت ((یونی واک )) به سرپرستی دکتر ((جان ماچ لی )) برای ادامه این تحقیقات به شرکت ((دوپان )) پیوست و همراه با آنها مهندس ((کلی )) از شرکت رمینگتون نیز به تیم پژوهشی دوپان و یونی واک ملحق گردید . سرپرستی گروه دوپان با شخصی بنام ((واکر)) بود . نتیجه کار این گروه , ابداع روش مسیر بحرانی (CMP) بود . این روش برای اولین بار در پروژه ساخت یک کارخانه برای شرکت دوپان , با سرمایه ای حدود ده میلیون دلار گرفته شد . دومین کاربرد روش CMP , در پروژه تعمیرات اساسی یکی دیگر از کارخانجات دوپان بود . در اجرای پروژه تعمیرات اساسی در این کارخانه که دارای سیستم تولیدی پیوسته بود , لازم بود که در طول اجرای پروژه , تولید کارخانه متوقف شود و بنابراین هر گونه اقدام و ابتکاری که می توانست در کاهش زمان تعمیرات موثر باشد , کمک مهمی به امر تولید و اقتصاد شرکت می نمود . کار تعمیرات اساسی در این کارخانه در گذشت چندین بار با متوسط زمان رکود (توقف کارخانه ) حدود 125 ساعت صورت گرفته بود . با کاربرد روش CMP زمان کل تعمیرات (رکود تولید ) از متوسط 25 ساعت به 93 ساعت کاهش یافت و در دوره های بعدی این زمان به 74 ساعت رسید .
1-3-2 مرحله طرح و برنامه ریزی
در این مرحله , امور مربوط به پروژه از نظر سازمان و تشکیلات با مرحله یکم تشابه زیادی دارد , ولی همانگونه که گفته شد , امور طراحی و برنامه ریزی با دقت بیشتری اجرا شده و دارای جزئیات کاملتری می باشند . در شکل 1-3 فعالیتهای لازم در مرحله دوم پروژه نشان داده شده اند . در این مرحله (( اطلاعات )) بین فعالیتهای مختلف , رفت و برگشت نموده و با بهره گیری از این مبادله اطلاعات , سعی می شود جزئیات لازم , مد نظر قرار گرفته و در نقشه ها و گزارشات منعکس شوند . در حین اجرای فعالیتهای این مرحله در مقاطعی دریافت موافقت صاحب کار ضروری می شود .قابل توجه است که در این مرحله , نقشه ها در سه سری تهیه میشوند . نقشه های سری اول که در شکل 1-3 نقشه های ساده نامیده شده اند , عمدتا نشان دهنده مشخصه هایی از طرح که در فاز یکم تایید شده می باشند . نقشه های سری دوم که در شکل , نقشه های کامل نالمیده شده اند , بر اساس نقشه های ساده سری اول , ولی با جزئیات کاملتری تهیه شده اند . با این حال , هنوز دارای این مقدار از جزئیات کاملتری تهیه شده اند با این حال هنوز دارای آن مقدار از جزئیات نیستند که پیمانکار بتواند براحتی با مراجعه به این نقشه ها , کلیات عملیات ساخت را اجرا نماید .
به عنوان مثال در یک پروژه ساختمانی , نقشه های کامل شامل نقشه های معماری , ساختمانی , تاسیسات حرارتی و برودتی , آب , فاضلاب , برق رسانی , روشنایی , مخابرات , دفع آب باران در محوطه و … می باشند .
برای اینکه میزان جزئیات نقشه ها مشخص شود . باید گفت که مثلاً در نقشه های معماری سری دوم . ابعاد و موقعیت اطاقها کریدورها . راه پله ها . درب و پنجره ها . … و شکل کامل نماهای مختلف ساختمان مشخص شده اند . همچنین در نقشه های تاسیسات حرارتی و برودتی . به عنوان مثال . ابعاد کانالهای انتقال هوا و محل نصب کانالها در داخل سقفهای کاذب مشخص گردیده اند . حال باری ساخت درب تو پنجره . علاوه بر ابعاد اصلی . لازم است نوع و اندازه پروفیلهای فلزی که در ساخت درب و پنجره به کار می روند نیز مشخص باشد . یا برای ساخت کانالهای انتقال هوا . لازم است نوع اتصال ( درز) که برای به هم پیوستن دو قطعه کانال در نظر گرفته شده است نیز مشخص شود . چنین جزئیاتی معمولاً در نقشه های سری دوم وجود ندارند . این جزئیات در سری سوم نقشه های طرح که نقشه های اجرایی ( یا کارگاهی ) نامیده می شوند قابل ارائه می باشند .
تخمین دقیق مقادیر کار و مصالح و در پیرو آن . تهیه سیاستهای و روشهای مناسب برای قرارداادهای اجرایی ( سیاستهای پیمان ) همراه با دریافت موافقت صاحل کار . از وظایف مندس مشاور در این مرحله از طرح می باشد . در همین مرحله . لازم است برنامه زمان بندی شده دقیقی برای فعالیتهای اجرایی تهیه شود . در بسیاری از قوانین مربوط به پیمان پروژه های دولتی . وجود برنامه های زمان بندی برای اجاری پروژه ها . جزء لازم اسناد پیمان بوده و بدون آنها اسناد پیمان . کامل ده تلقی نمی شوند . با تهیه شدن اسناد پیمان ( شامل نقشه های کامل . برآوردها . برنامه های زمان بندی برای اجرا . … ) و تعیین پیمانکار ( یا پیمانکاران ) بر اساس ضوابط و مقررات وضع شده در پروژه ( و یا در نظر گرفتن مقررات و محدودیتهای دولتی ) . بخش عمده فعالیتهای فاز دوم . عملی شده و مشاور خود را برای اجاری وظایف فاز سوم . که در آن باید به امور نظارت و کنترل بر نحوه اجرا بپردازد . آماده می سازد . در همین مرحله . امور مربوط به تهیه نقشه های اجرایی ( نقشه های کارگاهی ) نیز توسط مشاور دنبال می شوند و در مواردی . کار تهیه این نقشه ها در فاز سوم پروژه نیز ادامه یافته و به ترتیبی که این نقشه ها در فاز سوم پروژه جهت آگاهی از جزئیات نحوه اجرا برای پیمانکار لازم می شوند . تهیه و در اختیارش قرار می گیرند .
از نکات مهم در این مرحله . آن است که طرح . باید همراه و هماهنگ با طرح هسته اصلی سیستم . امکانات پشتیبانی لازم برای سیستم را نیز طراحی نماید . به عنوان مثال . در صورتی که پروژه مربوط به طراحی و ساخت یک مرکز صنعتی و تولیدی می باشد . لازم است توام با طراحی کارخانه و ماشین آلات تولیدی . امکانات لازم برای نگهداری و تعمیرات کارخانه نیز طرح شده و مثلاً نقشه های کارگاههای تعمیرات و ماشین آلات لازم در این کارگاهها نیز طارحی شوند . ( بدیهیست که چنین امری اختصاص به یک کارخانه نداشته و برای هر سیستمی . وجود امکانات پشتیبانی در همان لحظات اول شروع بهره برداری از سیستم . لازم خواهد بود ) .
قابل ذکر است که در اجرای فعالیتهای فاز دوم . معمولاً کارکنان قسمت طرح و برنامه ریزی . با انگیزه و علاقه بیشتری نسبت به فعالیتهایی که در فاز اول به عمل می آیند . به انجام وظیفه می پردازند . شاید دلیل عمده این امر . آت باشد که کارکنان در این فاز اطمینا دارند که نتیجه کارها و طرحها یشان نهایتاً به مرحله اجرا خواهد رسید . در حالی که در فاز یکم . برای کارکنان این گمان وجود دارد که ممکن است گزارش نهایی حاکی از آن باشد که اصولاً اجرای چنین طرحی مقرون به صرفه نیست . یا بودجه و امکانات کافی برای اجرای طرح در اختیار نمی باشد . همین دلیل . در بسیاری از موارد گفته می شود که در فاز دوم پروژه ها . امور مدیریت پرسنلی و ایجاد انگیزه مثبت در کارکنان . ساده تر از امور مشابه در فاز نظری می باشد .
1-3-3 مرحله اجرا
در انتهای فاز دوم پروژه . تقریباً همه فعالیتهایی که لازم است در اجرا عملی بشوند . مشخص شده و شیوه ها و برنامه های زمان بندی برای اجرای فعالیتها تعریف شده اند . در فاز سوم . هدف این می باشد که پیشرفت کارهای پروژه . مطابق با برنامه ها و اصول و کیفیتهای تعیین شده در فاز دوم به مرحله عمل در آیند . مسلم است که در این فاز . سازمان اجرایی بمراتب بزرگتر از سازمانهایی که در فاز های قبلی پروژه فعالیت داشتند خواهد بود .
هزینه های صرف شده برای اجرای فعالیتها نیز بمراتب بیش از هزینه های مراحله قبلی پروژه می باشد . در این فاز همانگونه که اشاره شد . عامل کنترل دارای نقش اساسی بوده و لازم است با برداشت اطلاعات و آمار مناسب از نحوه پیشرفت کارها و مقایسه مشخصه های مختلف کارهای اجرا شدند با آنچه که برنامه ریزی شده, روند پیشرفت کارها و صرف هزینه و سایر منابع را کنترل نمود . تهیه و مواد مصالح, تامین تجهیزات , استخدام نیروی کار متخصص در امور فنی , مالی , پرسنلی و … از وظایف اولیه مورد لزوم در این مرحله می باشد . در بسیاری از موارد ممکن است مجموعه کارهائیکه پیمانکار اجرای آنها را بر عهده گرفته است , در حجمی بیشتر از , یا دارای طبیعتی متفاوت با کارهایی باشد که پیمانکار بتواند با کادری که دائم در اختیار دارد از عهده اجرای آنها برآید . در این صورت پیمانکار اقدام به بستن پیمانهای دست دوم با سایر پیمانکاران خواهد نمود تا آنها با کاربرد تخصصها یا تجهیزات و امکانات بهتری که در اختیار دارند اجرای گروهی از فعالیتها را بر عهده گیرند. برای بستن پیمانهای دست دوم , لازم است موافقت صاحب کار جلب شود. واضح است که در حین اجرای کار, علیرغم دقت نظری که در تهیه طرحها و برنامه ها در فاز دوم به عمل آمده است , ایجاد تغییراتی در طرح , غیر قابل اجتناب می باشد. پیمانکار در مراحل اجرای کار , بطور مستمر , با مشاوری که در این فاز, امور نظارت و کنترل را بر عهده دارد , تبادل نظر نموده و در مواردی که ایجاد تغییرات و تصحیحاتی در طرح ضروری باشد , با موافقت مشاور در این موارد اقدام خواهد نمود. در چنین شرایطی نقشه های نشان دهنده حالت عملی اجرای فعالیت ها توسط پیمانکار تهیه خواهند گردید . 1 _ 3_ 4 مرحله پایانی ( اختتام )
مرحله پایانی پروژه ها را می توان به خودی خود یک (( پروژه )) نامید. در این مرحله لازم است کارها بصورتی برنامه ریزی شوند که به راحتی قابل قبول بوسیله دستگاه نظارت و قابل تحویل به صاحب کار باشند . بدیهی است چنین شرایطی بستگی کامل به نحوه اجرای فعالیت ها در طول فاز اجرائی دارد, ولی در اغلب موارد مشاهده شده است که در مرحله پایانی و تحویل پروژه , پیچیدگی مسائل بین پیمانکار , دستگاه نظارت و صاحب کار به حد اعلای خود رسیده و کار تحمیل موقت و آغاز بهره برداری از سیستم را به تعویق انداخته است . چنین شرایطی باعث خواهد شد که سرمایه به کار گرفته شده برای مدتی بدون استفاده مانده و از سوی دیگر , پیمانکار نیز به علت درگیری و وابستگی به پروژه نتواند از منابع و امکانات خود در سایر پروژه ها استفاده نماید . در مراحل پایان فاز سوم ( فاز اجرائی ) معمولاً کاربرد نیروی انسانی و تجهیزات روند کاهشی داشته و بنابراین بر عهده پیمانکار است که در این مراحل , با برنامه ای دقیق و حساب شده , پرسنل و تجهیزات خود را که در پروژه کاربرد ندارند بکاری دیگر بگمارد , یا به کار افرادی که به صورت موقت برای این پروژه استخدام شده اند و کار جدیدی برای آنها در نظر ندارد خاتمه داده , با آنها تسویه حساب نماید . رعایت صحیح مقررات دولتی , و حل و فصل مسائل با اتحادیه های کارگری از وظایف مشکل , ولی غیر قابل اجتنابی است که پیمانکار با آن مواجه خواهد بود . در اواخر فاز سوم و شروع فاز پایانی , روحیه افراد شاغل در پروژه , به دلیل نگرانی در مورد از دست دادن شغل و بیکار ماندن , بمراتب ضعیف تر از دوره های آغاز فاز اجرا می باشد. پیمانکار باید این مسائل را در نظر داشته و با دقت و سنجش جنبه های مختلف امور پرسنلی به حل آنها بپردازد.
در مرحله پایانی پروژه , تهیه گزارشات و یادداشت های دقیق از نحوه اجرای کارها, باعث خواهد شد که پیمانکار , برای شرکت در مناقصات جدید , و برای اجرای پروژه های جدید , منابع اطلاعاتی با ارزشی در اختیار داشته باشد .
در پایان این بحث , می توان به طور خلاصه گفت که دقت در اجرای وظایف در مرحله چهارم , و برنامه ریزی صحیح برای تحویل هر چه سریعتر پروژه , علاوه بر آنکه از نظر اقتصادی به نفع صاحبکار و پیمانکار می باشد , از نظر کسب اعتبار برای شرکت پیمانکاری و فراهم آوردن زمینه هیا مناسب در دریافت پروژه های جدید نیز دارای نقش و اهمیت قابل توجهی می باشد .
1 _ 4_ وظایف مدیریت پروژه
وظایف اصلی مدیریت پروژه را می توان (( ایجاد هماهنگی لازم در اجرای فعالیت ها برای کاربرد مناسب منابع و امکانات , به منظور رسیدن به هدف نهائی پروژه )) دانست .
در ایجاد این هماهنگی , الزاماً محدودیت های زمانی, بودجه , نیروی انسانی , تجهیزات , مواد وسایر منابع و امکانات , همچنین محدودیت های مربوط به کیفیت کارهای قابل اجرا , و روش های اجرای آ،ها , قوانین و مقررات حاکم بر محیط و بسیاری از محدودیت های دیگر که به نوعی با فازهای مختلف پروژه ارتباط خواهند داشت مورد نظر قرار می گیرند .
برای انجام وظایف , مدیر احتیاج به برنامه ریزی , سازماندهی , رهبری و کنترل خواهد داشت . دو موضوع اصلی که باید مد نظر بوده و پاسخی برای آنها تهیه شود عبارتند از:
1_ مقادیر ( کمیتها ) را چگونه باید تعیین نمود ؟
2_ آیا از منابع و امکانات به صورتی کارآ و موثر استفاده می شود؟
برای پاسخ گوئی به سوال اول می توان از تکنیکهای مختلف برنامه ریزی و برنامه بندی زمانی , روشهای تعیین سطح منابع , و همچنین از روشهای موازنه زمان و هزینه استفاده نمود . این تکنیکها و روشها در فصلهای آینده به تفصیل مورد بحث قرار خواهند گرفت . سوال دوم با کاربرد اطلاعات بازتابی در حین اجرای پروژه و کنترل روند اجرای فعالیت ها قابل پاسخ گوئی خواهد بود.
برنامه ریزی شبکه
از ابزارهای برنامه ریزی , فن برنامه ریزی شبکه است . مزایای این روش عبارت است از :
1_ طرح ریزی کامل قبل از شروع برنامه و مشخص کردن اینکه بر نامه ریزی چگونه باید انجام شود.
2_ تسریع در جریان انتقال اطلاعات به هنگام ایجاد تغییرات و به کار گیری آنها هنگام صدور دستورها به عنوان یک منبع اطلاعاتی .
3 _ آگاهی بیشتر مدیریت از مسائل موجود , مرتبط کردن آنها با مسائل جاری مشاهده انحرافات برنامه و اتخاذ تصمیمهای اصلاحی جهت جلوگیری از بروز مشکلات در آینده .
4 _ تعیین زمان مطلوب برای شروع , پایان و فعالیت در کل عملیات .
5_ آگاهی دقیق هر مدیر از مسئولیتهای خویش در باره اهداف و نتایج مورد انتظار و در نتیجه ایجاد افزایش کارائی .
6_ جلب توجه مدیران نسب به فعالیت های حیاتی .
7 _ بهبود کنترل مدیرت .
8 _ فراهم آوردن امکانات لازم برای ارائه گزارش پیشرفت کار .
9 _ ارائه پیشنهادهای لازم برای انتخاب بهترین روش جهت انجام یک مسئولیت .
10 _ فراهم کردن امکانات لازم جهت تجدید نظر در طرحها هنگام مواجه با شرایط مختلف .
11_ تعیین نقاط احتمالی بروز مشکلات طرح و تفکیک دقیق مسئولیت هر یک از مدیران از قبل .
تعاریف شبکه
یک سیستم شبکه ای شامل مجموعه ای از فعالیت ها و رویدادهایی است که برای انجام یک پروژه لازم است و چون این فعالیت ها به شکل نمودار در می آید . لذا پس از اتصال به یکدیگر به صورت یک شبکه جلوه می کند , در یک شبکه معمولاً دو نوع علامت دیده می شود .
1 _ گره : دایره یا مربعی است که نشان دهنده یک رویداد یا حادثه است این رویداد در یک لحظه از زمان پس از اتمام یک یا چند فعالیت واقع می شود و به زمان یا منابع مصرف نیاز ندارد .
بنابراین گره نشان دهنده محل شروع یا پایان یک فعالیت است .
2 _ بردار: همه وظایفی که باید ایجاد .
Cpm ( C ritical path method)
در بعضی موارد ایجاد مینماید نماد فعالیت مجازی نیز در شبکه رسم گردد , لذا به این گونه فعالیت نیز اشاره خواهد شد . پس از رسم شبکه , مشخص کردن مدت اجرای فعالیت ها , محاسبه زودترین زمان شروع هر فعالیت , محاسبه دیرترین زمان شروع هر فعالیت , تعیین فعالیت های بحرانی و تنظیم جدول زمانی فعالیت ها از جمله مواردی است که باید انجام گیرند . بدین لحاظ این موارد به تفکیک شرح داده خواهند شد .
فعالیت مجازی :
هر گاه بین دو رویداد وابستگی وجود داشته باشد , ولی بین آنها زمان یا منابع دیگری صرف نشود فعالیت ارتباط دهنده این دو رویداد فعالیت مجازی نامیده می شود و در شبکه با پیکانی به صورت خط چین ( ----- ) نشان داده می شود .
فعالیت ها G E C A به ترتیب یکی پس از دیگری انجام می گیرند و فعالیت های
H F D B به ترتیب یکی پس از دیگری انجام میگیرند . علاوه برآ ن زمان شروع فعالیت های A B یک است و زمان پایان فعالیت های G H یکی است و شروع فعالیت E علاوه بر اینکه به پایان فعالیت C بستگی دارد به پایان فعالیت D بستگی دارد.
کاربرد دیگر فعالیت مجازی جلوگیری از تکرار شماره های رویداد یکسان است , زیرا هنگامی که لازم می شود به فعالیتی با ذکر شماره های گره ابتدا و گره انتهای آن اشاره شود , این زوج شماره باید منحصر به فرد باشند مثلاً فعالیت های A B شکل 4_5 _ هر دو دارای شماره 16 _ 12 هستند
و این یک خطا محسوب می شود.
بدین لحاظ با بهره گیری از پیکان خط چین و رسم مجدد شبکه به گونه ای که در شکل 5 _ 5 _ ارائه گردیده است این خطا مرتفع می شود . در این حالت فعالیت A با شماره 14 _ 12 و فعالیت B با شماره 16 _12 مورد اشاره قرار می گیرد .
شکل 5 _ 5 _ بهره گیری از پیکان خط چین جهت جلوگیری از تکرار
ثبت مدت زمان اجرای هر یک از فعالیت ها :
هنگامی که رسم شبکه به پایان می رسد زمان اجرای هر یک از فعالیت ها بر روی پیکان نشانگر فعالیت مربوطه ثبت می گردد . این زمان ها با بهره گیری از رویه های متداول برآورد تعیین می شود و هنگام برآورد فرض بر این است که تیم های معمولی کار ها را به طور موثر و مقرون به صرفه انجام می دهند .
محاسبه زودترین زمان شروع فعالیت ها :
گام بعدی در فرآیند روش مسیر بحرانی محاسبه زودتر زمان شروع هر یک از فعالیت ها است . هر رویدادی بلافاصله پس از اجرای کلیه فعالیت های منتهی به آن رویداد به وقوع می پیوندد . بدین ترتیب فعالیت های بعدی تا وقوع این رویداد نمی توانند آغاز گردند . این زمانهای رویداد نشانگر پایان پریود زمانی است , بدین ترتیب مفهوم زمان رویداد 5 پایان پنجمین روز , پنجمین ساعت , پنجمین هفته یا پنجمین ماه است . هر یک از این زمانها در ربع دایره مربوطه در داخل نماد نشانگر رویداد نوشته می شوند . زودترین زمان شروع رویدادها با حرکت پیشروی از یک رویداد به رویداد بعدی محاسبه می شوند .
شکل 6_ 5 شبکه CMP حاوی زودترین زمان شروع فعالیت ها
برای محاسبه زودترین زمان شروع فعالیت های شبکه ارائه شده به این ترتیب عمل گردیده است که چون رویداد آغازگر نشان دهنده آغاز پروژه است , زودترین زمان شروع رویداد 1 صفر است ( پایان روز صفر یا آغاز روز یکم ) برای محاسبه زودترین زمان شروع رویداد 3 مدت زمان اجرای فعالیت A به زودترین زمان شروع رویداد 1 افزوده می شود, لذا زودترین زمان شروع رویداد 3 برابر با 4 ( 4= 0+4 ) است به همین نحو زودترین زمان شروع رویداد 5 برابر با 5 ( 5= 0+5) و زودترین زمان شروع رویداد 7 برابر با 2 ( 0+2) است . برای محاسبه زودترین زمان شروع رویدادی نظیر رویداد 9 که چند مسیر به آن منتهی شده اند زودترین زمان شروع رویداد برای هر کدام از مسیرها محاسبه می شود , سپس بزرگترین آنها به عنوان زودترین زمان شروع آن رویداد تعیین می گردد, زیرا رویداد تا پایان اجرای کلیه فعالیت های منتهی به آن نمی تواند به وقوع بپیوندد . با در نظر گرفتن اینکه مدت اجرای یک فعالیت مجازی صفر است , زودترین زمان شروع رویداد 9 از طریق مسیر 9 _ 3 برابر با 7 ( 3 + 4 ) و از طریق مسیر 9 _1 برابر با 3 ( 3+0 ) و از طریق مسیر 9 _ 5 برابر با 5 ( 0 + 5 ) است لذا بزرگترین آنها یعنی 7 زودترین زمان شروع رویداد 9 است . به همین نحو جهت محاسبه زودترین زمان شروع رویداد 11 , چون زودترین زمان شروع از طریق مسیر 11 _5 برابر با 9 (4+5 ) و از طریق مسیر 11 _ 7 برابر با 7 ( 2 + 5 ) است لذا بزرگترین آنها یعنی 9 انتخاب می شود . سرانجام چون زودترین زمان شروع رویداد 13 از طریق مسیر های 13 _ 9 و 13 _ 5 و 13_ 11 به ترتیب 9 ( 7+2) و 11 ( 5+6 ) و 13 ( 9+4) است , بزرگترین آنها یعنی 13 نشان گر زودترین زمان شروع رویداد 13 می باشد و این زودترین زمان ممکنه جهت پایان پروژه می تواند باشد .
در مورد رویداد 13 که آخرین رویداد است چون زودترین زمان شروع آن برابر با 13 می باشد , دیرترین زمان شروع آن نیز 13 خواهد بود . برای محاسبه دیرترین زمان شروع سایر رویدادها از آخرین رویداد به روش بازگشتی به سوی رویدادهای قبلی عمل می شود . دیرترین زمان شروع رویداد 13 و مدت زمان اجرای فعالیت یعنی برابر با11 (11=2-13 ) است به همین نحو دیرترین زمان شروع رویداد 5 از سه مسیر بازگشتی به رویداد 5 دیرترین زمان شروع محاسبه می شود و کوچکترین آنها انتخاب می شود .
محاسبه فعالیتهای بحرانی :
یک فعالیتهای بحرانیفعالیتی است که اگر برای مدت معینی اجرای آن به تاخیر بیافتد به اندازه همان مدت اختتام کل پروژه را به تاخیر می اندازد . تمام اینگونه فعالیتها با بکارگیری سه قاعده زیر تعیین می شود و برای اینکه موضوع بحرانی بودن در مورد فعالیتی صادق باشد لازم است که هر سه قاعده زیر در مورد آن صدق کند :
زودترین زمان شروع رویداد و دیرترین زمان شروع رویداد در انتهای پیکان نشانگر فعالیت برابر باشند .
در مورد آنگونه از فعالیتهایی که دو قاعده بالا در مورد آنها صادق هستند زودترین زمان شروع رویداد (یا دیرترین زمان شروع رویداد ) در انتهای پیکان نشانگر فعالیت منهای زودترین زمان شروع رویداد ( یا دیرترین زمان شروع رویداد ) در ابتدای پیکان نشانگر فعالیت برابر با مدت اجرای فعالیت باشد .
در مورد فعالیتهای بحرانی باید به نکات زیر توجه نمود :
فعالیتهای بحرانی , یک مسیر پیوسته ای (مسیر بحرانی ) را از اولین رویداد به آخرین رویداد پدید می آورند .
همیشه یک (یا بیشتر ) مسیر بحرانی در شبکه وجود خواهد داشت
هر گاه سه قاعده یاد شده در مورد فعالیتهای مجازی صادق باشند فعالیتهای مجازی می توانند بحرانی باشند .
همیشه جمع مدت اجرای فعالیتهای بحرانی در مسیر بحرانی , طول مدت اجرای پروژه خواهد بود .
هر گاه یک مسیر بحرانی در وسط شبکه آغاز شود یا پایان یابد (پیوسته نباشد ) خطایی روی داده است .
تنظیم جدول زمانی فعالیتها :
پس از محاسبه زودترین و دیرترین زمان شروع رویدادها , جدول زمانی فعالیتها تنظیم می گردد . تعداد سطرهای این جدول برابر با تعداد فعالیتها است و دارا ی 7 ستون است.
فعالیت ممکن است تا حد رودترین شروع زودتر آغاز گردد یا تا حد دیرترین شروع دیرتر آغاز گردد و یا در زمانی بین این دو زمان آغاز شود ولی کل مدت اجرای پروژه را به تاخیر نیاندازد . اگر شناوری کل یا فرجه زمانی را به اختصار با TF بنامیم , از فرمول زیر به دست می آید :
TF=LS-ES=LF-EF
3-5- شبکه پیش نیازی
هر چند روش مسیر بحرانی جهت برنامه ریزی و کنترل طیف وسیعی از انواع شرایط اجرایی پروژه ها کاربرد دارد , ولی دارای محدودیتی است که با در نظر گرفتن آن شروع هر فعالیت فقط پس از پایان کلیه فعالیتهای پیش نیاز آن امکان پذیر است .
3-2-6 شبکه
شبکه یک نمودار , نشاندهنده فعالیت لازم از آغاز تا ابتدای پایان یک پروژه و وابستگی های بین آنهاست . در شکل 3-38 یک نمودار از یک شبکه برداری نشان داده شده و مثالهایی از انواع عناصر موجود بر روی شبکه ارائه گردیده است .
3-3 قوانین رسم شبکه های مسیر بحرانی
قانون 1) هر فعالیت باید فقط یک بار روی شبکه ظاهر شود .
قانون 2 ) دو فعالیت نباید دارای یک اسم مشابه باشند .
قانون 3) شبکه باید فقط دارای یک رویداد آغازین و یک رویداد پایانه باشد .
( برای مثال در شکلهای 3-6 , شبکه های الف و ب به ترتیب دارای دو رویداد آغازین و دو رویداد پایانه بوده و بنابراین از نظر قوانین رسم شبکه اشتباه می باشند . در صورتی که شبکه ج صحیح است . )
قانون 4 ) هر تعداد فعالیت می تواند از یک رویداد آغاز شوند , یا به یک رویداد ختم شوند
تعداد صفحه :43