چکیده:
از جمله مباحثی که در چند دهه اخیر، کتب و مقالات زیادی را به خود اختصاص داده است ، پرداختن به موضوع فناوری اطلاعات و نقش آن در سازمان است. فن اوری اطلاعات می تواند شمشیری دولبه باشد. فن آوری منبع بسیاری از مزیت ها بوده است، اما همچنین فرصت های جدیدی را برای نقض قانون یا دورکردن منفعت از دیگران ایجاد نموده است. با درک این مطلب سازمانها باید بتوانند مزیت ها را شناسایی و بیشتر از آن بهره برده تا عملکرد سازمان افزایش یافته و خطرات استفاده از فناوری را نیز بشناسند و از آن پرهیز کنند تا جلوی کاهش عملکرد را بگیرند.
این پژوهش به منظور بررسی رابطه بین فناوری اطلاعات و عملکرد فردی و سازمانی سازمانهای دولتی شهر نوشهر، باانتخاب سازمانهای فرمانداری و جنگلداری به عنوان مطالعه موردی انجام شده است. در این پژوهش سعی شده تامدلهای موجود در زمینه فناوری اطلاعات و عملکرد شناسایی و پس از ارزیابی و بررسی نقاط ضعف و قوت هریک از مدلها مناسب ترین مدل به عنوان مدل مفهومی پژوهش انتخاب شد.پژوهش 2 فرضیه اصلی و 8 فرضیه فرعی دارد. جامعه آماری در این پژوهش 300 نفر بود که در مجموع 100 پرسشنامه به نمونه آماری تحویل و جمع آوری شد و همین تعداد درتجزیه و تحلیل ملاک عمل قرار گرفت. بررسیهای آماری بااستفاده از روش مناسب آماری و به کمک نرم افزار SPSS انجام شد. نتایج به دست آمده نشان می دهد که فرضیه ها تمامی تایید شدند.
فهرست مطالب صفحه
9-1 جامعه آماری و روش نمونه گیری: 8
3-1-2 سیستم های اطلاعاتی و فن آوری اطلاعات: 13
4-1-2 رابطه فن آوری اطلاعات و سیستم های اطلاعاتی: 14
5-1-2 نقش اطلاعات در سازمان: 16
6-1-2 نظریه های تاثیر نظام اطلاعاتی بر سازمان: 16
7-1-2 رویکردهای سازمان به فناوری اطلاعات: 18
8-1-2 چارچوبهایی برای استفاده از اطلاعات: 19
9-1-2 مدل سیاسی فناوری اطلاعات: 24
10-1-2 فناوری اطلاعات و سطوح سازمان: 26
11-1-2 فناوری اطلاعات و توانمند سازی کارکنان: 26
12-1-2 فناوری اطلاعات و کنترل در سازمان. 28
13-1-2 فناوری اطلاعات و ارگونومیک: 29
14-1-2 کاربردهای فناوری اطلاعات در سازمان: 30
15-1-2 ماهیت سازمان های دولتی: 33
16-1-2 کاربرد فناوری اطلاعات در بخش دولتی: 33
17-1-2 تاثیرات سازمانی سیستم های اطلاعاتی: 35
18-1-2 تاثیر سیستم های اطلاعاتی بر عملکرد فردی: 37
3-2-2 متغیرهای موثر بر عملکرد فردی: 41
5-2-2 ویژگی های سازمانهای با عملکرد برتر 45
الف )چشم انداز و ماموریت سازمان: 45
3-2 بخشسوم: رابطهفناوریاطلاعاتوعملکرد 51
1-3-2 فناوری اطلاعات و نیروی انسانی: 52
2-3-2 فناوری اطلاعات و ترکیب نیروی کار: 52
3-3-2 تاثیر فناوری اطلاعات در توسعه منابع انسانی: 53
4-2 بخشچهارم: پیشینهومدلمفهومیتحقیق. 60
1-4-2 تحقیقات دووت و همکارانش.. 61
2-4-2 تحقیقات هنیتز و همکارانش: 61
6-4-2 مدل ارزیابی فناوری اطلاعات دلون و مک لین. 67
1-5-2 آشنایی با سازمان جنگلداری: 73
ب) بررسی وضعیت پاسخ دهندگان از لحاظ تحصیلات: 94
ج) فراوانی پاسخگویان به متوسط استفاده از سیستم. 95
د) فراوانی متوسط میزان دفعات استفاده از کامپیوتر 96
1-2-4 آزمون نرمال بودن کیو- کیو برای شاخص اطلاعات: 98
2-2-4 آزمون نرمال بودن کیو- کیو برای شاخص کیفیت: 99
3-2-4 آزمون نرمال بودن کیو- کیو برای شاخص استفاده: 100
4-2-4 آزمون نرمال بودن کیو- کیو برای شاخص رضایت: 101
5-2-4آزمون نرمال بودن کیو- کیو برای شاخص عملکرد فردی: 102
6-2-4 آزمون نرمال بودن کیو- کیو برای شاخص عملکرد سازمانی. 104
1-3-5 پیشنهاد برای سازمان مورد مطالعه 115
2-3-5 پیشنهاد برای سایر محققین. 117