پایان نامه کارشناسی ارشد جغرافیا
گرایش توریسم
همراه با پرسش نامه
188 صفحه
چکیده:
در کشور ما فرصتهای گردشگری فراوانی وجود دارد که تاکنون کمتر به آنها پرداخته شده است. مدیریت کلان در صنعت گردشگری باید فرصتها را شناسایی کرده و آنها را در طرح جامع گردشگری کشور بگنجاند و زمینه سرمایهگذاری را در آنها مهیا کند. ایران در میان 200 کشور جذب کننده گردشگر در جهان رتبه 56 و از نظر درآمد ارزی رتبه 69 را دارد.
گردشگری فرهنگی بهنوعی آشکار و پنهان در حراست از میراث فرهنگی یک ملت و معرفی آن به جهانیان اهمیت ویژهای دارد. ما در گونهشناسی جاذبههای گردشگری فرهنگی، هشت مورد عمده را طبقهبندی میکنیم که عبارتند از: سایتهای باستانشناسی، تاریخی و فرهنگی، الگوهای خاص فرهنگی، هنرها و صنایع دستی، فعالیتهای جذاب اقتصادی، اماکن شهری جذاب، موزهها، جشنوارهها و رویدادهای فرهنگی و آخر هم آداب و رسوم مهمانپذیری ساکنان. در این میان مجموعههای فرهنگی تاریخی سهگانه تهران شامل: نیاوران، سعدآباد و گلستان نقش بیبدیلی در رونق صنعت گردشگری ایران دارند. براین اساس، بررسی نقش این مجموعهها بر جذب گردشگر بهعنوان موضوع رساله درنظر گرفته شده است.
این رساله بهدنبال بررسی این فرضیه است که: «مدیریت صحیح مجموعههای فرهنگی و اطلاعرسانی گسترده و مفید در این زمینه هم از نظر جنبههای اقتصادی جذب گردشگر و هم از لحاظ اثرات تبلیغی و بازتاب گسترده بینالمللی میتواند نتایج بسیار مثبتی برای کشور میزبان دربر داشته باشد و زمینه را برای جذب انواع مختلف گردشگر فراهم سازد.» همچنین این اهداف و سؤالات را پیگیری میکند که مشکلات و موانع موجود در توسعه گردشگری مجموعههای فرهنگی و همچنین نقش و تأثیر مجموعههای فرهنگی بر جذب گردشگر و توسعه گردشگری در شهر تهران چیست؟
روش تحقیق در این رساله، روش توصیفی و اکتشافی و پیمایشی است که با مطالعه اسنادی و کتابخانهای و بررسی میدانی و مصاحبه با گردشگران (تکمیل پرسشنامه)در پی یافتن پاسخ به سؤالات تحقیق و بررسی زیرگسستهای گردشگری در مجموعههای فرهنگی موضوع این رساله میباشد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادههای پرسشنامه که از مصاحبه با 50 نفر از گردشگر بازدیدکننده از این سه مجموعه در ایام نوروز 1390 بهدست آمده، دستمایه پاسخ به سؤالات و اثبات فرضیه رساله قرار گرفته است.
واژگان کلیدی: میراث فرهنگی؛ اماکن فرهنگی؛ مجموعه تاریخی-فرهنگی؛ گردشگر؛ صنعت گردشگری