دانلود پایان نامه چالش های تجاری سازی محصولات با فناوری بالا مورد مطالعه صنعت نانومواد و تجهیزات
چکیده
امروزه علم نانو که چند دهه بیشتر از پیدایش آن نمیگذرد در حال تبدیل شدن به انقلابی بنیادین است؛ علمی که با قابلیت های بنیادین و ماهیت بین رشته ای خود در کوتاه مدت تمام جنبه های زندگی بشری را متحول خواهد ساخت و گواه این امر سرمایه گذاری قدرت های برتر جهان در این حوزه از فناوری است. کشورمان ایران دارای جایگاه نهم در حوزۀ فناوری نانو و رتبۀ هشتم به لحاظ تولید علم در این حوزه در دنیاست، لکن ارزش این تولیدات علمی زمانی است که بتوان آنها را به محصولات مورد نیاز بازار تبدیل نموده و به فروش رسانید؛ در غیر این صورت تمامی تلاش های صورت گرفته و زمان و هزینۀ صرف شده توسط مجموعۀ بزرگی از عوامل همگی به هدر خواهد رفت. به همین جهت نگارنده در این تحقیق برآن است تا چالش های اثرگذار بر تجاری سازی محصولات در حوزۀ نانومواد و تجهیزات را مورد بررسی قرار دهد.
این پژوهش از نظر هدف کاربردی و به لحاظ روش کمی بوده و از تکنیک نمونه گیری تصادفی ساده برای گردآوری اطلاعات از جامعۀ آماری بهره گیری شده است؛ با تحلیل یافته های حاصل از پرسشنامه ها به کمک تحلیل عاملی تأییدی، آزمون T و آزمون فریدمن، رتبه بندی مهمترین چالش های اثرگذار بر تجاری سازی محصولات در حوزۀ نانومواد و تجهیزات به ترتیب ذیل مشخص گردید: چالش های نیروی انسانی، چالش های مالی، چالش های تحقیق و توسعه، چالش های زیرساختی و سرانجام چالش های بازار. البته در تحلیل های تکمیلی انجام گرفته برای هر یک از دو گروه صنعت نانومواد و تجهیزات، چالش نیروی انسانی در شرکت های تجهیزاتی به رتبۀ دوم اهمیت انتقال یافت و چالش های مالی در رتبۀ نخست جای گرفت که دلیل آن را در گران بودن این صنعت می توان جستجو نمود.
فهرست مطالب
5-1 اهداف تحقیق یا نتایج مورد انتظار 5
1-6-1 قلمرو مکانی- جامعه تحقیق... 5
3-6-1 روش نمونه گیری و تخمین حجم جامعه. 6
4-6-1روشهای گردآوری داده ها و ابزار مورد استفاده برای آن.. 6
6-6-1 موانع و محدودیتهای تحقیق... 7
7-6-1 چارچوب کلان نظری تحقیق... 7
8-1 شرح واژه ها و اصطلاحات تحقیق.. 8
2-2 تکنولوژی: مفهوم و اهمیت... 18
1-2-2 طبقه بندی انواع تکنولوژی... 19
2-2-2 فناوری های پیشرفته: تعریف و اهمیت.... 19
3-2-2 صنایع فناوری پیشرفته. 19
4-2-2 صادرات صنایع هایتک..... 20
5-2-2 صادرات محصولات هایتک در ایران.. 20
6-2-2 مقایسه ای میان دو فناوری انقلابی قرن بیست و یکم: نانوفناوری و فناوری اطلاعات 21
7-2-2 چالش های تجاری سازی تکنولوژی در کشورهای در حال توسعه. 21
1-7-2-2 چالش های تجاری سازی تکنولوژی در ایران.. 22
8-2-2راهکارهای تجاری سازی ابداعات... 22
9-2-2 فرایند تجاری سازی نانو. 24
10-2-2 چالش های تجاری سازی در صنایع هایتک و نانو. 25
1-10-2-2 موانع موفقیت نانوفناوری در انگلستان.. 25
2-10-2-2 چالش های تجاری سازی در کشور ژاپن... 26
3-10-2-2 چالش های تجاری سازی نانو در امریکا 26
11-2-2 اقدامات مؤثر در زمینۀ تجاری سازی فناوری نانو. 27
1-11-2-2اقدامات انجام گرفته در راستای تجاری سازی نانوتکنولوژی در ایالات متحده 28
2-11-2-2 تجاری سازی نانومواد کربنی در ژاپن... 28
3-11-2-2 روند و اقدامات تجاری سازی در ایران.. 28
3-2 طبقه بندی چالشهای تجاری سازی نانوفناوری... 30
2-3-2چالشهای تحقیق و توسعه (R&D). 35
1-2-3-2 انواع تحقیقات و پتانسیل آنها در ایجاد ارزش مالی... 36
2-2-3-2نقش ایده های کاربردی... 38
1-4-3-2 ریسک های مرتبط با نانوفناوری... 44
1-5-3-2سرمایه گذاری خطر پذیر. 45
2-5-3-2 تأمین مالی در امریکا 47
1-1-5-2 مروری بر تاریخچۀ نانوفناوری در ایران.. 52
2-5-2 سازمان های مرتبط با فناوری نانو در ایران.. 54
1-2-5-2 مؤسسۀ خدمات فناوری تا بازار (کریدور) 55
3-5-2 کاربردهای نانوفناوری در کشورهای در حال توسعه. 55
1-3-5-2 کاربردهای نانوتکنولوژی در ایران.. 57
1-4-5-2 نانومواد قابل دسترس امروزی... 59
جدول 4-2) لیستی از نانومواد قابل دسترس..... 59
1-5-5-2 اقدامات انجام شده در جهت تجاری سازی تجهیزات... 65
6-5-2 میزان سرمایه گذاری در نانوتکنولوژی و نانومواد. 65
1-1-3 بررسی پژوهش با توجه به پیاز فرایند پژوهش..... 70
2-1-3 طبقه بندی تحقیق بر مبنای هدف... 71
3-1-3 طبقه بندی تحقیق بر مبنای روش..... 71
4-1-3 نوع پژوهش از نظر زمان.. 71
5-1-3 نوع پژوهش از نظر اجرا یا نحوه جمع آوری دادهها 72
4-3 دلایل انتخاب جامعه آماری.. 73
5-3 نمونه و روش نمونه گیری.. 73
6-3 روش گردآوری دادهها و اطلاعات.. 73
1-6-3 مطالعات کتابخانه ای... 74
1-7-3 مقیاس و طیف ابزار اندازه گیری تحقیق... 75
جدول 1-3) شکل کلی و امتیاز بندی سؤالات... 76
9-3 اعتبار و پایایی ابزار اندازه گیری پژوهش.... 80
1-9-3 روایی( اعتبار) ابزار پژوهش..... 80
2-9-3 پایایی (قابلیت اعتماد)ابزار پژوهش..... 83
10-3 روش تجزیه و تحلیل دادهها 84
1-10-3 تحلیل عاملی تأییدی... 84
3-4 تحلیل استنباطی یافتهها 91
1-3-4 آزمون نرمال بودن مولفه های الگو. 91
2-3-4 نتایج تحلیل عاملی تاییدی (بارهای عاملی) 92
3-3-4 بررسی ضرایب روایی و پایایی... 94
1-4-3-4 آزمون کفایت نمونه گیری... 96
5-4 بررسی فرضیه های تحقیق.. 98
4-4 آزمون تحلیل واریانس فریدمن.. 102
5-4 مقایسه میان صنایع نانومواد و تجهیزات.. 103
1-5-4 مقایسۀ زیرشاخص ها در دو صنعت نانومواد و تجهیزات... 104
6-4 تحلیل جانبی: تاثیر زیر مقیاس ها بر تجاری سازی محصولات.. 111
2-5 خلاصه نتایج و تحلیل یافته ها 119
3-5 مقایسۀ مدل مبتنی بر یافته های تحقق و مدل مفهومی تحقیق.. 120
1-3-5 مقایسۀ نتایج به دست آمده میان شرکت های نانومواد و شرکت های تجهیزات... 122
4-5 مقایسه با سایر پژوهش های انجام گرفته در این زمینه. 122
5-5 پیشنهادها و راهکارها (براساس فرضیات تحقیق) 127
7-5 پیشنهادات برای تحقیقات آتی.. 132
پیوستها......................................................................................................................................................................................................138