دانلود پایان نامه برنامه ریزی استراتژیک در کارخانجات ریسندگی و بافندگی مطالعه موردی در کارخانجات مطهری
چکیده:
برنامه ریزی نخستین گام در مدیریت علمی می باشد که باعث شناخت خوب اهداف شرکت توسط مدیران و کارکنان شده و موجب انسجام و هماهنگی بیشتر در راه رسیدن به اهداف می گردد. برنامه ریزی باعث خارج شدن شرکت از روزمرگی شده و با ایجاد انگیزه بالا موجب تلاش بیشتر در راه رسیدن به آینده ای مطلوب می گردد.
بیشتر برنامه ریزی ها براساس دیدگاه عقلایی، دارای شکل «آرمانها و اهداف ـ طرحها و اقدامات ـ منابع مورد نیاز» میباشند. در این مدل ها، ابتدا آرمانها و اهداف سازمان تبیین شده، سپس طرحها و اقدامات لازم تعیین و در نهایت منابع مورد نیاز برای انجام برآورد میگردند. تغییر در شرایط محیط، سیاستها، نگرشها، دیدگاهها، ساختارها، نظامها و... عواملی هستند که بر آرمانها و اهداف برنامه ریزی تأثیر گذاشته و در نهایت باعث تغییر برنامه میگردند.
یکی از انواع برنامه ریزی، برنامه ریزی استراتژیک است.برنامه ریزی استراتژیک گونهای از برنامه ریزی است که در آن هدف، تعریف و تدوین استراتژیهاست. از آنجایی که استراتژی میتواند دارای عمر کوتاه یا بلند باشد برنامه ریزی استراتژیک میتواند برنامه ریزی بلندمدت یا کوتاهمدت باشد.
برنامه ریزی استراتژیک به سازمان این امکان را می دهد که به شیوه ای خلاق و نوآور عمل کرده و برای شکل دادن به آینده خود به صورت انفعالی عمل ننماید. این شیوه مدیریت باعث می شود که سازمان دارای ابتکار عمل بوده و همچنین منافعی نصیب سازمان گردد.
فرایند برنامه ریزی استراتژیک، یک فرایند مدیریتی است شامل هماهنگی قابلیت های سازمان با فرصت های موجود. این فرصت ها در طول زمان تعیین شده و برای سرمایهگذاری یا عدم سرمایهگذاری منابع سازمان مورد بررسی قرار میگیرند.
در برنامه ریزی استراتژیک با بررسی محیط خارجی و داخلی سازمان، فرصت ها و تهدید های خارجی و قوت ها و ضعف های داخلی را شناسایی می کنند و با در نظر داشتن ماموریت سازمان، اهداف بلند مدت را برای سازمان تنظیم می کنند و برای دستیابی به این اهداف، از بین گزینه های استراتژیک اقدام به انتخاب استراتژی هایی می کنند که با تکیه بر قوت ها و با بهره گیری از فرصت ها، ضعف ها را از بین برده و از تهدید ها پرهیز کند تا در صورت اجرای صحیح باعث موفقیت سازمان در میدان رقابت شود.
براساس اصول کلی گفته شده در بالا جهت بررسی مشکلات صنعت نساجی اقدام به تهیه این پژوهش گردید و برای هدفمند بودن، کار بصورت مطالعه موردی صورت گرفت. نتایج پژوهش بطور مفصل در فصول 4 و 5 ارائه گردیده است.
فهرست؛
عنوان
صفحه
چکیده
1
فصل اول: کلیات تحقیق
3
عنوان تحقیق
4
مقدمه
4
مسأله تحقیق
5
ضرورت تحقیق
6
اهداف تحقیق
7
سوالات تحقیق
8
روش ها و ابزارهای گردآوری اطلاعات
9
اصطلاحات فنی و تخصصی
9
معرفی کارخانجات ریسندگی و بافندگی مطهری
10
فصل دوم؛ مروری بر ادبیات تحقیق
11
مقدمه
12
سیر تکاملی برنامهریزی
12
انواع گرایشهای برنامهریزی
13
گرایش ارتجاعی یا گرایش به گذشته
13
گرایش غیرفعال (گرایش به حال)
14
گرایش فعال یا آیندهگرایی
14
گرایش تعاملی
15
انواع روشهای برنامهریزی
16
بودجه بندی(Budgeting)
16
برنامهریزی عملیاتی(Operational Planning)
16
برنامه ریزی (کوتاه مدت/میان مدت/بلند مدت)
16
برنامهریزی غلتان(Rolling Planning)
17
برنامه ریزی برای SBU
17
برنامهریزی در سطح کسب و کار
17
برنامهریزی مشارکتی و تعاملی
17
مدیریت استراتژیک
18
تفکر استراتژیک (بینش) (Strategic Thought & Vision)
19
مدیریت تغییر
19
مدیریت دانش
19
سازمان استراتژیست / سازمان یادگیرنده
20
برنامه ریزی مبتنی بر ارزش
20
شکل گیری استراتژی مبتنی براستفاده از منابع دیگران (سازمانهای مجازی)
20
بومی سازی دستاوردهای مدیریت استراتژیک
21
روند برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک در امریکا
21
فرآیند برنامه ریزی جامع
22
مدل استراتژی صنعتی
23
مدل رایت
24
مدل هیل
25
مدل دیوید
26
تدوین استراتژی
26
اجرای استراتژی
26
ارزیابی استراتژی
27
تکنیک های جدولی
27
مدل BCG
27
مدل GE
28
مدل پروتر
29
مدل SWOT
30
مقالات و پژوهش ها در زمینه برنامه ریزی استراتژیک
31
تدوین استراتژی سازمانی در بخش دولتی(مطالعه موردی در گمرک ج.ا.ا)
31
تصویر یک شرکت: یک چهارچوب مفهومی برای برنامه ریزی استراتژیک
33
تدوین برنامه ریزی استراتژیک بازار مصرف پوشاک مردانه در ایران با مطالعه در یکی از تولید کنندگان عمده
34
تدوین استراتژی های مناسب مالیاتی بر اساس مدل SWOT در اداره مالیات بر کالا و خدمات
35
برنامه ریزی استراتژیک سیستم های اطلاعاتی شرکت های مادر:مطالعه موردی شرکت های مادر مدیریتی در ایران
36
تدوین استراتژی به روش چارچوب جامع تدوین استراتژی؛ مطالعه موردی: شرکت سهند خودروتبریز
37
فصل سوم؛روش تحقیق
39
مقدمه
40
نوع و روش تحقیق
40
تحقیق اکتشافى
41
تحقیق توصیفى
42
تحقیق تبیینی
43
جامعه و نمونهی آماری
44
روش نمونه گیری
44
روش و ابزار جمع آوری اطلاعات
44
گردآوری داده ها
45
تفکیک داده ها
45
مشاهده
46
مصاحبه
46
مصاحبه انعطاف پذیر یا آزاد
47
مصاحبه با انعطاف پذیری متوسط یا منظم
47
مصاحبه با انعطاف ناپذیر یا پرسشنامه همراه با مصاحبه
47
نکات مهم در مورد انجام مصاحبه
47
پرسشنامه
48
طبقه بندی بر اساس ماهیت پرسشنامه
48
پرسشنامه باز
48
پرسشنامه بسته
48
طبقه بندی بر اساس نحوه اجرا
49
پرسشنامه همراه با مصاحبه
49
پرسشنامه پستی
49
پرسشنامه الکترونیک
49
نکات مهم در طراحی پرسشنامه
49
خصوصیات یک پرسش
49
سرگذشت رنسیس لیکرت
50
روایی و پایایی ابزار
52
روایی پرسشنامه (Validity)
52
پایایی (Reliability)
52
روشهای تجزیه و تحلیل دادهها
53
روش تجزیه و تحلیل swot
54
نقطه قوت
55
نقطه ضعف
55
فرصت
55
تهدید
55
قواعد حاکم بر ماتریس تحلیلی SWOT
55
روش کمّی تحلیل SWOT
56
کاربرد تحلیلSWOT در سطح کشورها
57
انواع نمودار
58
نمودار ستونی
58
هیستوگرام
59
نمودار خطی
59
نمودار دایرهای
59
نمودار تصویری
60
نمودار نقشهای
60
فصل چهارم؛ تجزیه و تحلیل نتایج تحقیق
62
مقدمه
63
بیانیه مأموریت شرکت ریسندگی و بافندگی مطهری
63
بیان چگونگی فرآیند جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آن
64
عوامل موثر محیط خارجی
65
فرصت ها(Opportunities)
65
تهدیدها(Threats)
65
عوامل موثر محیط داخلی
66
قوت ها(Strenghths)
66
ضعف ها(Weaknesses)
66
روایی و پایایی
67
تجزیه و تحلیل سوالات پرسشنامه
78
فرصت ها
78
تهدید ها
84
قوت ها
89
ضعف ها
91
فصل پنجم؛ بحث، پیشنهادات و نتیجه گیری
99
مقدمه
100
استراتژی های So
101
استراتژی هایST
102
استراتژی های WO
103
استراتژی های WT
104
پیشنهادات
105
نتیجه گیری
107
پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی
108
فهرست منابع
109
پیوست ها؛
111
رزومه و چارت سازمانی کارخانجات مطهری
سوالات پرسشنامه
Abstract